راهکار محققان ایرانی برای کاهش جراحی های زیبایی غیر ضروری

جراحی های زیبایی امروزه به شدت در معرض توجه قرار گرفته و آمارها حاکی از استقبال مردم نسبت به این گونه جراحی ها در سطح جهان است. این جراحی ها برای برخی جنبه تنوع و تفنن دارد و برای عده ای دیگر که در اثر تصادفات شدید و یا  ابتلا به سرطان دچار آسیب در ناحیه صورت می شوند،  ضروری است.

ایسکانیوز : با این حال در بیشتر موارد افرادی که جراحی های زیبایی انجام می دهند ممکن است آنگونه که می خواهند از کار جراح رضایت نداشته باشند . بیشتر پزشکان این حوزه با روش های سنتی مبادرت به انجام جراحی زیبایی می کنند که این روشها معمولا از دقت کمتری برخوردار هستند.

در واقع در حین جراحی‌های زیبایی صورت موارد زیادی پیش می‌آید که جراح باید چک کند که آیا قسمت‌های مختلف صورت را به درستی شکل داده یا خیر. همچنین تمام تصمیمات توسط جراح گرفته می‌شود و درستی همه مراحل جراحی فقط توسط چشم جراح کنترل می‌شود. بنابراین احتمال خطا از سوی جراح وجود دارد که می تواند منجر به نتایج نامطلوبی شود. بنابراین بیمار مجدداً به انجام جراحی های زیبایی روی می آورد.

برای حل این مشکل و کاهش نارضایتی بیمار از نتیجه جراحی زیبایی ، محققان ایرانی با بهره گیری از تکنولوژی بومی روشی را ابداع کرده اند که به‌طور قابل توجه‌ای از انجام جراحی‌های زیبایی غیر ضروری می‌کاهد.

عضو مرکز تحقیقات جمجمه و فک و صورت و طراح اصلی این متد در این زمینه می گوید: بعد از سالها تحقیقات در زمینه جراحی‌های صورت متوجه شدیم که سه مشکل عمدهدر جراحی‌های زیبایی متداول وجود دارد: 1-عدم وجود فهم مشترک بین بیمار و جراح در خصوص فرم ایده آل بعد از جراحی 2- امکان بروز خطا از سوی جراح برای فرم دهی درست اجزای صورت و 3- تعداد بالای جراحی‌های زیبایی غیر ضروری است.

سروش ولی‌نیا می گوید: برای حل این مشکلات با اتکا به تکنولوژی بومی در داخل کشور متد جراحی جدیدی با استفاده از قالب‌های کنترلی ارائه کردیم که از بروز مشکلات فوق جلوگیری می‌کند و وابستگی به پزشکان خارجی و خروج ارز از کشور را به شدت کاهش می دهد.

ولی نیا تاکید می کند: در این متد با استفاده از اسکنر سه بعدی چهره متقاضی جراحی به صورت سه بعدی اسکن و مدل سه بعدی کامپیوتری از چهره وی تهیه می‌شود و جراح می‌تواند با بهره گیری از نرم افزارهای پیشرفته، عمل جراحی را به صورت مجازی بر روی چهره فرد انجام دهد تا بیمار قابلیت‌های واقعی تغییرات چهره بعد از عمل خود را ببیند. چنانچه فرد از فرم بعد از جراحی خود در نرم افزار ناراضی باشد درباره تغییراتی که مایل به آن است با جراح مشورت کرده و در صورت امکان پذیر نبودن اعمال تغییرات، شخص از عمل زیبایی منصرف شده و در نتیجه از انجام عمل جراحی که ذاتاً اشتباه است جلوگیری می‌شود.

این محقق یاد آور می شود:برای حصول اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب بعد از جراحی و کاهش بروز خطای انسانی، بر اساس فرم نهایی ایده آل بیمار که توسط نرم افزار طراحی شده است اقدام به ساخت قالب‌های کنترلی برای هر یک از مراحل جراحی می شود. به عنوان مثال در جراحی بینی 5 قالب به منظور رسیدن به فرم مطلوب بیمارارائه می شود تا دقیقا آن چه مد نظر بیمار است بدست بیاید و در نتیجه دیگر نیازی به جراحی های زیبایی بعدی نباشد.

سروش ولی نیا می گوید: ما امیدواریم که با فراهم کردن مدرن ترین تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در کشور بدون بتوانیم گام مهمی در راستای افزایش کیفیت جراحی های زیبایی برداریم.

105105

کد خبر: 569934

وب گردی

وب گردی