معاون اول رییس جمهور:  دولت مصمم به ادامه طرح تحول نظام سلامت است/سال 95 حتماً سال رونق و شکوفایی اقتصادی خواهد بود

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امسال به لحاظ اقتصادی و بودجه سال سختی برای کشور است گفت: در تاریخ ایران و حتی در زمان جنگ تحمیلی، هیچ سالی برای دولت سخت تر از امسال نبوده است اما با این وجود دولت مصمم است از طرح تحول نظام سلامت حمایت کرده و آن را با جدیت ادامه دهد.

به گزارش ایسکانیوز،اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در پانزدهمین کنگره سالیانه ی انجمن متخصصین پوست ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد اظهار داشت: نظام مدیریت اقتصادی کشور به دلیل مدیریت نامطلوب در سالهای گذشته آسیب جدی دیده است و در شرایطی که قیمت نفت نیز از بیش از 100 دلار به حدود 30 دلار کاهش یافته، بسیاری از کشورها با کاهش ارزش پول ملی و برخی کشورهای تولید کننده ی نفت نیز با کسری فراوان بودجه روبرو شده اند و اقتصادشان دچار تلاطم شده است اما در ایران به دلیل تدابیر دولت، حمایت فرهیختگان و نخبگان جامعه و نیز به دلیل تحمل مردم و امید آنها به آینده ی کشور، اقتصاد ایران دچار تلاطم نشده است.

وی افزود: در سال 90 که تازه تحریم ها اعلام شده بود، قیمت ارز به یکباره از 1000 تومان تا حدود 3900 تومان در یک دوره ی کوتاه چند ماهه افزایش یافت اما امروز قیمت ارز هنوز حتی به قیمت پایان سال 91 نیز نرسیده است و این در شرایطی است که کشور هنوز در تحریم است و میزان فروش نفت هنوز نسبت به دوران تحریم افزایش نیافته است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با همه ی این شرایط اطمینان داریم که به زودی از سختی ها عبور خواهیم کرد و سال 95 حتماً سال رونق و شکوفایی اقتصادی خواهد بود. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز پیش بینی کرده اند که اقتصاد ایران در سال آینده رشد بالای 5 درصد خواهد داشت.

جهانگیری یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای گذشته را پیشرفت در حوزه ی علم و توسعه ی دانش و آموزش دانست و گفت: تعداد دانشگاه ها، دانشجویان و مراکز آموزش عالی در همه ی رشته ها و بخصوص رشته های پزشکی افزایش داشته است.

وی افزود: در توسعه ی شاخص های انسانی، جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ممتازی در سطح جهانی برخوردار است و از نظر شاخص های توسعه ی انسانی، جزو کشورهای توسعه یافته است.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در سالهای اخیر حتی در تولیدات علمی کشور، جزو رده های ممتاز بوده ایم و چه در تولید مقالات علمی و چه در سایر شاخص ها حتی در سطح متوسط جهانی هم رشد ایران نسبت به سایر کشورها رشد بی نظیری بوده است.

جهانگیری مهمترین مقوله ی توسعه ی هر کشور را توسعه ی نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: کشوری که از نظر نیروی انسانی توسعه پیدا کند و از نیروی انسانی زبده و کارآمد برخوردار باشد، حتماً در سایر بخشهای توسعه ی پایدار،‌این نیروی انسانی است که محوریت پیدا می کند و می تواند کشور را در جهت توسعه پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در بخش فناوری های پیشرفته در سالهای اخیر در همه ی زمینه های مرتبط با بهداشت و درمان از توفیقات مناسبی برخوردار بوده است خاطرنشان کرد: در بخش فناوری های نوین در سلول های بنیادین نیز دستاوردهای مطلوبی داشته ایم که برخی از این دستاوردها تاکنون اطلاع رسانی شده و مردم در جریان موفقیت های دانشمندان کشور قرار گرفته اند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در زمینه ی تولید داروهای پیشرفته نیز کارهای جدی صورت گرفته است و در بخش بیوتکنولوژی مرتبط با بخش پزشکی نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم و جمهوری اسلامی ایران در موقعیت ممتازی قرار گرفته است.

جهانگیری تصریح کرد: اهمیت پیشرفت در حوزه ی بیوتکنولوژی تا حدی است که اخیراً‌ در جلسه ای تصمیم گیری شد که برای طرح های پراهمیت بیوتکنولوژی که باید به سرعت اجرا شود، بتوانیم از منابعی غیر از بودجه ی دولت برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح ها استفاده کنیم.


وی اضافه کرد: شورایی تحت عنوان شورای فناوری های پیشرفته زیر نظر رییس جمهور تشکیل شده و در جلسات آن برای موارد خاص و طرح های پراهمیت که به حمایت ویژه نیاز دارد، تصمیم گیری می شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: محققین، دانشمندان و متخصصین کشور که طرح ها و برنامه های مهمی دارند که برای آینده ی کشور مفید و برای اجرا نیازمند توجه ویژه است، اگر در سطح وزارتخانه مورد تایید قرار گیرد، دولت حتماً از این طرح ها حمایت خواهد کرد.

جهانگیری با یادآوری اینکه ایران در حوزه ی تجهیزات پزشکی خصوصاً تجهیزات پیشرفته دستاوردهای خوبی هم در بخش تجهیزات تشخیصی و هم تجهیزات درمانی داشته است تصریح کرد: ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که کشورهای اطراف به داروها، تجهیزات پزشکی و دستاوردهای درمانی ایران نیازمند هستند و امیدوارم بتوانیم با توسعه ی این فعالیت ها، نه تنها برای نیاز کشور بلکه در جهت صدور این خدمات به کشورهای همسایه گام های بلندتری برداریم.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم برای اعتلای کشور در زمینه های مختلف خصوصاً‌ در بخش علم و فناوری برنامه های جامع و منسجمی داشته باشیم و این برنامه ها را با جدیت پیگیری کنیم تا شاهد ارتقاء جایگاه کشور در زمینه های مختلف باشیم.


معاون اول رییس جمهور در ادامه اقتصاد مقاومتی را یکی از برنامه های مهم در شرایط فعلی کشور برشمرد و گفت: گاهی ممکن است اقتصاد مقاومتی به گونه ای معرفی شود که تلقی اذهان عمومی از آن اقتصادی ریاضتی همراه با محدودیت هایی برای کشور باشد اما در حقیقت این طور نیست و اقتصاد مقاومتی برنامه ای جامع برای اقتصاد کشور است که در شرایط مختلف می تواند به توسعه ی کشور کمک کند.


جهانگیری اضافه کرد: تجربه ی دوران تحریم نشان داد که کشورهای غربی وقتی می خواستند ایران را در فشار و تنگنا قرار دهند، حتی در بخش نیاز به داروهای ضروری و امور دانشگاهی نیز محدودیت های زیادی را علیه ملت ایران اعمال کردند که اقتصاد مقاومتی می تواند در این گونه شرایط آسیب پذیری کشور را تا حد زیادی کاهش دهد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته بسیاری از دستاوردهای کشور در شرایط تحریم به وجود آمده و این توفیقات در دورانی حاصل شده است که محققین کشور برای دسترسی به برخی نیازهای مطالعاتی و پژوهشی که برای هر محقق در سطح جهان به سادگی تامین می شود نیز با محدودیت مواجه بودند و توفیقات و موفقیت های کشور در سایه ی این تحریم ها بوجود آمده است.

جهانگیری تصریح کرد: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که کشور را به جایگاهی برسانیم که فشارهایی نظیر تحریم ها نتواند ما را از دستیابی و رسیدن به اهداف اصلی بازدارد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد اصلی دارد که باید در بخش درمان و بهداشت کشور به شکل اصولی به آن پرداخته شود گفت: مردمی کردن اقتصاد یکی از این پنج رویکرد است و در بخش بهداشت و درمان یکی از موضوعات جدی در دستور کار دولت، استفاده از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این حوزه است زیرا دولت نمی تواند همه ی امور را عهده دار شود بلکه دولت باید بعنوان خریدار خدمت و بخش خصوصی بعنوان ارائه دهنده ی خدمات باشد.

معاون اول رییس جمهور عدالت بنیانی را از دیگر رویکردهای پنج گانه ی اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: باید عدالت را به معنای واقعی در بخش سلامت حاکم کنیم زیرا همه ی مردم حق دارند از امکانات درمانی مناسب برخوردار باشند واین وظیفه ی حاکمیت است که شرایط درمانی مناسب را برای مردم دورترین نقاط کشور فراهم کند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از نفرات برگزیده ی این کنگره قدردانی شد.

10203

کد خبر: 568751

وب گردی

وب گردی