کمیسیون فرهنگی مجلس تا چه اندازه در توقیف فیلم ها دخیل است؟

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که مجلس هیچ دخالتی در توقیف فیلم ها ندارد و سازمان سینمایی برای فرار از بار مسئولیت مشکلات را به گردن این کمیسیون می اندازد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، با نگاهی به چند فیلم که در یکی دو سال گذشته توقیف شده اند به صراحت می توان گفت که یکی از عوامل اصلی در بایگانی ماندن برخی فیلم ها کمیسیون فرهنگی مجلس است. اما با نزدیک شدن به انتخابات پیش رو که در اسفندماه برگزار می شود، بیژن نوباوه از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رویه ای کاملا متفاوت در پیش گرفته و او که کمتر درباره فیلم های توقیفی و دخالت مجلس برای اکران فیلم ها صحبت کرده است، حال در یک برنامه تلویزیونی، اتهامات وارده به کمیسیون فرهنگی را رد می کند.

فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری دی ماه سال گذشته بعد از 4 سال توقیف موفق شد دو شب به نمایش عمومی درآید، اما پس از دو شب، کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که اکران فیلم نباید ادامه پیدا کند.
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی درباره اکران فیلم خانه پدری در گروه «هنر و تجربه» گفت: مجلس درباره فیلم «خانه پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.

او افزود: غیر از مجلس این فیلم مورد نقد بسیاری از کارشناسان از جمله برخی مسئولان ارشاد است ولی اکران فیلمی که هم سرمایه گذار اول آن یعنی نیروی انتظامی و هم خود مسئولین ارشاد با آن مساله دارند، جای سوال دارد.

آقا تهرانی تصریح کرد: این اتفاق بدی است که تاریخ یک ملت به جهت کج سلیقگی و یا عدم آگاهی مورد هجمه قرار گیرد به شکلی که نشان داده شود که چند نسل از پدران یک خانواده نگاه تبعیض آمیز و وحشیانه‌ای نسبت به زنان خود دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این چه منطقی است که وقتی چنین فیلمی تاریخ یک ملت را به این شکل نمایش می دهد امکان اکران عمومی پیدا کند، تنها به این جهت که یک کارگردان از دست مدیران فرهنگی کشور ناراحت نشود.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت که در صحبت هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن ها منتقل شد و نتیجه صحبت ها، اکران نشدن فیلم است.
در ادامه مخالفت های کمیسیون فرهنگی درباره اکران «خانه پدری»، احمد سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفته است: خشونت‌هایی که در این فیلم وجود دارد، نگران کننده است. حتی پایان این فیلم به هیچ وجه ارزشی محسوب نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی در ادامه تاکید کرد: «در تاریخ ما کسی را که با چهره مذهبی دخترش را بکشد، نداریم. این موضوع معنی ندارد، آن هم در شرایط فعلی. این نوع فیلم‌ها رخنه فرهنگی است. این فیلم‌ها مخالف سیاست‌های مقام معظم رهبری است که باید جلوی آن گرفته شود و به فیلم‌های ارزشی تبدیل شود. وسلام»

سالک در ادامه به گفت‌گوهای کمیسیون فرهنگی با وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت: «ما با آقای وزیر و آقای ایوبی در این باره صحبت کردیم؛ قرار بر این شد که اجازه اکران عمومی به این فیلم داده نشود. البته آن‌ها خواستند فیلم به صورت خصوصی اکران شود که ما با اکران خصوصی فیلم هم مخالفت کردیم. چون اکران خصوصی فیلم هم از نظر ما اشکال دارد.»

«خانه پدری» در حالی توقیف شد که برای نمایش در گروه «هنر و تجربه» و با ایجاد محدودیت سنی برای مخاطبان، توانسته بود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروانه نمایش دریافت کند.

پس از انتشار خبر توقیف این فیلم، حجت‌الله ایوبی، مدیر سازمان سینمایی در یک متن کوتاه بابت چنین اتفاقی عذرخواهی کرد. در متن ایوبی آمده بود: «از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینه‌های اکران فیلم «خانه پدری» در گروه «هنر و تجربه» آزرده‌ خاطرند، پوزش می‌طلبم. به امید روزهای بهتر برای سینمای پرافتخارمان.»

«خانه پدری» تنها نمونه ای است از خرواری که هر از چند گاهی گریبان بعضی فیلمهای ایرانی را می گیرد، فیلم «عصبانی نیستم» به کاگردانی رضا درمیشیان از فیلم های دیگری است که نتوانست پرده سینما را برای اکران عمومی به خود ببیند.
در زمان جشنواره سی و دوم که مخالفت ها با این فیلم شکل گرفت، معلوم بود که جواز نمایش عمومی را نخواهد گرفت.
حجت‌الاسلام نصرلله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» در گفتگویی عنوان کرد: فیلم «عصبانی نیستم» با توجه به مشکلاتی که داشت مورد تایید ما قرار نگرفت.

وی ادامه داد:اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که کارگردان آن تغییراتی در فیلم اعمال کرده است و ماهیتش متفاوت شده. قرار است کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه چند کارشناس فیلم را بازبینی کند.

پژمان‌فر تصریح کرد: پس از بازبینی فیلم و در صورت اعمال تغییرات مجوز اکران داده می‌شود، در غیر این صورت وزارت ارشاد باید به وظایف خود نسبت به این فیلم عمل کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید جلوی اکران «عصبانی نیستم» گرفته شود چون این فیلم دارای مشکلات زیادی است و مردم هم با شنیدن این خبر شکایت‌هایی داشتند.

لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با اکران فیلم «عصبانی نیستم» خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس از این اقدام عصبانی هستند و سازمان سینمایی باید به این مساله توجه کند وگرنه ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد. چون ما سوگند یاد کردیم که از حقوق ملت و نظام دفاع کنیم.
وی افزود: باید جلوی اکران «عصبانی نیستم» گرفته شود چون این فیلم دارای مشکلات زیادی است و مردم هم با شنیدن این خبر شکایت‌هایی داشتند. نمایندگان نیز با اکران این فیلم کاملا مخالف هستند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اخباری مبنی بر این که سازمان سینمایی با تهیه‌کننده فیلم تفاهم کرده تا به شرط سکوت عوامل فیلم، «عصبانی نیستم» بدون ممیزی راهی پرده‌های سینما شود اظهار داشت: اولا باید در مورد این فیلم ممیزی صورت گیرد و در هیچ کجای دنیا این گونه نیست که در و پیکری وجود نداشته باشد و هر کسی که بخواهد هر فیلمی بسازد.
حجت الله ایوبی٬ رئیس سازمان سینمایی هم پس از حواشی به وجود آمده پیرامون اکران دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه ها» تأیید کرد نامه هایی مبنی بر اکران نشدن چند فیلم از جمله «قصه ها» و «عصبانی نیستم» از مجلس به سازمان سینمایی رسیده است، اما او گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و در حال تعامل با مجلس است.

رئیس سازمان سینمایی درباره نامه کمیسیون اصل 90 و کمیسیون فرهنگی مجلس برای اکران نشدن دو فیلم «قصه ها» و «عصبانی نیستم» بیان کرد: اصل نامه درست است. کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست دارد که نه تنها دو فیلم بلکه تعداد بیشتری از فیلمها اکران نشوند و برای آنها مسأله و سؤال دارند. همچنین کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس هم درباره دو فیلم «قصه ها» و «عصبانی نیستم» سؤال کرده اند و قرار شد این دو فیلم را ببینند.

وی درباره اینکه سازمان سینمایی می خواهد در مقابل این نامه چه واکنشی انجام دهد٬ گفت: «همانطور که گفته ام٬ اصل خبری که گفتید درست است اما اکنون در حال رفت و آمد به مجلس و گفت وگو با نمایندگان محترم هستیم چرا که به تعامل معتقدیم و امیدواریم در جریان گفت وگو بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

«رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، فیلم دیگری است که تیرماه امسال با حاشیه هایی روبرو شده و پس از یک روز اکران توقیف شد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواهان رفع اشکالات و صحنه های شبهه برانگیز فیلم «رستاخیز» قبل از اکران آن شد.
حجت الاسلام سیدعلی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مشکلات مربوط به این فیلم و نگرانی ها در این زمینه را حل کند و اگر اشکلات این فیلم تاکنون برطرف نشده باشد، نباید اجازه اکران آن صادر شود.
وی با بیان اینکه اگر چنین اجازه ای از سوی وزارت ارشاد داده شده است، اعضای کمیسیون بر پاسخگویی وزیر در این زمینه تاکید دارند، اظهار داشت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بر حذف صحنه هایی از فیلم که در واقعیت رخ نداده است و یا باعث بروز نگرانی هایی شده است، تاکید دارند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: فیلم «رستاخیز» براساس یک متن تاریخی ضعیف انتخاب شده و همین موجب می‌شود تا آنچه که به عنوان مسلمات واقعه کربلا هست در آن ملاحظه نشده باشد و اگر ایرادات به فیلم «رستاخیز» در اکران پیش رو برطرف نشده باشد مجلس به وظیفه قانونی خود در این باره عمل می‌کند.
در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعتراضاتی به اکران فیلم «خانه دختر» وارد، اعتراضاتی بکه خبر از توقیف این فیلم می دادند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در فروردین امسال که خبرهایی مبنی بر اکران «خانه دختر» منتشر شد، گفت: «خانه دختر» توقیف خواهد شد.

مرتضی آقاتهرانی اعلام کرد: «بنده در این خصوص تلفنی به آقایان جنتی و ایوبی تذکر دادم.»
حجت‌الاسلام پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اکران احتمالی فیلم بحث برانگیز «خانه دختر» که طی چند روز اخیر در برخی محافل خبری مطرح شده است، گفت: توجه به صحبت‌ها و بحث هایی که با مسئولین وزارت ارشاد داشته‌ایم آنها خود را موظب به رعایت قانون به طور جدی می دانند و اگر هم چیزی به عنوان خلاف قانون صورت گیرد، کمیسیون فرهنگی مجلس هم با آن برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: مجلس شوری اسلامی خود را مجاز به دخالت در امور اجرایی ارگان ها نمی‌داند اما بحث نظارت را به طور جدی در مسائل مختلف خواهیم داشت و اگر شاهد تخلفی در حوزه های فرهنگی باشیم با آن برخورد خواهیم کرد.

وی در خصوص اینکه در صورت احتمال اکران فیلم مسئله دار «خانه دختر»، واکنش کمیسیون فرهنگی مجلس چگونه خواهدبود، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس بنا ندارد به صورت موردی در خصوص مسائل مختلف فرهنگی اظهار نظر کند اما در خصوص فیلم های سینمایی باید گفت، در درجه نخست امیدواریم خود وزارت ارشاد فیلم های حاشیه سازی که شرایط اکران را ندارند را اکران نکنند اما در صورت اکران فیلم‌های فاقد شرایط، کمیسیون فرهنگی مجلش واکنش نشان خواهد داد.
حال در میان این همه اعتراضات و دخالت هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس به اکران برخی از فیلم ها داشته، بیژن نوباوه اخیرا اظهارات جالب داشته است، این اظهارات نوباوه را می توان با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی بی ارتباط نداست!
بیژن نوباوه، بر خلاف تندروی های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در چند سال گذشته این بار رویه ای نرم تر با سینما در پیش طگرفته و گفته است: من این فیلم را ندیدم و نمی‌توانم در مورد اکران آن نظر بدهم و تنها شورای اکران می‌تواند در مورد نمایش یا عدم نمایش یک فیلم تصمیم گیری کند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه گاهی اوقات بعضی از افراد طبق سلیقه‌ی شخصی خود با فیلم برخورد می‌کنند و در مورد آن نظر می‌دهند اما هر نظری که یک شخص در مورد هر فیلمی بدهد صلاحیت عمومی ندارد و تنها کارشناسانی که در شورای اکران هستند می‌توانند در مورد یک فیلم نظر قطعی دهند.

نوباوه خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی از فیلم‌ها پروانه ساخت می‌گیرند اما فیلم طبق فیلم نامه ساخته نمی‌شود و یکی از عوامل اصلی که موجب اکران نشدن یک فیلم می‌شود همین موضوع است. فیلم«خانه دختر» نیز باید توسط شورای اکران بررسی و در صورت انطباق با فیلمنامه و دیگر مسائل مجوز اکران بگیرد اما این جمله را دوباره تکرار می‌کنم که وزارت ارشاد بهتر از دیگر ارگان‌ها می‌تواند در مورد این مسئله تصمیم بگیرد.

نوباوه در برنامه «هفت» که جمعه، 11 دی از تلویزیون پخش ششد با حضور در ایسن بربنامه باز هم بر دخالت نکردن مجلس در اکران سفیلم ها تاکید کرد و گفت: سازمان سینمایی و وزارت ارشساد نمی خواهد مسئولیت اکران برخی فیلم ها را به عخده بگیرد برای همین پای کمیسیون فرهنگی را وسط می کشد. سازمان سینمایی می داند که اگر بخواهد فیلمی را که در چهارچوب عرف ما نیستند اکران کند، مردم سینماها را آتش خواهند زد، در نتیجه نمی خواهد عواقب اکربان یک سری ظاز فیلم را بپذیرد پس بعضی از فیلم ها را توقیف می کند و مسئولیت آن را بر عهده کمیسیون فرهنگی مجلس می اندازد.

او درخصوص شایعاتی مبنی بر فشار از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس بر سازمان سینمایی گفت: آنها که می گویند کمیسیون فرهنگی بر سازمان سینمایی فشار می آورد شما دو مورد از این فشارها را بگوئید. ما براساس قانون حرف می زنیم.

وی در انتهای گفتگوی خود در خصوص فیلم توقیف شده «خانه دختر» گفت: سازمان سینمایی در این خصوص مسئولیت دارد. مسئولیتش را بپذیرد و فیلم را اکران کند. ما در خصوص تخطی از قانون با او برخورد می کنیم. این نهایت ایده آل نظام است که وزارت ارشاد خود تصمیم بگیرد و خود مسئولیت قبول کند. این ربطی به کمیسیون فرهنگی ندارد. اگر چنین کند خیلی خوب است، اما آیا چنین می کنند؟! اینکه بر گردن کمیسیون فرهنگی مجلس می اندازند، برای این است که از عواقبش می ترسند؟ وزارت ارشاد از صفر تا صد مسئولیت آن را برعهده گیرد. در هیچ کجا کمیسیون فرهنگی ورودی این چنینی نکرده است، اما باید به ما پاسخگو باشند.
503502

کد خبر: 569302

وب گردی

وب گردی