پتانسیل ایران در جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی‌های پاک

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دیدار اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه تربیت مدرس تهران، با اشاره به اینکه تربیت مدرس می‌تواند پیشگام بحث فلسفه علم و ایجاد جایگاه بین رشته‌ای برای محیط زیست باشد، گفت: ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در این دیدار ضمن تاکید بر ضرورت توجه به محیط زیست به عنوان یک موضوع میان رشته‌ای و گسترده که با حوزه‌های مختلف همچون علوم انسانی، اقتصاد، صنعت، اشتغال از طریق اقتصاد سبز و اقتصاد کم‌کربن، حسابرسی زیست محیطی، آمار زیست محیطی، اشتغال سبز، صنعت سبز، روانشناسی محیط زیست، جامعه‌شناسی محیط زیست، فلسفه محیط زیست پیوند خورده است، گفت: علم نباید نسبت به حقایق کور باشد و از این رو تربیت مدرس می‌تواند پیشگام بحث فلسفه علم و ایجاد جایگاه بین رشته‌ای برای محیط زیست باشد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: ایران نیز باید همگام با دنیا به سمت پیوند محیط زیست با سایر رشته‌ها به ویژه رشته های مرتبط با مباحث توسعه‌ای حرکت کند.

او ضمن تاکید بر اهمیت مطالعات کاربردی در حوزه محیط زیست به عنوان یکی از زمینه‌های مناسب همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه‌ها، گفت: چالش‌ها و بحران‌های محیط زیست کشور به نقطه‌ای رسیده است که زمانی برای از دست دادن باقی نمانده و از این رو دستیابی به راهکارهای علمی و تصمیم‌سازی مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی برای مقابله و رفع این چالش ها، بسیار مهم و ارزشمند است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مباحث و دغدغه‌های مطروحه از سوی اساتید حاضر در جلسه در خصوص ساخت و سازهای شهری و آثار شهرسازی غیر پایدار بر محیط زیست، گفت: این موضوع همواره از جمله دغدغه‌های من بوده و حتی در زمان حضور در شورای شهر سوم تهران به جد پیگیر آن بودم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه در شرایط کنونی، قانون به شهرداری‌ها اجازه کسب درآمد از محل تخریب و نوسازی می‌دهد و به همین دلیل یکی از پیشنهادهای مطروحه در کمیته محیط زیست شورای شهر سوم تهران، بازنگری در این ماده قانونی و تخصیص عوارض بر اساس سن ساختمان به منظور جلوگیری از تخریب ساختمان‌هایی با عمر کم بود.

او ادامه داد: البته در حال حاضر بسیاری از سیاست‌های اصلاحی در حوزه شهری را از طریق کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی شهرسازی و معماری پیگیری می‌کنیم.

ابتکار ضمن تقدیر از اقدامات پژوهشی صورت گرفته توسط اساتید دانشگاه تربیت مدرس همچون پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص آلاینده‌های آب، خاک و هوا، گفت: قطعا از این پژوهش‌ها به نحو مطلوب بهره خواهیم گرفت.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای به اهمیت بحث آمارهای زیست محیطی داشت و تدوین گزارش‌های زیست محیطی مبتنی بر آمار علمی (گزارش وضعیت محیط زیست کشور) را یکی از مهم‌ترین اهداف در این زمینه برشمرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری خلاء قانونی شیوه ارزیابی قدیمی و اصلاحات صورت گرفته در بحث ارزیابی که منجر به ارائه لایحه ارزیابی از سوی دولت به مجلس شد، افزود: یکی از تغییرات کلیدی در این بخش، بحث نظارت و بازرسی است که البته می‌توان در این بخش، نقش پررنگ‌تری برای دانشگاه‌ها در نظر گرفت.

او تغییر اقلیم و گرد و غبار را از دیگر زمینه‌های مناسب برای همکاری مشترک میان دو نهاد برشمرد و افزود: سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، فصل نوینی برای محیط زیست کشور در آستانه تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه بود و کمک می‌کند تا بسیاری از نگاه‌های علمی در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور نهادینه شود.

برنامه ششم فرصتی برای تقویت جایگاه محیط زیست در توسعه

ابتکار توجه و نگاه به محیط زیست در بخش توسعه‌ای کشور را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: برنامه ششم فرصتی برای تغییر این رویکرد و نگاه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اهداف و محورهای فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید، جلب و افزایش مشارکت‌های مردمی در حفظ محیط زیست است، گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی از مهم‌ترین زمینه‌ها برای تحقق این هدف و برنامه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همین راستا اقداماتی هم به منظور جلب توجه و نگاه تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی به موضوع حفظ محیط زیست و مشارکت در آن، صورت گرفته است.

او اشاره‌ای هم به برنامه HSE دانشگاه تربیت مدرس داشت و ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه یک دانشگاه سبز را دارد و برای این منظور لازم است، برنامه مدیریتی دانشگاه بر اساس مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان با تکیه بر شاخص های محیط زیست و مدیریت سبز تنظیم شود.

ابتکار دانشگاه را محلی دانست که پیش از علم آموزی، انسان بودن و مسئولیت‌های مدنی و شهروندی را به دانشجویان منتقل می‌کند.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و اقدامات صورت گرفته در راستای این تفاهم‌نامه، گفت: بحث حمایت از ف‌ آوری های نوین و تکنولوژی سبز از جمله محورهای همکاری مشترک میان دو نهاد است که البته با برگزاری نخستین دوره استارت آپ ویکند سبز تهران با همکاری دانشگاه تربیت مدرس گام خوبی در این راستا برداشته شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت ادامه چنین اقداماتی، افزود: یکی از ماموریت‌های دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان، همچنین صندوق ملی محیط زیست شتاب دهی به موضوع فناوری‌های سبز در کشور و حمایت از این موضوع است.

ضرورت گسترش فناوری‌های سبز در بخش صنعت و سایر بخش‌های توسعه‌ای کشور

او گسترش فناوری‌های سبز در بخش صنعت و سایر بخش‌های توسعه‌ای کشور را از ضروریات برشمرد و گفت: دوره پسا برجام فرصت بسیار مناسبی برای توسعه، ترویج، سرمایه‌گذاری، همچنین ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه است و دانشگاه‌ها می‌توانند از پیشگامان توسعه فناوری‌های سبز در کشور باشند.

ابتکار با بیان اینکه فناوری‌های سبز یکی از زیرساخت‌های مهم اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی سبز است، افزود: گسترش فناوری‌های سبز منجر به کاهش آثار و عوارض و خسارات زیست محیطی برای کشور خواهد شد.

معاون رئیس جمهور تولید و بهره‌مندی از انرژی‌های نو و پاک را یکی دیگر از مولفه‌های مهم در این راستا دانست و گفت: ایران از پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه و بهره‌مندی از انرژی‌های نو و پاک همچون انرژی خورشیدی یا بادی برخوردار است.

ایران برخوردار از پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی‌های پاک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به مطالعات و پژوهش‌های جهانی در زمینه انرژی‌های پاک داشت و گفت: نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی است.

او ادامه داد: به طور مثال این تحقیقات نشان می‌دهد ایران به دلیل زاویه تابش خورشید، میزان تابش خورشید، برخورداری از طبقه جوان تحصیل کرده به عنوان پشتیبان و ایفاگر نقش اصلی در پیشبرد استفاده از این انرژی‌ها، برخورداری از گاز طبیعی به عنوان پاک‌ترین سوخت‌های فسیلی برای ترکیب با انرژی‌های پاک دارای ظرفیت ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری و همکاری های بین‌المللی در این زمینه است.

ابتکار افزود: از دیگر نتایج این تحقیقات، قرار گرفتن ایران در رتبه‌های نخست مزیت بندی اقتصادی کشورها برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک است.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به ساز و کار صندوق ملی محیط زیست و دانشکده محیط زیست داشت و گفت: این ساز و کارها زمینه‌های مناسبی برای همکاری دانشگاه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست در ابعاد علمی،پژوهشی، آموزشی و فرهنگی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بسط آموزش‌ها و پژوهش‌های تخصصی و کاربردی را از جمله ضروریات محیط زیست کشور برشمرد و افزود: نتایج پژوهش‌های بسیار خوبی که در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه‌های انجام شده است همچون پژوهشی در حوزه آلودگی‌های خزر که امروز بدان اشاره شد، پشتوانه خوبی برای ایران در مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

او ضمن استقبال از پیشنهاد عقد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه تربیت مدرس، افزود: کارگروه متشکل از نمایندگان دو نهاد، تنظیم و تدوین این تفاهم‌نامه را بر عهده‌دار شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، در آغاز این دیدار، دکتر محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس با ارائه گزارشی از وضعیت علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، آمادگی این دانشگاه را برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه موجود و ارتقای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.

سپس دکتر ریاحی رییس دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دکتر اسماعیلی، دکتر روزبهانی، دکتر راهنمایی، دکتر مرید از اساتید دانشگاه و دکتر خوانین، دکتر امین ناصری، دکتر محمد زاده، و دکتر جلالی از معاونان این دانشگاه ، پیشنهادات و نقطه نظرات خود را درباره وضعیت فعلی محیط زیست مطرح کردند.

20106

کد خبر: 569591

وب گردی

وب گردی