حدود 50.8 درصد از جمعیت کشورتحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی یک ریال از بودجه عمومی کشور را دریافت نمی‌کند گفت: هم اکنون دولت به این سازمان 100 هزار میلیارد بدهی دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید تقی نوربخش شامگاه روز گذشته در جلسه رفع موانع تولید با موضوع حل مشکلات صنعت ذغال سنگ استان کرمان گفت: سازمان تامین اجتماعی کشور حدود 50.8 درصد از جمعیت کشور (40 میلیون نفر) را زیر پوشش خدمات خود قرار داده است، ضمن آنکه حدود 5 میلیون نفر مستمری بگیر و حدود 35 میلیون نفر (13 میلیون بیمه شده اصلی) نیز بیمه شده این سازمان هستند.

او با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی این سازمان نیز افزود: پرداختی مستمری، پرداخت هزینه‌های درمانی و همچنین ارائه 16 مزیت دیگر از خدمات ارائه شده از سوی این سازمان به بیمه شدگان است ضمن آنکه برای بیمه شدگان این سازمان تنها به حوزه درمان نمی‌پردازیم بلکه در حدود 18 مزیت بیمه‌ای دیگری از جمله هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و ... را نیز به بیمه‌شدگان ارائه می کنیم.

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی یک ریال از بودجه عمومی دولت را دریافت نمی‌کند گفت: هم اکنون دولت به سازمان تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد بدهی دارد.

نوربخش با بیان اینکه در سال جاری و طی 9 ماهه گذشته، در هر ماه 4200 میلیارد تومان پرداختی این سازمان بوده است ادامه داد: به طوری که این رقم در حدود 1000 میلیارد تومان بیشتر از پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت است.

او با اشاره به پرداخت 3000 میلیارد تومان مستمری و بیمه بیکاری از سوی این سازمان در هر ماه گفت: 1000 میلیارد تومان میزان پرداختی در حوزه درمان این سازمان است و در حدود 100 میلیارد تومان نیز هزینه‌های پشتیانی این سازمان است که تمام این منابع از محل حق بیمه و فعالیت‌های سازمان تامین می‌شود.

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه مستمری افراد تحت پوشش این سازمان حتی برای یک روز به تاخیر نمی‌افتد افزود: یکی از افخارات سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید، این است که هیچ کس نمی‌تواند ادعایی داشته باشد که در این دولت حتی یک روز مستمری‌اش با تاخیر پرداخت شده است.

نوربخش در ادامه با اشاره به فعالیت این سازمان در اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: در تمام دنیا صندوق‌ها موتور توسعه صنعت می‌باشند نه مانع توسعه، اما متاسفانه در کشور ما، به اشتباه برداشت می‌شود که ما مانع توسعه هستیم این در حالی است که ما در توسعه نقش کلیدی را بازی خواهیم کرد.

او با تاکید بر اینکه صندوق تامین اجتماعی یک ریال از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند افزود: همه صندوق‌های بیمه‌ای در کشور از جمله صندوق بیمه سلامت، بازنشستگی، بانکها و ... از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و تنها صندوق بیمه تامین اجتماعی است که بر روی پای خود ایستاده است.

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به 5 میلیون نفر مستمری بگیر این صندوق گفت: اگر صندوق تامین اجتماعی بخواهد به بودجه دولتی متصل شود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در کشور خواهد شد و تجربه ناموفق این وصل شدن به بودجه دولتی را هم اکنون در صندوق بازنشستگی فولاد با 90 هزار نفر مستمری بگیری شاهد هستیم.

نوربخش با تاکید بر اینکه در این صندوق، اصل قانون است افزود: اگر می‌بینیم مشکلاتی از سوی این صندوق گاها برای برخی صنعت‌ها ایجاد می‌شود به دلیل آن است که ما نیز در سازمان تامین اجتماعی دارای مشکلاتی هستیم اما با فضایی که در روابط بین‌الملل ایران با دنیا در این دولت ایجاد شده است، امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر حل شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بخشودگی جرایم سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: جرایم و بخشودگی جرایم تامین اجتماعی تنها در اختیار مجلس شورای اسلامی است و رییس سازمان و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند.

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به بخشودگی جرایم در سال‌های 91 و 92 افزود: در سال جاری هیچگونه حق بخشودگی جرایم را نداریم مگر اینکه در قانون سال آینده این موضوع به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

نوربخش در رابطه با تقسیط جرایم نیز گفت: این آمادگی را داریم که در بخش صنعت ذغال سنگ تقسیط جرایم را برای کارفرمایان در نظر بگیریم.

او در ادامه با اشاره به پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور هم اکنون به صورت اقساطی صورت خواهد گرفت ضمن آنکه باید اعلام کرد این پرداخت یک قانون است اما ما در سازمان تامین اجتماعی از حداکثر اختیارات خود استفاده کرده و این پرداخت را اقساطی کردیم و استفساریه آن نیز در حدود 4 ماه پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و تلاش می‌کنیم که این موضوع را در لیست بیمه اعمال کنیم.

رییس سازمان تامین اجتماعی کشور در ادامه با اشاره به صندوق فولاد بازنشستگان نیز افزود: اقداماتی خوبی در این دولت در این راستا انجام شده است و حدود 19 هزار و 200 میلیارد تومان هم اکنون از سوی دولت پرداخت شده است اما معتقدم راه حل نهایی حل مشکل پرداختی‌های بازنشستگان صندوق فولاد، اختصاص ردیف بودجه‌ای برای این منظور است اما این اطمنیان را می‌دهیم که تا آخر سال جاری حقوق بازنشستگان صندوق فولاد حداکثر با یک ماه تاخیر پرداخت خواهد شد.

نوربخش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در صنعت ذغال سنگ کشور و به ویژه استان کرمان نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم که با حضور مدیر عامل شستا، قائم مقام صندوق فولاد و مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن جلسات مشترکی را برگزار کنید زیرا صنعت ذغال سنگ از یکسو درگیر طیف بهره‌برداران و حلقه‌های واسط و از سوی دیگر با تولید کنندگان نهایی آن یعنی فولاد سر و کار دارد.

او با بیان اینکه خوشبختانه اشراف مدیریتی خوبی بین صندوق تامین اجتماعی، شستا، صندوق فولاد و ذوب آهن وجود دارد افزود: می‌توان بخشی از این مسائل را با جلسات مشترک حل کرد زیرا باید بپذیریم که هم اکنون صنعت فولاد کشور نیز دچار مشکلاتی است (کاهش یک‌چهارمی قیمت فولاد در دنیا) اما با هم‌افزایی می توان بخشی از این مسائل را حل کرد.

20106

کد خبر: 568974

وب گردی

وب گردی