برنامه های 5 سال آینده مدارس سما/ زرهانی: به دنبال خاص پروری نبوده ایم

در دنیای امروز ما که ثانیه به ثانیه بر حجم اطلاعات افزوده می‌شود، تنها داشتن سواد خواندن و نوشتن کفاف نمی‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، یادگیری زبان دوم، برخورداری از مهارت جدید، توانایی نواختن یک موسیقی و ... همه از ویژگی‌هایی است که انسان امروزی به دنبال آن است و از آنجایی که مدارس یکی از مراکزی هستند که وظیفه آموزش و تربیت نسل‌های آینده را از کودکی برعهده دارند، سعی خود را بر آن داشته اند تا بتوانند نیاز روز بشر امروزی را برطرف کنند.

مدارس سما یکی از مدارسی است که سعی در ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور دارد. سما که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی اداره می‌شود، از سال 70 کار خود را آغاز کرده و تا کنون 623 مدرسه را در سراسر کشور دارد. این سازمان همچنین مدارس ویژه ای مثل مدرسه تخصصی ورزش، مدارس دو زبانه و مدارس هوشمند را نیز تأسیس کرده که زیر نظر سید احمد زرهانی، رئیس سازمان سما اداره می‌شود.

سید احمد زرهانی، رئیس سازمان سما در گفتگو با ایسکانیوز درباره مدارس سما و نحوه اداره آن می‌گوید. شرح گفت و گو را در ادامه بخوانید.

هزینه مدارس سما نسبت به مدارس غیرانتفاعی چه تفاوتی دارد؟

در دهه 70 زمانی که معاونت مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم و مدارس غیر انتفاعی و مدارس سما زیر نظر من اداره می‌شد، برای محاسبه شهریه مدارس غیرانتفاعی قاعده ای را بعد از محاسبه هزینه های جاری مدرسه در نظر گرفتیم که مدارس آن را به عنوان شهریه از اولیاء دانش آموزان دریافت می‌کردند. مدارس سما نیز از این قاعده پیروی می‌کرد. بعدها این قاعده تغییر کرد و تعدادی از مدارس غیرانتفاعی مخصوصا در تهران، شهریه را بیش از استاندارد از اولیاء دریافت می‌کردند با این وجود مدارس سما همچنان در حد استاندارد هستند. مدارس سما در مقایسه با مدارس غیر انتفاعی به مراتب ارزان تر است. مدارس سما در برخی موارد تا 50 درصد و در برخی دیگر بیش از 50 درصد شهریه کمتری از اولیاء دریافت می‌کنند. مدارس سما براساس قوانین آموزش و پرورش شهریه دریافت می‌کنند و از آنها عدول نمی‌کنند و در مواردی که اولیاء قدرت پرداخت شهریه را ندارند آن را کاهش می‌دهند.

خروجی مدارس سما چطور بوده است؟

مدارس سما در سطح ملی از حد متوسط گذر کرده و حتی می‌توان گفت به حد عالی رسیده است. ما مدرسه ای زیر حد متوسط نداریم. در برخی موارد خوب و در برخی موارد دیگر در بالاترین حد ممکن هستیم.

مدارس سما چه ویژگی هایی دارند؟ تفاوت مدارس سما با سایر مدارس در چیست؟

ویژگی مدارس سما در ابتکارات آموزشی است. ما به دلیل آزادی عملی که داریم بهترین معلمان را برای آموزش انتخاب می کنیم. همچنین از امکانات کامپیوتری و نرم افزاری در آموزش استفاده می‌کنیم. علاوه براینها در برگزاری امتحانات، آموزش زبان و همینطور در برقراری ارتباط با اولیاء روش‌های نوینی را پیش گرفته‌ایم. علاوه بر این برنامه‌های خاصی برای پر کردن اوقات فراغت و آموزش‌های ویژه مخصوص زبان دوم برای دانش‌آموزان داریم. همچنین مدارس سما با تاسیس پژوهش سراها، ابتکارات و نوآوری هایی را در شیوه مطالعه و تحقیق و پژوهش دارند. مدارس سما مجاز هستند تا از تمام روش ها و امکانات قابل قبول در حوزه تعلیم و تربیت استفاده کنند، البته ما هر ساله به طور منظم دستورالعمل هایی را در اختیار آنها قرار می دهیم که طبق آن مدارس اداره شوند. تعداد کمی از مدارس سما زمان کاری کمی دارند که در اجلاس امسال در همدان تصمیم گرفته شد تا زمان کاری مدارس از نیم روز به تمام روز ادامه پیدا کند و ما در تلاش هستیم تا این کاستی ها را رفع کنیم.

نگاه سازمان سما همان مأموریتی است که آموزش و پرورش انتظار دارد. ما به دنبال خاص پروری نبوده ایم. سیاست بر این بوده که بستری را آماده کنیم که در کنار آموزش، دانش آموزان و نسل های آینده را نیز تربیت کنیم. مدارس سما مدارسی است که در تمامی ابعاد تربیت ورود پیدا می‌کند و بستر را برای همه ابعاد رشدی دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. ما به معنای واقعی مدرسه را اداره می‌کنیم و به دنبال محقق شدن اهداف تربیت هستیم.

نحوه ورود به مدارس سما چگونه است؟

این بستگی به میزان تقاضا دارد. در جایی که ما متقاضی زیاد داشته باشیم طبعا باید گزینش انجام شود اما مناطقی که متقاضی به اندازه کافی نیستند ما ورود را آزاد اعلام می کنیم البته دانش آموزانی را که پذیرش می‌شوند مورد مطالعه اولیه در زمینه آموزشی و تربیتی قرار می‌گیرند.

چه برنامه هایی برای آینده در مدارس دارید؟

یکی از اهداف و تلاش‌های ما این است تا مدارس سما از برند درخشان تری برخوردار باشند. این مهم در برنامه‌های آینده گنجانده شده و به مدت 5 سال بر روی آنها کار خواهد شد. برای تحقق این اهداف به دنبال آن هستیم تا مدارس سما از چند ویژگی برخوردار باشند. این چند ویژگی که خطوط تحول در مدارس سما در سال آینده است. یکی اینکه مدارس سما بتوانند علوم و برنامه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش را در حد استاندارد اجرا کنند. دوم اینکه درآموزش زبان و کامپیوتر تأکید فراوان داشته باشند. سوم اینکه یک شغل یا حرفه به دانش آموزان آموزش دهند. چهارم اینکه دانش آموزان را در آموختن زبان و ادبیات فارسی تشویق کنند و پنجم اینکه به دانش‌آموزان خواندن قرآن را آموزش دهند و آنها را به خواندن نماز ترغیب کنند. اینها در حقیقت چهارچوب فکری و محتوایی برای تحول کیفی در مدارس سماست که امیدواریم در سال های آینده شاهد تحقق آن باشیم.

20104

کد خبر: 570201

وب گردی

وب گردی