آیین‌نامه جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد/شرایط ثبت نام چیست؟

دکتر طه هاشمی آیین‌نامه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی را به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد، این آیین‌نامه یکی از چند بخش‌نامه فرهنگی و دانشجویی او در دو سال گذشته است که فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را با تغییرات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از تغییراتی که در پی طرح‌های تجمیع 2 در این دانشگاه اتفاق افتاد برای ایجاد اشتیاق دانشجویان به فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی بخش‌نامه‌های متعددی را به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرده است.

این معاونت به تازگی در صدد اجرایی کردن جشنواره سراسری نشریات دانشجویی واحدهای دانشگاهی برآمده است، در همین راستا طه هاشمی دستور‌العمل جدیدی برای شرح ضوابط و قوانین این جشنواره به تمامی روسای واحدهای مرکز استان، روسای واحدها، واحدهای نجف‌آباد و علوم و تحقیقات تهران، مراکز آموزشی و آموزشکده‌های سما ابلاغ کرده است.

آیین‌نامه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طبق دستورالعمل‌های اجرایی و ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است.

هم‌چنین با صدور این بخش‌نامه تمام آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های پیشین در حوزه برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی لغو شده است.

در این بخش‌نامه ضمن اشاره به سخنان رهبری درباره اهمیت فعالیت نشریات دانشجویی و رویکرد جمهوری اسلامی به حوزه‌های فعالیت دانشجویان بر توسعه کمی و کیفی نشریات دانشجویی تاکید شده است.

هم‌چنین ارائه الگوهای موفق نشریات به دانشجویان سراسر کشور، کشف و شناسایی استعدادهای برتر دانشجویان، ایجاد بستر گفت‌و‌گو و تعامل سازنده بین فعالان نشریات دانشجویی، شناساندن بیش از پیش ظرفیت‌های نشریات دانشجویی به مسئولان تصمیم‌گیر کشور و ایجاد فضایی برای تعامل بیشتر میان فعالان نشریات دانشجویی با رسانه‌های حرفه‌ای کشور از اهداف مشخص شده در این آیین‌نامه است.

آشنایی بیشتر فعالان نشریات دانشجویی با فضای حرفه‌ای نشریات و رسانه‌های مختلف کشور، تبادل تجربه میان دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی، رصد و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در عرصه نشریات دانشگاهی، ترویج و ارج نهادن به آثار مکتوب دانشجویان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی،سیاسی، هنری، ادبی و ورزشی و نمایش ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی و تقدیر از برگزیدگان و فعالان برتر نشریات دانشجویی از دیگر اهداف برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

طبق آیین‌نامه جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، این جشنواره توسط شورای سیاست‌گذاری(سازمان مرکزی)، شورای سیاست‌گذاری_ دبیرخانه مرکزی( واحد میزبان) اداره می‌شود.

هم‌چنین تحویل اثر داوطلب به کارشناس واحد و کارشناس واحد به دبیرخانه هر استان براساس تقویم زمانی فراخوان است. کارشناس واحد پس از تطبیق اثر با شرایط آیین‌نامه، با بسته‌بندی مناسب و با شناسه اثر(پرینت ثبت‌نام) اثر مربوطه را به دبیرخانه استان (نماینده استان) تحویل داده و تاییده دریافت می کند.تحویل اثر توسط دبیرخانه استان به دبیرخانه مرکزی جشنواره (واحد میزبان) طبق تاریخ اعلام شده از اداره کل است که به زودی اعلام می‌شود.

دبیرخانه استان( نماینده استان) باید لیست کلیه آثار واحدهای استانی را به صورت تایپ و تنظیم شده به همراه فرم پرینت ثبت‌نامی ( شناسنامه اثر) به دبیرخانه میزبان تحویل دهد، واحد میزبان نیز موظف است با هماهنگی اداره کل، دبیرخانه مرکزی جشنواره را تشکیل و آثار با موضوعات مشخص شده ( مواردی را که با آیین‌نامه مطابقت دارند) را از نماینده استان‌ها دریافت و پس از داوری، نتیجه نهایی را به اداره کل ارسال کند تا از طریق سایت معاونت دانشجویی و فرهنگی اعلام شود.

در این آیین‌نامه منظور از اداره کل؛ اداره کل فرهنگی و اجتماعی، منظور از دبیرخانه استان، دبیرخانه هیئت امنای استانی و منظور از دبیرخانه میزبان، دبیرخانه مرکزی جشنواره نشریات در واحد میزبان است.

گفتنی است وظایف دبیرخانه استان، وظایف دبیرخانه مرکزی ( واحد میزبان)، وظایف واحد، وظایف کارشناس واحد و وظایف اداره کل به تفصیل در این دستورالعمل آمده است.

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی کشور در سه بخش کلی آثار برتر، نشریات برتر و بخش ویژه برگزار می‌شود که توضیحات لازم و فرم‌های داوری هر یک از این موارد در بخش شاخص‌های داوری نشریات بخش‌نامه به روسای واحدها ارائه شده است.

شرایط شرکت در جشنواره

این گزارش می‌افزاید: ثبت‌نام از طریق سایت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرسhttp://farhangi.iau.ir صورت می‌گیرد و هرگونه اطلاع‌رسانی به داوطلبان از طریق همین سایت خواهد بود.

تمام دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ارشد، دکتری و یا افرادی که از زمان فارغ‌التحصیلی آنها تا پایان مهلت ارسال آثار بیش از 6 ماه نگذشته باشد، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

هر داوطلب تنها حق شرکت از طریق یک واحد دانشگاهی را دارد و می‌تواند در تمام رشته‌ها شرکت کند. آنها می‌توانند در بخش آثار برتر حداکثر با 5 اثر یا حداکثر با یک نشریه در بخش نشریه برتر و یا در تمامی موضوعات بخش ویژه در جشنواره حضور پیدا کنند.

آثار و نشریات ارسالی باید در بازه زمانی فروردین 92 تا تیر 95 منتشر شده و از شورای فرهنگی واحد دانشگاهی مجوز داشته باشند، هم‌چنین نشریاتی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند که مدیر مسئول آن نشریه دانشجو باشد.

کلیه اطلاعات نشریات باید در سامانه جشنواره ثبت شود. نشریاتی که بیشتر از دو شماره به چاپ رسیده باشند امتیاز بالاتری بنابر نظر داوران دریافت می‌کنند.

دانشجویان واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی می‌توانند با مراجعه به کارشناس فرهنگی واحد و آموزشکده‌های سما از طریق دفاتر فرهنگی ثبت‌نام کنند.

از دیگر موارد ذکر شده در این بخش‌نامه دستورالعمل پرداخت هدایا، تشویق عوامل اجرایی جشنواره، تشویق مراکز استان‌ها و واحدهای دانشگاهی، شاخص رشد، میزان تشویق، مراحل و شیوه داوری، شاخص‌های داوری نشریات و آثار و بخش ویژه جشنواره، دستورالعمل پرداخت حق‌الزحمه داوران و قرارداد داوری جشنواره است که به صورت موردی و با جدول‌بندی دقیق شرح شده است.

لازم به ذکر است واحد میزبان با هماهنگی اداره کل باید از کلیه مراحل گزارش تصویری تهیه و نسبت به چاپ ویژه‌نامه آثار برگزیدگان اقدام کند، زمان برگزاری مراسم اختتامیه نیز باید با نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی انجام شود.

کلیه هزینه‌های مرتبط با این جشنواره از محل سهم نیم درصد بودجه فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی پرداخت می‌شود.

20101

کد خبر: 569894

وب گردی

وب گردی