ارائه 200 بسته خدمتی برای پزشک خانواده/پزشک خانواده را نمی‌شود یک شبه راه‌اندازی کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه پزشک خانواده را نمی‌شود یک شبه راه‌اندازی کرد، گفت: طرح پزشک خانواده زمان‌بر است و نمی‌توان آن طور که برخی انتظار دارند یک شبه آن را به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اصغر پیوندی در اولین هماییش سراسری پزشک خانواده با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت شکل گرفت تا پاسخی برای دغدغه‌های مردم و جامعه پزشکی باشد، ادامه داد: این طرح در اول راه است. برای نهادینه شدن آن و رهایی از بن‌بست‌های ایجاد شده، هزینه‌های زیادی باید بپردازیم. با توجه به این که شروع این طرح در بخش دولتی و دانشگاهی بسیار خوب بوده است، ولی در حوزه سرپایی و بستری در بخش غیردولتی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

او همچنین تاکید کرد: متولی سیاست‌های ابلاغ شده باید وزارت بهداشت باشد و عملکرد نسبی، برتری پیشگیری بر درمان در نظام سلامت، استقرار نظام جامع ارجاع خدمات، عدالت در پرداخت‌ها و تعبیه گایدلاین‌ها می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

پیوندی افزود: دسترسی مردم به خدمات و پراکندگی خدمات ارائه کنندگان خدمت باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم مسیر اصلی ارائه خدمت را بیابیم و راهی برای برون‌رفت ما از مشکلات باشد.

او در ادامه گفت: در بخش تجهیزات پزشکی و دارو نیز باید نگاه جامعی داشته باشیم. امیدواریم با تبیین بسته‌هایی برای پزشک خانواده و حضور بخش خصوصی و دولتی در صحنه و تعامل این دو بخش به عنوان نقش اساسی با پزشک خانواده، دغدغه‌های موجود برطرف شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در حاشیه این همایش با تاکید براینکه نقش بخش‌های غیردولتی در طرح پزشک خانواده می‌تواند راهگشا باشد، افزود: 200 بسته خدمتی ارائه شده است تا تعریف مشخصی از پزشک خانواده و وظایف آن ارائه کنیم و همه باید در اجرای این بسته خدمتی سهیم باشند تا بتوانیم این طرح آرمانی را به نتیجه برسانیم. هدف ما ارائه خدمات بهتر با صرف هزینه و منابع کمتر است.

او ادامه داد: طرح پزشک خانواده زمان‌بر است و نمی‌توان آن طور که برخی انتظار دارند یک شبه آن را به نتیجه برسانیم. بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی و بهبود زیرساخت‌ها است. هشت تا 10 سال برای به نتیجه رساندن این طرح زمان لازم داریم و برای اجرای آن نیز همکاری همه بخش‌ها لازم است.

20106

کد خبر: 570721

وب گردی

وب گردی