توسط پژوهشگران کشور؛ جنین آزمایشگاهی دام تولید شد

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از تولید جنین آزمایشگاهی دام توسط یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در این شهرک خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مهدی کشمیری گفت: تولید جنین آزمایشگاهی دام در سطحی وسیع از اهداف این شرکت دانش‌بنیان بوده است و این فعالیت‌ها به منظور تولید نتاج برتر از دام‌های با ظرفیت ژنتیکی مناسب و فریز کردن آنها برای استفاده در شرایط مورد نیاز است.

وی افزود: استفاده از این فناوری به منظور بهبود فرآیند تولید مثل دام‌ها در شرایط تنش گرمایی و همچنین کنترل انتقال عوامل بعضی از بیماری‌ها در فناوری‌های رایج دیگر است.

جمشید جلیل نژاد پژوهشگر این طرح گفت: استفاده‌ مکرر از یک حیوان ماده‌ برتر ژنتیکی، امکان سریع تست نتاج یک حیوان ماده و کاهش فاصله بین نسل‌ها، افزایش نرخ انتخاب برای صفات کمی و بهبود روند اصلاح نژاد از مزایای این طرح است.

وی با اشاره به آزمایشگاه جنین‌شناسی این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: آزمایشگاه جنین‌شناسی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی و تجهیز شد که ضمن تولید جنین‌های IVF در سطح پایلوت، هدف‌گذاری‌هایی نیز به منظور افزایش عملکرد کیفی و کمی انجام شد.

این پژوهشگر گفت: در این راستا ارتقا کمیت و کیفیت از مهمترین برنامه‌های پروژه تولید جنین‌های آزمایشگاهی بوده است.

جلیل‌نژاد انجام تست ژنومیک گاوهای گله فکا به منظور تعیین گاوهای برتر از نظر ژنتیکی به عنوان دام دهنده، تولید جنین‌های تازه به منظور انتقال مستقیم به دام‌گیرنده از دام‌های برتر ژنتیکی و فریز جنین‌های تعیین شده و معمولی و استفاده آسان از آنها در شرایط مزرعه را از جمله فعالیت‌های انجام شده در این آزمایشگاه عنوان کرد.

20101

کد خبر: 571096

وب گردی

وب گردی