اسفندیاری: دادکان نعمت بزرگی است در ورزش ایران

صدف خالقی-سرمربی تیم ووشو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکثر باشگاه ها به ورزش های توپی اهمیت می دهند اما دانشگاه و شخص دادکان ورزش های رزمی و... را هم مورد اهمیت خود قرار داده اند.

علی اسفندیاری سرمربی تیم ووشو دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در ایسکانیوز درباره شرایط فعلی تیمش و بازی های پیش رو گفت و گویی کرد که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

** شرایط تیم ووشو دانشگاه آزاد اسلامی چطور است؟

ما سال گذشته موفق شدیم به فینال برسیم، در آخرین دیدار با پارس جنوبی بازی داشتیم که رقابت سخت، حساس و نفس گیری بود که متأسفانه فرشاد عربی مصدوم شد و این آسیب دیدگی باعث شد در بخش تالو شکست بخورد. به این ترتیب ما به مقام دوم رسیدیم.

امسال تیم کاملاً متفاوتی در اختیار داریم، ستارگان از تیم ما جدا شدند و ما به سوی جوان گرایی روی آوردیم، اکثر تیم ما را دانشجویان تشکیل می دهند. بیشتر آن ها برای اولین سال است که در بزرگ سالان و لیگ برتر بازی می کنند، اما جوانان با انگیزه و خوبی هستند. سه هفته اول را با پیروزی های مقتدرانه پشت سر گذاشتند و حریفان خود را شکست دادند. سخت ترین بازی ما هفته سوم با تیم های ملارد و شیراز بود که بچه ها به خوبی توانستند نتیجه دلخواه را کسب کنند.

** لیگ برتر ووشو را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر 10 تیم در دو گروه 5 تایی و به صورت رفت و برگشت برگزار می شود.از هر گروه دو تیم صعود می کند و بعد به صورت ضربدری بازی ها دنبال می شود تا قهرمان مشخص شود. سطح لیگ امسال نسبت به سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. لیگ برتر یعنی به چالش کشیدن قهرمانان، یکی از مهم ترین اهداف لیگ برتر همین است. جوانان بیایند و با قهرمانان مسابقه بدهند، مثل هفته اول لیگ امسال که یکی از جوان ترین بازیکنان لیگ با علی بختیاری (قهرمان بازی های آسیایی) را شکست داد. این اتفاق خوبی است که درلیگ رخ می دهد و باعث بالا رفتن انگیزه و کیفیت در بازیکنان می شود.

** ووشو بانوانان هم قهرمان شدند، نظر شما در این باره چیست؟

بله، خدارو شکر امسال هم توانستند برای دومین سال متوالی قهرمان شوند با این که بعضی ستارگان مثل منصوریان ها که در بازی های آسیایی طلا آوردند از تیم جدا شده اند. تیم این فصل هم با قدرت بسته شده بود، هفته گذسته در آخرین بازی با اقتدار کامل و نتیجه 9-1 پیروز شدند و به قهرمانی رسیدند.

** اوضاع کلی ووشو ایران در چطور است؟

امسال به لطف محمد دادکان اتفاق خوبی در ووشو کشور رخ داد. انجمن های ورزشی تشکیل شده که در این انجمن ها هرسال قهرمانی کشور برگزار می شود.سال گذشته برای اولین قهرمانی ووشو آقایان در اصفهان برگزار شد، امسال هم برای باز دوم در بخش آقایان و اولین بار در بخش بانوان برگزار می شود که مسئولیت این کار برعهده من است.این رقابت ها در برج 12 سال 94 آغاز می شود. تیم ووشو کشور در رقابت های دانشجویان 2017 چین تایپه ، 2018 چین و دانشجویان جهان ورود پیدا کرده است و تنها جایی که به طور رسمی ورود نکرده المپیک است.

البته گفتنی است در سال 2008 پکن به صورت آزامایشی برگزار شد و ایران هم حضور داشت و چندین مدال هم کسب کرد اما دیگر این اتفاق رخ نداد.

** در حال حاضر چند ملی پوش در تیم دانشگاه آزاد اسلامی هستند؟

در آقایان سجاد عباسی و در بانوان مریم هاشمی و صدیقه دریایی را داریم که امسال طلای جهان را از آن خود کردند. در مسابقات اندورنزی 8 بازیکن اعزام شده بودند که 7 مدال کسب کردند، 6 طلای و یک برنر سهم کاروان ایران بود.سجاد عباسی هم با بدشانسی هم گروه چین شد و از دور مسابقات حذف شد.

** تفاوت تیم دانشگاه آزاد با سایر تیم ها چیست؟ می شود روی قهرمانی امسال تیم دانشگاه حساب باز کرد یا نه؟

سرسخت ترین رقیب ما دراین دوره از مسابقات تیم پارس جنوبی است.از 5 بازیکن چهاربازیکن آن ها عضو تیم ملی هستند.بودجه آن ها نسبت به تیم ما خیلی بیشتر است و این موضوع باعث شده تا آن ها بتوانند نفرات بیشتری جذب کنند. ووشو 9 وزن دارد که ما در هر وزن یک بازیکن داریم و گاهاً بین دو وزن یک بازیکن رزرو، اما تیم پارس جنوبی در هر وزن 3 بازیکن دارد که بیشتر آن ها هم قهرمانی جهان دارند. اما امکانات و تجهیزات تیم دانشگاه آزاد را ندارد.درهمه تیم ها خرج بازی ها به گردن خود بازیکنان است، اما تیم دانشگاه هزینه های اسکان، بلیط و تغذیه بازیکنان را خودش می دهد که این موضوع باعث آرامش فکری و روحی بازیکنان می شود که در موفقیت آن ها تأثیر مستقیم دارد.

در مورد قهرمانی هم باید بگویم ما همیشه نگاهمان به سکوی اول است، ما تیممان جوان است و انگیزه زیادی دارند. ما همیشه مدعی قهرمانی بوده ایم و هستیم و در این چند سال بر روی سکو بوده ایم.اگر واقع بین باشیم کار سختی پیش رو داریم اما خیزمان سکوی اول و قهرمانی است.

** تیم دانشگاه آزاد اسلامی تمریناتش را کجا برگزار می کند؟

تمرینات ووشو بر روی سکو و در دو بخش ساندا و تالو انجام می شود. ساندا مبارزه است و 9 وزن دارد، تالو هم نمایشی است که چهار بازیکن در فرم های مختلف دارد. متأسفانه یکی از عمده ترین مشکلات ما نبودن خانه ووشو در تهران و نداشتن سکوی اختصاصی برای تمرین است. تنها جایی که تیم ها تمرین می کنند آکادمی فدراسیون ووشو است که اردوها در آن برگزار می شود. بازیکنان بدون سکو آسیب می بنند و این خیلی به ضرر تیم هاست. البته سال گذشته اتفاق خیلی خوبی رخ داد، محمد دادکان برای مسابقات قهرمانی کشور 3روزه سکو خوبس در اصفعان ساخت که امسال هم مسابقات در آن جا برگزار می شود.

** حمایت های دادکان و مسئولان دانشگاه آزاد را چطور می بینید؟

در مرحله اول تبریک می گویم به دکتر میرزاده برای انتخاب شایسته و به جای محمد دادکان برای رأس ورزش دانشگاه آزاد اسلامی. داداکان فردی است مدیر و دید خوبی نسبت به ورزش های غیر توپی دارد. اکثر باشگاه ها به ورزش های توپی اهمیت می دهند اما دانشگاه و شخص دادکان ورزش های رزمی و... را هم مورد اهمیت خود قرار داده اند. دادکان نعمت بزرگی است در ورزش ایران، امسال با حمایت او به لیگ برتر آمدیم و تمام تلاشمان را می کنیم تا جواب اعتماد دادکان و زحمات و حمایت های او و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را در پایان فصل با قهرمانی بدهیم.

604/602

کد خبر: 569214

وب گردی

وب گردی