کپسول‌های جلبک دریایی، جایگزین تزریق انسولین

دانشمندان به دنبال روش‌های جدیدی هستند که بتوانند بیماران را از تزریق مرتب دوز‌های انسولین برهانند؛ یکی از این روش‌ها پیوند جزایر پانکراس است که محققان موسسه فناوری و علوم اوکیناوا در حال توسعه آن هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، روش‌های کنونی شامل تزریق سلول‌های تولیدکننده انسولین به کبد است. پس از طی دوره انطباق، این سلول‌ها شروع به تولید انسولین کافی برای بیمار می‌کنند. این روش در سال‌های اخیر پیشرفت کرده اما یک موضوع چالش برانگیز جمع‌آوری، حفظ و حمل آن سلول‌ها است که ممکن است توسط تکه‌های برنده یخ در طول روند انجماد و ذوب آسیب ببیند.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور امی شن، از موسسه فناوری و علوم اوکیناوا طی همکاری با دانشگاه واشنگتن و دانشگاه فناوری ووهان، یک روش انجماد جدید را توسعه داده‌اند که سلول‌ها را بدون آسیب حفظ می‌کند و سبب ارزیابی آسان و فوری زیست‌پذیری آن‌ها می‌شود.

این سلول‌ها در هیدروژل‌های ساخته شده از آلژینات که یک پلیمر استخراج شده از جلبک دریایی است، به صورت کپسول در می‌آیند. پیوند قوی بین مولکول‌های آب و شبکه‌های هیدروژن از تشکیل یخ جلوگیری کرده و سلول‌ها را در برابر آسیب محافظت می‌کند. در نتیجه نیاز به مواد شیمیایی که از آسیب سلولی در طی فرآیند انجماد و یخ‌گشایی جلوگیری می‌کنند (cryoprotectants ) کاهش می‌یابد.

این گروه تحقیقاتی برای نظارت بر انسجام و یکپارچگی سلول‌ها، به معرفی یک رنگ فلورسنت حساس به اکسیژن که در کپسول‌های هیدروژل قرار دارد، پرداختند. از آنجا که این کپسول‌ها پرمنفذ هستند، از رسیدن اکسیژن به سلول‌ها جلوگیری نمی‌کنند. سیگنال‌های رنگ فلورسنت بلادرنگ حضور اکسیژن در هر سلول را نشان می‌دهد که این امر نشان دهنده زنده و سالم بودن آنها است.

محققان بر این باورند که این روش می‌تواند به کاهش نرخ رد پیوند کمک کند. این کپسول‌ها می‌توانند از تماس مستقیم بین سلول‌های کاشته شده و میزبان جلوگیری کنند.

جزئیات این پژوهش در مجله Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.

20101

کد خبر: 569516

وب گردی

وب گردی