حضور کدام فیلمسازان جشنواره سی و چهارم را متفاوت می کند؟

اسامی فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته اعلام شد، در میان نام کارگردان های حاضر در این جشنواره، اسم هایی چون کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، فرزاد موتمن و پرویز شهبازی نشان از جشنواره ای متفاوت ازسال گذشته دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، هر چند که جشنواره سال گذشته از نام های بزرگ خالی بود اما حضور فیلمسازانی کهنه کار در کنار فیلمسازان جوان در جشنواره سی و چهارم می تواند خبر از فستیوالی پر رونق دهد. در ادامه با فیلم های جشنواره بیشتر آشنا می شوید.

ابراهیم حاتمی کیا امسال با بادیگارد در جشنواره است. نکته بارز «بادیگارد» حضور دوباره پرویز پرستویی و ابراهیم حاتمی کیا در کنار هم است.
در این فیلم علاوه بر پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمود عزیزی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، پدرام شریفی، کامران نجف‌زاده، افسانه ناصری، سید احسان امانی،امیر محمدی ، علی گلبهاران، حامد شیخی به ایفای نقش می پردازند.
داستان فیلم، درباره یک محافظ شخصی است که از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‌شود و همین امر باعث می‌شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوصی که در وی وجود دارد او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است.
«کفش هایم کو»، به کارگردانی کیومرث پوراحمد، که در آن بازیگرانی چون؛ رضا کیانیان، رویا نونهالی، مجید مظفری، مینا وحید، بهاره کیان‌افشار
این فیلم در ارتباط با تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر است.
فرزاد موتمن که سال گذشته با «خداحافظی طولانی» در جشنواره حضور داشت، امسال «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» را برای جشنواره آماده کرده است.
در ترکیب بازیگران این فیلم اسامی هنرمندانی چون، فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، بهاران بنی‌احمدی، آناهیتا درگاهی، روشنک گرامی، مجتبی سلمانی، شیوا کریمی، عمار تفتی، شبنم فرشادجو، علیرضا ثانی فر، امیرحسین فتحی به چشم می آید.
داستان «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ازا ین قرار است که، صبح است، مادری سراسیمه وارد کلانتری می شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است...
کمال تبریزی هم از فیلمسازانی است که سال گذشته در جشنواره حضور داشت او امسال با «امکان مینا» به جشنواره سیو چهارم راه یافته است
در این فیلم میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر ملکی، علی مردانه ایفاگر به ایفای نقش پرداخته اند.
در خلاصه داستان «امکان مینا» آمده: تردید ، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‌ای می‌کشاند
پرویز شهبازی که در جشنواره سی و سوم به عنوان نویسنده فیلم «خانه دختر» حضور داشت در جشنواره امسال در مقام کارگردان حضور دارد. «مالاریا» تازه ترین اثر شهبازی است که در آن بازیگرانی چون ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آزاده نامداری، آذرخش فراهانی به ایفای نقش می پردازند.
داستان فیلم درباره دختر و پسری است که در تهران گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد. آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند.
اما در فهرست اسامی فیلم های منتشر در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم، اسامی مانند رضا میرکریمی، نرگس آبیار، مصطفی کیایی هم از جمله قیلمسازانی هستند که در سال های گذشته کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته اند.
«دختر» ساخته رضا میرکریمی، با بازی این بازیگران جلوی دوربین رفته است: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، ماهور الوند.
این فیلم درباره آقای عزیزی سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است که برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می‌شود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجراست.
اما «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که فیلم پرمخاطب «شیار143» را در کارنامه خود دارد، برای ساخت این فیلم از بازیگرانی چون مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، سیامک عبادی زاده، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم‌پوربهره گرفته است.
این فیلم، قصه زندگی یک خانواده یزدی بین سال های 57 تا 62 است.روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ (با بازی پانته‌آ پناهی‌ها) در دهه50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
در«بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی که سال گذشته نیز «عصر یخبندان» را در جشنواره داشت، بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان افشار، بابک بهشاد، علی کوچکی، شهرام جمشیدی، آرش تاج، رضا شریف نژاد، سحر آربین، مرجان علیزاده، پژمان بازغی به ایفای نقش می پردازند.
در خلاصه داستاناین فیلم آمده: پشت هر آدمی یه داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم ،بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم.
پس از این فیلمسازان نیز نسل دیگری از کارگردانان قرار دارند که در سال های گذشته جز هنرمندان پرکار در این عرصه بوده اند.
«لانتوری»، فیلم سوم رضا درمیشیان که پس از «عصبانی نیستم» ساخته شده، داستانی عاشقانه دارد و باران کوثری، نوید محمدزاده و مریم پالیزبان نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.
«آب نبات چوبی» به کارگردانی محمد حسین فرحبخش با بازی رضا عطاران، میلاد کی‌مرام، سحر قریشی، هنگامه حمیدزاده، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی و شقایق فراهانی به معضل دختران فراری می‌پردازد.
مانی حقیقی با«اژدها وارد می‌شود» با بازی همایون غنی‌زاده، امیر جدیدی، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری، کیانا تجمل در این دوره حضور دارد. همایون غنی زاده از بازیگران این فیلم، از کارگردانان شناخته شده عرصه تئاتر است.
هومن سیدی که در دوره گذشته «اعترافات ذهن خطرناک» را در جشنواره داشت امسال با «خشم و هیاهو» نامش در میان فیلمسازانی است که به سودای سیمرغ راه یافته اند. در این فیلم طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی حضور دارند. در خلاصه‌ «خشم و هیاهو» آمده: «زندگی به من آموخت که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست!»
«سیانور» دومین فیلم بهروز شعیبی با بازی مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی قصه‌اش در دهه 50 می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‌شود.
«نیمه شب اتفاق افتاد» دومین ساخته سینمایی تینا پاکروان با بازی رویا نونهالی، حامد بهداد، گوهر خیر اندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندری، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی، مهراب رضایی داستان عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزاست.
«به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب با بازی هدایت هاشمی، الهام کردا، پونه عبدالکریم زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری، اسماعیل پوررضا، مرتضی نسیم سبحان، بابک گودرزی‌نژاد، سیاوش نقشبندی، حمید محمدزاده، محمدرضا سمیعی‌فر، مهدی وحیدروش، مریم افشار، مهشید ناصری، آیدا سرشار، الهام عبدالهی راد، سهیل عبدی، مسعود ریاضی، شهباز تهرانی، شهناز چماچم‌جا، هاله قدرت زاده، پرستو آصفی، امیرعلی مظفریان، سپهراد فرزامی، نیکی نصیریان درباره زن و شوهری در آستانه‌ میان‌سالگی است که برای ادامه‌ مسیرِ زندگی‌شان با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند.
«هفت ماهگی» ساخته هاتف علیمردانی با بازی حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی، احمد مهران فر، فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، رضا بهبودی درباره دو خانواده طبقه متوسط شهری است که بین آنها اختلافی رخ می‌دهد و برای رفع اختلاف‌ها با نظرهای مختلفی مواجه هستند.
«وارونگی» ساخته بهنام بهزادی با بازی سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی، شیرین یزدان درباره شخصیتی بنام سهیل است که پس از چندین سال، نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آنها که در گذشته ناکام مانده، حالا درآستانه شکل گیری دوباره است.
«رسوایی 2 » ساخته مسعود ده نمکی با بازی اکبر عبدی، سحر قریشی، محمدرضا شریفی‌نیا، امیر نوری، مهران رجبی، فخرالدین صدیق‌ شریف، رامین راستاد، ابوالفضل همراه، اسماعیل خلج، امین ایمانی داستانش در ادامه قسمت قبلی «رسوایی» روایت می‌شود.
«نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه که محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی، مریم بوبانی، نیکی مظفری را بازی می‌کنند، داستان خسرو است که 23 روز بر پهنه دریا و به دور از خانواده‌اش گذرانده است.او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه‌اش در تهران می شود اما تمامی ذهنیت‌هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست تا اینکه...

«زاپاس» دومین ساخته سینمایی برزو نیک نژاد با بازی امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، نرگس رمضانی، ماهان نصیری یک درام اجتماعی است که با روایتی شیرین به نمایش درمی‌اید.

«عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان با بازی محمدرضا فروتن، ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، هدیه تهرانی، حدیث میرامینی، پانته آ پناهی ها، شیرین یزدان بخش، نقی سیف جمالی، رویا حسینی، مهدخت مولایی در خلاصه داستان‌اش آمده است: وقتی همه چی خوبه و خوشه زندگی کردن هنر نیست.

«دلبری» ساخته جلال دهقانی اشکذری که هنگامه قاضیانی و عباس غزالی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند، درباره زنی به نام "طوبی" است که در شب مراسم عروسی خواهر زاده‌اش اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.
503502

کد خبر: 569773

وب گردی

وب گردی