عرضه پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت جواهرات و ابزار صنعتی

پژوهشگران کشور پرینتر سه بعدی طراحی و عرضه کردند که به گفته آنها، با رفع محدودیت‌های ابعاد، امکان ساخت احجام در هر ابعاد و اندازه‌ای را با بالاترین دقت فراهم می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی قلیانی، مجری طرح در این باره افزود: دستگاه‌های مدل‌سازی سریع یا پرینترهای سه بعدی حدود 20 سال است که از سوی دانشمندان و شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و ایتالیایی به دنیا عرضه شده و با تکنولوژی‌های مختلف در صنایع قالب‌سازی ‌و مدل‌سازی و حتی عمرانی (ساختمان‌سازی) کاربردهای وسیعی یافته است.

وی پرینترهای سه بعدی را دستگاه‌های بسیار پیشرفته و مؤثری در حوزه صنعت قالب‌سازی توصیف و اظهار کرد: از این دستگاه می‌توان در ساخت مدلینگ در حوزه طلا و جواهر، دندانپزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی و کلیه قطعات ریز و درشت صنعتی و عمرانی استفاده کرد.

قلیانی، با بیان این که پرینترهای سه بعدی برای مصارف صنعتی دقیق و میکرونی ارائه شده‌اند، یادآور شد: اغلب این دستگاه‌ها با استفاده از دو نوع تکنولوژی SLA و DLP تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند که هر کدام از این فناوری‌ها دارای مشکلاتی از قبیل کوچک بودن صفحه چاپ و غیره بودند که در تکنولوژی ابداعی ما این مشکلات حذف شده است.

وی با تأکید بر این که در پروژه اجرا شده از فناوری CLP استفاده شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاه پرینتر سه بعدی همچنین با استفاده از لیزر ماوراء بنفش و CNC ساخته شده است.

این محقق با اشاره به عملکرد این دستگاه یادآور شد:جهت بالا بردن کیفیت ساخت احجام و حذف محدودیت در ابعاد، آینه استفاده شده در تکنولوژی‌های پیشین مانند SLA حذف و تابش لیزر به وسیله CNC با محورهای خطی افقی طراحی شد.

قلیانی، به محدودیت‌های پرینترهای سه بعدی وارداتی SLA و DLP اشاره کرد و گفت: در این نوع پرینترها گوشه‌های احجام دقیق تشکیل نمی‌شود؛ ضمن آن که ابعاد این نوع پرینترها کوچک و در حدود 15 سانتیمتر مربع است که در پروژه اجرا شده این محدودیت‌ها رفع شده‌اند.

وی کاهش زمان چاپ و افزایش کیفیت احجام ایجاد شده را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده این دستگاه یک سوم نمونه خارجی است.

قلیانی از تولید انبوه این دستگاه خبر داد و ادادمه داد: نمونه این دستگاه جهت مصارف جواهر سازی و دندانپزشکی تولید و به زودی عرضه خواهد شد. نمونه‌های بزرگتر برای استفاده در بخش صنعت نیز قابل سفارش و تولید است.

20101

کد خبر: 569490

وب گردی

وب گردی