کاهش آمار مرگ ومیر نوزادان به 9.5 نفر در هر 1000 تولد زنده

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از کاهش آمار مرگ ومیر نوزادان به 9.5 نفر در هر 1000 تولد زنده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق گفت: بر اساس بررسی‌های سال 92، مرگ ومیر نوزادان به رقم 10.1 در هر هزار تولد زنده رسیده بود که طبق آخرین مطالعات و بررسی‌ها این آمار در سال 93 به 9.5 نفر در هر 1000 تولد زنده رسیده است.

او افزود: در این راستا اجرای برنامه‌های زیادی از جمله کیفی سازی عملیات احیای نوزاد با اجرای برنامه آموزشی جدید بر پایه الگوی آموزشی Simulation-Debrief-Brief انجام شده است.

او در توضیح سایر برنامه‌های این حوزه گفت: رصد نوزادان از تولد تا ترخیص با روزآمد کردن نرم افزارهای ثبت تولد و مرگ پریناتال و ایجاد سامانه مراقبت نوزادان بستری در NICUهای کشور و تدوین گزارش‌ها و استخراج داده‌ها، تعیین وضعیت موجود مراقبت تکاملی از نوزادان بستری در NICUهای کشور، ایجاد مراکز مراقبت تکاملی یگانه نوزادان (متین) و اجرای برنامه‌های آموزشی مربوطه NIDCAP، آماده‌سازی برنامه جدید مراقبت از نوزاد در منزل (HOME CARE) و شروع اجرای آزمایشی در بهمن ماه سال جاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز و اصفهان از جمله این برنامه‌هاست.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: تدوین بسته خدمتی مراقبت روانی معنوی نوزادان بستری و آماده شدن آن برای اجرای آزمایشی در چهار دانشگاه و گسترش برنامه آموزشی مراقبت از رتینوپاتی نوزادان نارس کشور بخش دیگری از این برنامه‌هاست.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، مطلق گفت: اجرای برنامه پایش برنامه‌های مراقبت از نوزاد در مناطق دهگانه نوزادان کشور (بهداشت و درمان)، گسترش برنامه توانمندسازی والدین برای مراقبت از نوزاد در منزل در قالب گسترش توزیع کتاب، فیلم های آموزشی و گارگاه های آموزشی در معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز انجام شده است.

او تاکید کرد: در راستای مراقبت بیشتر و کامل‌تر از نوزادان گسترش برنامه مشترک با سازمان‌های بین‌المللی نظیر تدوین برنامه مراقبت‌های تغذیه نوزادان نارس با یونیسف، تدوین بسته خدمتی مراقبت از آسیفکسی هنگام تولد نوزاد و فعال سازی کمیته های بررسی مرگ نوزادان در دانشگاه ها و مراکز درمانی نیز سایر برنامه های این حوزه خواهد بود.

20106

کد خبر: 570248

وب گردی

وب گردی