کریسمس ایرانی با طعم چینی/مسیحیان واقعی کاج مصنوعی نمی‌خرند

امشب جشن آغاز سال نو میلادی است. سال 2015 با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و وارد سال جدید میلادی شدیم. درخت کاج تزیین شده در کنار هدایا و بابانوئلی که لباس قرمز و سفید به تن دارد برای ما ایرانیان هم تصویر آشنایی است و از آن خاطره داریم. خیابان سنایی و میرزای شیرازی تهران محل زندگی مسیحیان تهران است و هر ساله مغازه‌های این مسیر با انواع و اقسام وسایل کریسمس تزیین می‌شوند و کسبه با تزیین ویترین مغازه‌هایشان به مناسبت این روز به استقبال سال جدید می‌روند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان ارامنه ایران که بخش اصلی مسیحیان کشور را تشکیل می‌دهند، این روزها برای تدارک جشن‌هایشان سخت در جنب و جوش‌اند. خانم مسنی به همراه چند نفر از دوستانش مشغول تماشای ویترین یکی از مغازه‌های خیابان میرزای شیرازی است. از چهره‌هایشان و زبانی که با آن صحبت می‌کنند متوجه می‌شوم ارمنی هستند. جلو رفته و با تبریک سال جدید از آنها می‌پرسم قیمت‌ها چطور است؟ خانم مسن که از چهره اش مشخص است بسیار مهربان است با لبخندی می‌گوید: بسیار همه‌چیز عالی است و تقریبا هر چیزی که لازم داریم اینجا پیدا می‌شود. خانم دیگری که همراهش است می‌گوید: کجا همه‌چیز عالی است؟ خیلی هم گران است! چه خبره این قیمت ها! یک کاج مصنوعی زیر صد هزار تومان پیدا نمی‌شود تازه این فقط خود درخت است! تزیینات روی آن با آویزهای تزیینی دیگر کمتر از 500 هزار تومان آب نمی‌خورد! لبخندی می‌زند و با چشمک به من می‌گوید: خوش به حالتان! شما سال که نو می‌شود فقط یک هفت سین می‌چینید که آن هم سر و تهش در بهترین حالت با 20هزار تومان جمع می‌شود.

اتاقی پر از وسایل کریسمس

خانم مسن و مهربان وارد صحبت می‌شود و می‌گوید: نه بابا! برای ایرانیان نوروز جشن پرخرجی است. همه آنها عادت دارند در این دو هفته به منزل هم بروند و باید تا می‌توانند از هم در منازلشان با آجیل و میوه پذیرایی کنند، جوری که اگر عید به منزل یک ایرانی بروی و خبری از آجیل و شیرینی و میوه نباشد فکر می‌کنی او عزادار است در حالی که برای ما جشن سال نو فقط همین یک شب است. دور هم شام هر چیزی که باشد می‌خوریم و فقط به بچه ها کادو می‌دهیم. آن هم کادو و نه پول! صحبت های آن خانم مرا به فکر فرو می‌برد. راست می‌گوید. دو دختر جوان با خوشحالی کاج‌های تزیین شده در ویترین و تزیینات رنگارنگ دیگر را به هم نشان می‌دهند. یکی از آنها می‌گوید: عاشق جشن کریسمس و تزیینات این شبم. از جشنی که مسیحیان در زمستان و سردترین روزهای سال می‌گیرند و در آن با روشن کردن چراغ های درخت کاج و دادن هدایا به کودکان به استقبال سال جدید می‌روند به شدت لذت می‌برم و اتاقم هم پر از وسایل کریسمس و تزیینات آن است.

مسیحیان واقعی کاج مصنوعی نمی‌خرند

در خیابان میرزای شیرازی اما در کنار وسایل تزیینی مربوط به کریسمس کاج مصنوعی هم به فروش می‌رسد که به گفته یکی از مشتریان این مغازه که آقایی ارمنی است چندان مناسب نیست. او معتقد است روح و زیبایی درخت کریسمس به زنده بودن و حیات داشتن آن است. او می‌گوید: مغازه داران ایرانی از بازار فروش وسایل کریسمس هم مانند همه وسایل دیگر برای خودشان کار و کسبی راه انداخته اند و هر سال با نمایش دادن انواع تزیینی ها و وسایل لوکسی که خیلی از آنها سنخیتی هم با این جشن ندارد سعی دارند بازار گرمی کنند. مرد جوان برایم توضیح می‌دهد: از کودکی این جشن را برگزار می‌کردیم و تا جایی که یاد دارم حتی مادربزرگم هم همیشه حتی در بستر بیماری دوست داشت شب کریسمس جشن بگیریم و همه دور هم جمع شویم. او در مورد تزیینات این شب می‌گوید: یک درخت کاج واقعی که اندازه اش هم اصلا مهم نیست درکنار یک مجسمه فرشته در نوک درخت که برای برخی ها این مجسمه می‌تواند یک شیپور برای ترساندن شیطان باشد اصلی ترین تزیینات است. درگذشته زیر درخت شمع می‌گذاشتند، اما امروزه چون برق اختراع شده آن را با کابل های نوری تزیین می‌کنند. هدایا هم کاملا سلیقگی است و هرکادویی می‌تواند باشد. این مرد جوان با انتقاد از سودجویی برخی مغازه داران ایرانی که با آوردن وسایل عجیب و غریب آیین های این روز باستانی را عوض می‌کنند، می‌گوید: برخی وسایل اضافی مانند ظروف کریسمس، ریسه های رنگی و مجسمه یا عروسک پاپانوئل اصلا مربوط به این شب نیست و در کشورهای اروپایی هم کسی با این وسایل به استقبال کریسمس نمی رود. او معتقد است چینی ها این وسایل را تولید می‌کنند و همه آنها هم بی کیفیت است. مرد جوان می‌گوید: وسایل کریسمسی که ما داریم یک عمر استفاده می‌شود در حالی که این وسایل تزیینی چینی فقط برای همان یک بار قابل استفاده است و بعد از آن یا خراب شده یا کیفیت سابق را ندارد.

گیاهان همیشه سبز و دور کردن روح شرارت

صبا سادات حسینی در این گزارش می نویسد: همان طور که برای ایرانیان عید نوروز در چیدن سفره هفت‌سین خلاصه می‌شود برای مسیحیان جشن کریسمس بدون درخت کاج معنا ندارد. شاید برای خیلی ها جالب باشد بدانند فلسفه درخت کاجی که برای کریسمس تزیین می‌شود چیست و چگونه همیشه سبز می‌ماند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش به یک گلخانه بزرگ در خیابان فرمانیه می‌روم. جایی که به من گفته‌اند بهترین و مرغوب‌ترین درخت‌های کاج نوئل(کریسمس) را می‌توانم آنجا پیدا کنم. باغبان که مسئول نگهداری و آبیاری گل‌ها و گیاهان گلخانه است در مورد کاج کریسمس می‌گوید: بسیاری از کشورها معتقد بودند گیاهان همیشه سبز روح شرارت، بدی و بیماری را از زندگی شان دور خواهد کرد.درخت کریسمس نمادی از روح زنده حضرت مسیح(ع) است. مسیحیان این درختان را نماد زندگی همیشگی با خدا می‌دانستند. باغبان ادامه می‌دهد: بنابراین باید حتما این درخت زنده باشد و کاج به دلیل اینکه همیشه سبز است بهترین گزینه برای این کار است. این درخت در شرایط مطلوب هرفصل 30 سانتی‌متر رشد می‌کند. او در مورد نحوه آبیاری این گیاه می‌گوید: در دو سال اول، کشت باید مرتب آبیاری شود، اما بعدها آبیاری هفته ای به صورت عمیق کفایت می‌کند. مرد باغبان در مورد قیمت‌های این کاج‌ها می‌گوید: این‌طور نیست که هر خانواده مسیحی که سال نو را جشن می‌گیرد هر سال ماهی و سبزه بخرد، مسیحیان فقط یک بار همه اینها را می‌خرند و تا آخر عمر از آن استفاده می‌کنند. درخت کاج هم مثل باقی تزیینات درخت کریسمس برای خانواده ها به عنوان یک گلدان گوشه خانه محفوظ می‌ماند. او توضیح می‌دهد: قیمت درخت ها بستگی به اندازه آنها دارد و درخت کاج از 100هزار تومان که نهال درخت است تا یک میلیون و 500 هزار تومان که بهترین مدل و بزرگترین درخت کاج است قیمت دارد. با وجود این، اگر کسی همان نهال کاج را هم بخرد می‌تواند با چند سال نگهداری آن را به درخت بزرگی تبدیل کند. این درخت‌ها در برابر سرما مقاومند و فقط باید هفته ای یک بار آبیاری شوند. مرد باغبان از فروش کاج مصنوعی در ایران شکایت می‌کند و می‌گوید: مسیحیان واقعی کاج مصنوعی نمی‌خرند و حتی آن را توهین می‌دانند. برخی افرادی که فقط دنبال چیدن وسایل این جشن هستند، دنبال این قبیل چیزها می‌روند. او توضیح می‌دهد: هرساله برخی مغازه‌داران برای فروش درخت کاج تعداد زیادی از آنها را قطع می‌کردند و این کار باعث شکایت سازمان محیط زیست و فعالان آن شد به همین دلیل کاج مصنوعی به بازار آمد. او می‌گوید: هنوز هم درختچه های کاج را قطع می‌کنند و به صورت غیرقانونی در خیابان سنایی تهران می‌فروشند، اما ما درخت کاج زنده می‌فروشیم که گلدان دارد و هیچ وقت خشک نمی شود.

راس ساعت 12، شروع نوروز مسیحی‌ها

چند صد متر آن طرف تر، خیابان سنایی در این چله زمستان رنگ و وارنگ شده است. پر از بابا نوئل ها، کاج های مصنوعی سبز، زرق و برق فروشگاه ها و... اما عطر کاج واقعی را در خیابان بغلی می‌توانید حس کنید. جایی که با وجود نکوهش قطع درختچه های کاج، باز پر است از درخت هایی که وجب به وجب شاخه هایشان را با ریسمانی بسته اند تا آسان بشود حمل شان کرد. هر سال شب اول ژانویه، ناقوس کلیساها به نشانه آغاز سال نو به صدا درمی آیند؛ درست راس ساعت12، شروع نوروز مسیحی‌ها، خانواده های ارمنی، گروه‌گروه وارد حیاط کلیسا می‌شوند و با هر آشنایی دست داده و روبوسی می‌کنند.

105105

کد خبر: 568799

وب گردی

وب گردی