فعالیت 5 هزار تیم اجتماعی محور بهزیستی جهت پیشگیری از اعتیاد

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از فعالیت 5 هزار تیم اجتماعی محور بهزیستی جهت پیشگیری از اعتیاد در قالب شبکه اترک خبر داد و گفت: آموزش‌ این تیم‌ها برای همه گروه‌های سنی و در محله‌های متعدد است واگر بخواهیم به صورت ریشه‌ای با اعتیاد مبارزه کنیم باید چند قدم به عقب رفته و به موضوع فرزند پروری و آموزش به فرزندان همچنین ارائه مهارت‌های زندگی توجه کنیم.

به گزارش یسکانیوز و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجید رضا زاده در مورد رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: این رویکرد بسیار درست و مناسب انتخاب شده چراکه برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر چاره‌ای به جزء اجتماعی شدن نداریم و همه نهادهای اجتماعی لازم است در جهت مبارزه با این پدیده شوم در کشور همکاری کنند.

او افزود: بسترسازی مبارزه با مواد مخدر از طریق اجتماعی شدن آن انجام می‌شود. پیشگیری و درمان و به طور کلی همه اقدامات در این راستا باید از طریق اجتماعی شدن صورت گیرد و باید همه برنامه‌ها را در دل جامعه همچون خانواده و نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش بیاوریم.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: نقش آموزش در پیشگیری از اعتیاد بسیار کلیدی است و در برنامه سلامت خانواده عنصر اصلی و تاثیر گذار است همچنین باید توجه داشت که برای ترویج یک برنامه پیشگیرانه ابتدا باید آن را در درون خانواده‌ها نهادینه کرد چراکه واحد اصلی تشکیل اجتماع خانواده به شمار می‌رود.

رضازاده به نقش مادر در تربیت و آموزش به فرزندان اشاره کرد و گفت: مادر نقش بسیار حائز اهمیتی در استقرار برنامه سلامت همچون برنامه پیشگیری از اعتیاد دارد بنابراین اگر بخواهیم به صورت اصولی و ریشه‌ای با اعتیاد مبارزه کنیم باید چند قدم به عقب رفته و به موضوع فرزند پروری و آموزش به فرزندان همچنین ارائه مهارت‌های زندگی توجه کنیم. برنامه‌های بهزیستی نیز بیشتر متمرکز بر خانواده بوده و علاوه بر تهیه کتاب و متون علمی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی آموزش به نهاد خانواده را مورد اهتمام قرار داده‌ایم.

او افزود: بر همین راستا جلسات اجتماع محور در تمامی محلات برگزار شده و آموزش زندگی و خانواده مورد توجه قرار گرفته است به صورتی که در بهزیستی شبکه گسترده نهادهای غیر دولتی را فعال کرده ایم و این شبکه‌ها در مساجد، خانه‌ها یا پارک‌ها جلساتی آموزشی و دوستانه برپرکرده و تجارب نیز در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی میان اعضای شرکت کننده منتقل می‌شود.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اعلام اینکه 5 هزار تیم اجتماعی محور بهزیستی در قالب شبکه اترک آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد را برای گروه‌های سنی مختلف و در محله‌های متعدد ارائه می‌کنند، گفت: برنامه توانمند سازی افراد که در مقابل اعتیاد و پیشنهاد دوستان بتوانند «نه» بگویند نیز از جمله برنامه های انجام شده توسط شبکه اترک است.

رضا زاده افزود: در سال گذشته حدود 100 هزار نفر آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی را از این طریق فرا گرفته و این آموزش‌ها حدود 10 سال است که توسط سازمان بهزیستی ارائه می‌شود همچنین 30 هزار نفر در سال پیش در مراکز خانه‌های سلامت روان آموزش لازم را فرا گرفته و برای 100 هزار نفر نیز آموزش زندگی و خانواده ارائه شد.

او در مورد تاثیر کمبود شادی و اعتیاد گفت: هم باید فضای جامعه را به سمت شاد بودن سوق داد تا افراد محیط‌های شاد داشته باشند وهم مدل‌های لذت بردن از زندگی را مطابق با آنچه در عرف و شرع به آن اشاره شده، ارائه داد. جامعه کنونی ما شاد نیست و حتی نسبت به زمان جنگ تحمیلی که مردم در شرایط سختی به سر می‌برند، شادی کمتر وجود دارد و این کمبود شادی می‌تواند بستری برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد باشد. کمبود شادی سرمایه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و مسئولان باید به این مسئله نیز توجه داشته باشد.

105105

کد خبر: 570257

وب گردی

وب گردی