فیلمبردار مشهور هالیوودی درگذشت

ویلموش ژیگموند کارگردان مجارستانی الاصل سینمای هالیوود درگذشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین فیلمبردار فیلم‌های مشهوری مانند «شکارچی گوزن» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» در 85 سالگی درگذشت. یور نیمن شریک تجاری او تائید کرد که ژیگموند جمعه در کالیفرنیا چشم از جهان فرو بسته است.

ژیگموند که اصالتی مجارستانی داشت با همکارهای درخشان خود و ترجیح در استفاده از نور طیبعی به تعریف هالیوود نو در دهه هفتاد میلادی یاری رساند.

او که چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، در آغاز برای همکاری با رابرت آلتمن در فیلم‌های «مک‌کیب و خانم میلر» و «خداحافظی طولانی» به شهرت رسید و در طول دوران کاری خود با بزرگانی چون برایان دی‌پالما و استیون اسپیلبرگ همکاری کرد.

تنها جایزه اسکار کارنامه‌ی کاری ژیگموند برای فیلمبرداری «برخورد نزدیک از نوع سوم» به کارگردانی اسپیلبرگ نصیب او شد، و یکبار برای فیلمبرداری «شکارچی گوزن» جایزه بفتا را از آن خود کرد.

یکی از کارگردان‌هایی که ژیگموند کارهای زیادی را با او به انجام رساند، وودی آلن است. حاصل همکاری این دو هنرمند را می‌توان در فیلم‌های «ملیندا و ملیندا»، «رویای کاساندرا» و «غریبه‌ای دراز و سیاه را ملاقات خواهی کرد» مشاهده کرد.

فیلمبردار «دروازه بهشت»، سال 1956 پس از اشغال مجارستان از سوی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی به آمریکا گریخت. او در سال 1962 تابعیت آمریکا را پذیرفت و با نام ویلیام چندین سال برای گذران زندگی در فیلم‌های کم‌اهمیت و کارهای نامربوط مشغول به کار شد.

جامعه فیلمبرداران آمریکایی سال 1999 جایزه یک عمر دستاورد هنری خود را به ژیگموند اعطا کرد.

502502

کد خبر: 569921

وب گردی

وب گردی