تبعات لنزهای چشمی غیرمجاز/موضوع چشم و بینایی شوخی‌بردار نیست

سلامت چشم‌ها خیلی باارزش‌تر از آن است که به خاطر زیبایی مقطعی و گذرا به آن آسیب برسانیم. به همین دلیل، استفاده از لنزها، بویژه لنزهای رنگی که برای زیبایی استفاده می‌شوند، شرایط خاصی می‌خواهد؛ لنز حتما باید توسط چشم‌ پزشک یا اپتومتریست تجویز شود.

به گزارشایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر خندان بارانی در این باره گفت: از جمله شرایط استفاده از لنزهای رنگی و زیبایی، مناسب بودن آنهاست. شماره لنز البته متفاوت است. گاهی اوقات، این مساله در نظر گرفته می‌شود. اگر سه پارامتر تحدب چشم، شماره لنز فرد و اندازه قسمت رنگی چشم یا عنبیه در نظر گرفته نشود، لنزتان نامناسب خواهد بود و استفاده از آن برای سلامت چشم‌هایتان ضرر خواهد داشت.

او افزود: البته علاوه بر این، نوع لنز هم اهمیت دارد. درصد عبور اکسیژن‌ لنزها متفاوت است. درصد وجود آب درون آنها هم متفاوت‌ است. سخت یا نرم بودن آنها نیز فاکتور مهمی است. خلاصه اینکه موضوع چشم و بینایی شوخی‌بردار نیست.

بارانی ادامه داد: ما و همکاران ما موارد متعددی از عفونت‌های میکروبی قرنیه را در بخش اورژانس مشاهده کردیم که به دنبال مصرف لنزهای رنگی ایجاد شده بود. این لنزها که به طور غیراستاندارد تهیه شده بود و شاید به طور غیر قانونی به فروش می‌رسد، از لوازم آرایشی فروشی و اماکنی که صلاحیت فروش چنین لنزهایی را ندارند، خریداری می‌شوند که متاسفانه به دلیل هزینه کمتر و قیمت نازلتر این لنزها، مصرف کنندگان که عموما از قشر جوان جامعه هستند، تمایل بیشتری جهت خرید آنها را دارند.

او تاکید کرد: افراد باید بدانند که جهت تهیه لنز باید با چشم پزشک مشورت کنند. زیرا اگر برای چشم مشکلی پیش آید چشم پزشک موظف است که در مورد نحوه استفاده، پیگیری و برخورد با مشکل به بیمار توضیح دهد. فروش لنز در برخی از اماکن غیرقانونی است؛ به طوری که حتی دست فروش‌ها نیز در این زمینه وارد شده‌اند. وزارت بهداشت به عنوان متولی امر بهداشت و سلامت جامعه باید در مورد جمع‌آوری لنزهای غیراستاندارد و ممنوع کردن فروش آنها، اقدام کند.

بارانی افزود: به طور کلی لنزهای تماسی دو نوع هستند یا طبی یا زیبایی. در هر نوع این لنزها اگر استانداردها و نحوه استفاده از آن آموزش داده نشود، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد که مهم‌ترین و متاسفانه خطرناک‌ترین آنها عفونت قرنیه است که حتی منجر به تخلیه چشم نیز می‌شود.

او در پایان گفت: از علائم شروع مشکل در چشم بعد از استفاده از لنز تماسی می‌توان به قرمز شدن چشم، تاری دید و درد بیش از اندازه چشم اشاره کرد. در صورت مواجهه با این سه علامت استفاده کننده از لنز باید در هر کجا که هست با همراه داشتن کیف مخصوص لنز و جالنزی، لنز را ازچشم خارج کند. تاخیر در این امر می‌تواند موجب از بین رفتن زمان طلایی جهت بهبود فرد شود. با خارج کردن لنز از چشم، به چشم فرصت داده می‌شود که مکانیسم‌های دفاعی خود چشم فعال و حداقل از ایجاد ضایعه بیشتر جلوگیری شود. پس از خارج کردن لنز از چشم باید سریعا به چشم پزشک مراجعه شود.

20106

کد خبر: 570717

وب گردی

وب گردی