کارشناس مسائل بانکی: ارز در سال 95 هم تک نرخی نمی شود/ بودجه 95 با دلار 3300 تومانی بسته شود

محمد ربیع زاده کارشناس مسائل بانکی و عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، با بیان اینکه نرخ دلار 2997 تومانی باعث کسری پنهان بودجه می شود، گفت: نرخ ارز در سال 95 تک نرخی نخواهد شد بلکه شاید در اواسط سال 96 بتوان نرخ ارز را در کشور تک رقمی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد ربیع زاده کارشناس مسائل بانکی و عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که آیا نرخ دلار 2997 تومانی در بودجه سال 95 منطقی است؟ گفت: هنوز نرخ 2997 تومانی ارز در لایحه بودجه سال 95 از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب نشده است،اما چنانچه مصوب شود به طورحتم دولت درسال آینده با کسری پنهان بودجه و به دنبال افزایش نقدینگی و نرخ تورم مواجه خواهد شد.

ربیع زاده، تصریح کرد: واقعیت های اقتصادی کشور بیانگر این امر است که قیمت واقعی ارز بیش تر از نرخ 2997 تومان است، به طور کلی هر چقدر نرخ دلار در بودجه از نرخ واقعی آن در بازار دور باشد به طورحتم دولت با یک کسری پنهان بودجه در زمان بودجه نویسی مواجه خواهد شد.

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، در خصوص نرخ مناسب دلار در لایحه بودجه سال 95، گفت: نمی توانم نرخ مشخصی برای دلار در لایحه بودجه سال 95 پیش بینی کنم،اما هر چقدر نرخ ارز در لایحه بودجه از 3600 تومان کمتر باشد باعث کسری بودجه خواهد شد.

قیمت واقعی دلار 3300 تومان است

این کارشناس مسائل بانکی،گفت: براساس شرایط اقتصادی کشور، قیمت واقعی دلار 3300 تومان است و این نرخ در بازار به سمت روند صعودی گرایش دارد. به طوری که اگر نرخ دلار در شرایط فعلی آزاد شود به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در حاشیه قیمتی 3300 تومان نگه داری می شود.

ربیع زاده، افزود: اگر نرخ دلار بیشتر از 3300 تومان باشد از نظر کارکرد اقتصادی مفید است، اما از نظر موضوعات اجتماعی به دلیل افزایش نرخ کالاهای وارداتی مفید نخواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین اگر نرخ دلار کمتر از 3300 تومان باشد به ضرر بخش صادرات کشور است و در مجموع اقتصاد کاربری لازم را نخواهد داشت به طوری که اقتصاد از فضای رقابتی دور خواهد شد.

این کارشناس مسائل بانکی،گفت: دلار با توجه به واقعیت های اقتصادی جهان به ویژه افزایش 25 صدم درصد نرخ بهره بانکی آمریکا تقویت شده است، به طوری که افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا باعث تقویت ارز جهان شمار در مقابل سایر ارزها شده که این امر بیانگر افزایش بیشتر نرخ ارز است.

اثر بسیار کم آزادسازی دلارهای بلوکه شده برروی نرخ دلار

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، در پاسخ به این سوال که آزادسازی دلار های بلوکه شده در دوران پساتحریم چه تاثیری برروی نرخ دلار می گذارد؟ تصریح کرد: آزادسازی دلار های بلوکه شده در دوران پساتحریم بسیار کم برروی نرخ دلار اثر می گذارد، زیرا درخوشبینانه ترین حالت درآمدهای نفتی امسال دولت بین 20 تا 30 میلیارد دلار است که این رقم در سال آینده به دلیل نوسانات قیمت هر بشکه نفت و مسائل سیاسی و اقتصادی جهان، ممکن است برابر یا 4 برابر رقم درآمدهای نفتی امسال شود.

وی ادامه داد: نباید اقتصاد کشور را به آزادسازی دلارهای بلوکه شده در دوران پساتحریم وابسته کنیم و از مقررات شفاف و رفع مشکل بنگاه ها با توجه به سیاست های داخلی کشور غافل شویم.

عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات، در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای تک نرخی کردن ارز مناسب است؟گفت: هر زمان که نرخ تورم تک رقمی، رکود اقتصادی کاهش و در مجموع اقتصاد ایران تقویت شود می توان نرخ ارز را تک رقمی کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی زمانی می توان نرخ ارز را تک نرخی کرد که فقط بانک مرکزی برروی نرخ ارز نظارت داشته باشد و عوامل دیگر برروی این بازار اثر غیر اقتصادی نگذارند.

این کارشناس مسائل بانکی، در پایان گفت: پیش بینی نمی کنم که بتوان نرخ ارز را در سال 95 تک نرخی کرد بلکه شاید در اواسط سال 96 نرخ ارز در کشور تک رقمی شود.

401401

کد خبر: 569874

وب گردی

وب گردی