زندگی سالم‌تر با مصرف کمتر مواد قندی

مسئول تغذیه‌ مرکز بهداشت شهرستان تاکستان گفت: زندگی سالم‌تر با مصرف کمتر مواد قندی حاصل می‌شود و بزرگسالان و کودکان چاق، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان پستان و بیماری‌های مفصلی هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، زهرا زینلی گفت: برای پیشگیری از اضافه‌ وزن و چاقی، قند و شکر مصرفی در برنامه‌ غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد که این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آبمیوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

او افزود: بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذا (به‌ویژه غذای چرب) باعث هضم آن می‌شود؛ درحالی‌که مصرف شیرینی در این مواقع کار معده را سنگین کرده و از طرفی باعث جذب کامل موادغذایی شده و منجر به اضافه‌ وزن و چاقی می‌شود.

زینلی تاکید کرد: بسیاری از افراد نیز معتقدند تا زمانی که شیرینی و مواد قندی نخورند، قدرت انجام کاری را ندارند و افت قند خون پیدا می‌کنند، درحالی‌که بدن، خود قند خون را تنظیم می‌کند.

کارشناس مسئول تغذیه‌ مرکز بهداشت شهرستان تاکستان اضافه کرد: مصرف مقادیر زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می‌کند که باعث تخریب سلول‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

او هشدار داد: مصرف زیاد قند و شکر باعث عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می‌شود که میزان قند خون را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصرف زیاد مواد قندی در زنان موجب تشدید علائم اضطراب، ترس، کج‌خلقی، خستگی مزمن و افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان تاکستان در پایان اضافه کرد: مصرف زیاد موادقندی، کاهش وزن در افراد چاق را دچار مشکل می‌کند، زیرا با مصرف زیاد موادقندی و شیرین، سطح انسولین خون بالا می‌رود که این خود منجر به افزایش ذخیره‌ کربوهیدرات و چربی بدن و در نتیجه اضافه‌ وزن و چاقی خواهد شد.

20106

کد خبر: 570388

وب گردی

وب گردی