هشدار اوگاندا به بروندی

اوگاندا بروندی خواست با اتحادیه آفریقا همکاری کند، این درخواست به دنبال تهدید بروندی به حمله به صلح‌بانهای اتحادیه آفریقا صورت گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشور بروندی واقع در مرکز آفریقا در ماه آوریل هنگامی که پی‌یر نکورونزیزا، رئیس جمهور این کشور از تمایلش برای سومین دور ریاست جمهوری خبر داد و از سوی مخالفانش به نقض قانون اساسی به دلیل این تصمیم خود متهم شد دستخوش خشونت و درگیری شد.

بوجومبورا، پایتخت بروندی که درروزهای اخیر مذاکرات صلح با میانجی‌گری اوگاندا در تانزانیا را رد کرده طرح اعزام 5000 نیروی صلحبان از سوی اتحادیه آفریقا به این کشور را رد کرده و آن را تجاوز علیه خود دانسته است.

ماه گذشته میلادی نکورونزیزا از بروندیایی‌ها خواست در صورتی که سربازان اتحادیه آفریقا پایشان را به بروندی گذاشتند وارد جنگ با آنها شوند.

کریسپوس کیونگا، وزیر دفاع اوگاندا به خبرنگاران گفت: شلیک به سربازان اتحادیه آفریقا یک اشتباه بزرگ خواهد بود. همه ما اعضای اتحادیه آفریقا هستیم و قطعنامه‌های آن ما را به هم مقید می‌سازد. اگر یک کشور عضو از تصمیم اتحادیه آفریقا راضی نباشد می‌تواند آن را از طریق مجراهای درست از جمله از طریق اجلاس اتحادیه آفریقا به چالش بکشد.

این در حالی است که سربازان بروندی و اوگاندا در کنار هم در سومالی در چارچوب نیروی اعزامی اتحادیه آفریقا برای پشتیبانی از دولت موگادیشو می‌جنگند.

کیونگا رهبری میانجی‌گری اوگاندا برای حل بحران بروندی را بر عهده دارد.

مدتهاست که ضرب الاجل اتحادیه آفریقا به بروندی برای پذیرش نیروهای صلحبان گذشته و هنوز هیچ کاری برای استقرار صلحبان‌ها در این کشور انجام نشده است.

انتظار می رود استقرار احتمالی نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا در بروندی بخشی از مذاکرات اواخر ماه جاری میلادی در چارچوب اجلاس اتحادیه آفریقا در اتیوپی را تشکیل دهد.

کیونگا به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه آفریقا با بروندی وارد تعامل شده و اوگاندا نیز همین کار را انجام می دهد تا در نهایت این مساله حل و فصل شود. در بروندی حسن نیت برای خاتمه دادن به این بحران وجود دارد.

301302

کد خبر: 570962

وب گردی

وب گردی