پرو بیوتیک ها در پیشگیری  از انواع سرطان، و افزایش طول عمر موثر هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران گفت: مصرف باکتری‌های پروبیوتیک منجر به بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود و با تولید ریزمغذی‌ها موجب بهبود سلامت مصرف‌کنندگان خواهد شد و طبق مطالعات علمی در پیشگیری از برخی از انواع سرطان، افزایش طول عمر و بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن موثر هستند، اما مهم‌ترین ویژگی پروبیوتیک‌ها بهبود سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی است.

ایسکانیوز: دکتر محمد دانشیبا بیان این مطلب افزود: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند که جزو فلور طبیعی دستگاه گوارش هر انسانی هستند و در زندگی انسان نقش حیاتی دارند با توجه به سبک زندگی امروز ممکن است باکتری‌های پروبیوتیکی عمومی که در دستگاه گوارش وجود دارد از حد نرمال کمتر شود. در این مواقع می‌توانیم با مصرف غذاهای پروبیوتیک این باکتری‌ها را به دستگاه گوارش برگردانیم. مصرف باکتری‌های پروبیوتیک منجر به بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود و با تولید ریزمغذی‌ها موجب بهبود سلامت مصرف‌کنندگان خواهد شد.

او گفت: باکتری باید چند ویژگی داشته باشد تا پروبیوتیک نامیده شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های باکتری‌های پروبیوتیک ایمن بودن مصرف‌ آن‌ها برای بدن است. بنابراین وقتی باکتری پروبیوتیک نامیده می‌شود قطعا این ایمنی را همراه خود دارد. مگر این‌که باکتری پروبیوتیک نباشد و تولیدکننده‌ای به اشتباه آن را پروبیوتیک نامیده باشد که معمولا این اتفاق نمی‌افتد و فرآورده‌های پروبیوتیکی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌‌شوند، شناسنامه ایمنی دارند.

معاون کنترل کیفیت شرکت شیر خشک نوزاد پگاه در مورد غنی‌سازی غذاها گفت: در تعریف غذا‌های فراسودمند فرآورده‌های پروبیوتیک هم یکی از انواع فرآورده‌های فراسودمند است. ویژگی که برای غنی‌سازی غذاهای پروبیوتیک‌ها یا سایر مواد فراسودمند مد نظر قرار می‌گیرد، این است که ماده غذایی که با پروبیوتیک‌ها غنی می‌شود نباید مضر باشد و باید از نظر ایمنی مصرف توسط متخصصان تغذیه مورد تایید قرار گرفته باشد. بنابراین غنی‌سازی شامل موادغذایی می‌شود که خود اثر مضر برای بدن نداشته باشند. مثلا توصیه نمی‌شود غذاهای پرنمک یا پرچرب با پروبیوتیک‌ها یا مواد فراسودمند دیگر غنی‌سازی شود و فست‌فودها هم از آن جمله هستند. فست فود‌ها به دلیل عوارض مختلف، چربی و نمکی که دارند با پروبیوتیک‌ها غنی نمی‌شوند. چون فست فود به خودی خود اثرات زیان‌باری دارد. بنابراین غنی‌سازی آن توصیه نمی‌شود و در تعریف غذاهای فراسودمند نمی‌گنجد.

دانشی گفت: با توجه به آماری که از تولید محصولات پروبیوتیک وجود دارد این محصولات به قدر کافی در سبد مصرف خانوار وجود ندارد. در بین محصولات مختلف غذایی محصولات لبنی عمده‌ترین فرآورده‌هایی هستند که با انواع پروبیوتیک‌ها غنی می‌‌شوند، ولی وقتی مقدار فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک را با فرآورده‌های دیگر مقایسه می‌کنیم این نسبت بسیار ناچیز است و باید با اطلاع‌رسانی به مردم مصرف این محصولات را ترویج دهیم. با توجه به تحقیقات علمی در هر میلی لیتر از ماده غذایی حداقل باید 10 به توان 7 باکتری پروبیوتیک وجود داشته باشد تا محصول مورد نظر اثربخش باشد. خیلی از محصولات پروبیوتیک ممکن است در بازار عرضه شده باشد، اما مقدار باکتری‌های پروبیوتیک آن کم‌تر از این مقدار باشد. وقتی باکتری پروبیوتیک کم‌تر از میزان تعیین شده باشد محصول غذایی تولید شده اثر‌گذاری لازم را نخواهد داشت.

او افزود: به نظر من صنایع به نسبت خوب عمل کرده‌اند از گروه غلات ماکارونی یا کیک پروبیوتیک تولید و عرضه شده یا در فرآورده‌های لبنی محصولات پروبیوتیک گسترده‌تری داریم. صنایع غذایی این محصولات را تولید می‌کنند، ولی با توجه به اینکه حجم فروش فرآورده‌های پروبیوتیک اندک است، بسیاری از صنایع بعد از اینکه این محصولات را تولید و وارد بازار کردند، به دلیل نا‌آگاهی مردم از فواید پروبیوتیک‌ها این محصولات برگشت خورده و به دلیل اینکه بازده اقتصادی لازم را نداشتند صنایع از تولید آن منصرف شده‌اند.

دانشی تاکید کرد: البته صنایع غذایی کشور همگام با صنایع روز دنیا این محصولات را تولید کرده‌اند. انواع فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک شامل پنیر پروبیوتیک انواع ماست و حتی دوغ پروبیوتیک عرضه شده است. بنابراین ما از دنیا عقب نیستیم، ولی در حجم و مقدار فروش هنوز با اهداف مطلوب فاصله داریم.

105105

کد خبر: 570368

وب گردی

وب گردی