حسین زاده: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی تا افق 1404 استاندارد می‌شود

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی در دانشگاه های کشور 1 به 65 است. این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی، برای اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت 1 به 50 و اعضای هیات علمی همگن که با وزارت علوم به توافق رسیده ایم، 1 به 42 است. این میزان را تا انتهای سال 1399، به حدود 1به 37 می رسانیم. در برنامه بلند مدت هم تا سال 1404 این میزان را 1 به 27 که میزان قابل قبولی است، ارتقا پیدا می کند.

فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، به ایسکانیوز گفت: با توجه به تاکیدات رییس دانشگاه آزاد اسلامی برای موضوع استخدام و جذب هیات علمی و توجه به اینکه هیات علمی، در جریان فرآیند توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از نیاز ها محسوب می شود، از تاریخ 1392/7/1 تا انتهای سال 1393 حدود هزار نفر هیات علمی جذب دانشگاه آزاد اسلامی شده اند. همچنین تا تاریخ 1394/9/22 ، 1762 نفر جذب شده اند. که با احتساب این میزان حدود 2700 نفر جذب شده اند.

حسین زاده در ادامه گفت: تا پایان سال جاری، حدود 2 هزار پرونده دیگر در دست بررسی است. علاوه بر آن از تاریخ 1394/10/5 هم سامانه فراخوان جذب باز شده است و براین اساس، حدود 3600 نفر استخدام خواهیم داشت.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همچنین حدود 2341 نفر از اعضای هیات علمی از رتبه مربی به استادیار ارتقا پیدا کرده اند. در مجموع میزان همه این استخدام ها و ارتقا رتبه ها در بین اعضای هیات علمی،حدود ده هزار و ششصد نفر خواهد بود که این موضوع بهبود اعضای هیات علمی را در دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دارد.

او درادامه درباره نسبت تحصیلات دانشگاهی کشور های توسعه یافته گفت: در حقیقت طبق اعلامی که اعضای کشورهای توسعه یافته درند، یکی از عوامل مهم در ارزیابی کشور ها نسبت تحصیل کرده های دانشگاهی به کل جمعیت یک کشور است. متوسط اعضای این نسبت در حال حاضر 33 درصد است. بدین معنا که به ازای هر سه نفر جمعیت یک نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در این کشور ها وجود دارد.

حسین زاده اضافه کرد: بالاترین آمار در این کشور ها در اختیار روسیه است که حدود 55 درصد است. کانادا و ژاپن هم در رده های بعدی قرار دارند. کشور ما طبق آماری که تا سال 2012 اعلام شده با 14.4 درصد، در وضعیت خوبی از این حیث قرار ندارد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت نسبتا خوب کشورهای همسایه ایران از این حیث افزود: کشور ترکیه به عنوان رقیب علمی ما در منطقه، 15 درصد جمعیت کشورشان تحصیلات عالیه دارند. کشور عربستان سعودی هم حدود 21 درصد از جمعیت کشورشان تحصیلات عالیه دارند.

حسین زاده عنوان کرد: این آمار نشان دهنده این موضوع است که باید خیلی بیشتر از این در این زمینه تلاش کنیم و توسعه تحصیلات تکمیلی، عدالت اموزشی و توسعه مراکز آموزش عالی در کشور می تواند این بستر را آماده کند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی در دانشگاه های کشور 1 به 65 است. این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی، برای اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت 1 به 50 و اعضای هیات علمی همگن که با وزارت علوم به توافق رسیده ایم، 1 به 42 است. این میزان را تا انتهای سال 1399، به حدود 1به 37 می رسانیم. در برنامه بلند مدت هم تا سال 1404 این میزان را 1به 27 که میزان قابل قبولی است، ارتقا پیدا می کند.

20101

کد خبر: 569328

وب گردی

وب گردی