دکتر میرزاده: طرح شفا و مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ساز اشتغال فارغ التحصیلان است

جلسه هیات امنای استان گیلان در ادامه برگزاری اجلاس هیات های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدعلی نجفی استاندار استان گیلان و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه گفت:در این جلسه مقرر شده برنامه بودجه سال 1395 دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بررسی و گزارشی از عملکرد این استان در بودجه سال 1393 و برنامه های در دست اجرا سال 1394 ارائه شود.

تدوین بودجه مبتنی بر برنامه ریزی در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی بودجه هایی مبتنی بر برنامه ریزی تدوین کنیم، از مسئولان واحدهای استان گیلان خواست که در این زمینه تلاش کنند و حتما ردیفی در بودجه خود برای تکمیل طرح های عمرانی اختصاص دهند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه اساس کار در دانشگاه آزاد اسلامی واقع گرایانه است، گفت: حرکت واقع گرایانه و با برنامه ریزی اصولی باعث افزایش اثر بخشی واحدها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه بر خلاف تبلیغات سوء رقبای دانشگاه بر علیه دانشگاه آزاد اسلامی امروز می بینم که بیش از 103 هزار نفر برای کنکور دکتری و بیش از 406 هزار نفر برای کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کرده اند.

وی افزود: این آمار نشان دهنده این است که جامعه علمی کشور تفاوت بین جریان سازی و شعارهای سیاسی و واقعیت های رو به رشد دانشگاه آزاد اسلامی را به خوبی می دانند.

دکتر میرزاده در ادامه جلسه با اشاره به جذب بیش از 10 هزار عضو هیات علمی در دو سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا دو سال آینده نیز بیش از 11 هزار عضو هیات علمی به مجموعه اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه افزوده خواهد شد و به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی به یک گنجینه بزرگ علمی و مرجع و مأمن اشتغالزایی، برای فارغ التحصیلان کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به تدوین طرح آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سند که شامل 31 برش استانی است برای تایید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، در این سند پیشنهاد شده که با توجه به پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی اعم از اساتید، آزمایشگاه ها، تجهیزات و فضاهای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه آمادگی دارد 60 درصد از بار آموزش عالی کشور را تا افق 1404 به عهده بگیریم.

دکتر میرزاده اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توانمندی هایی از جمله، طرح ساها، طرح شفا، طرح تجمیع، داشتن فضاهای آموزشی وسیع، دارا بودن بیش از 70 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو می تواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای بالایی برای تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد، گفت: اگر نتوانیم پاسخگوی این نیاز اجتماعی باشیم متقاضیان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند و نتیجه این امر خروج ارز از کشور، دو پوسته شدن فرهنگ مهاجران و آباد کردن دانشگاه های کشورهای درجه 2 و 3 منطقه با پول خانواده های ایرانی خواهد شد.

یکی از اقدامات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد امکان ادامه تحصیل برای مشتاقان آموزش عالی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل هستند، گفت: یکی از اقدامات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد امکان ادامه تحصیل برای مشتاقان آموزش عالی است و این تقاضای بالا برای تحصیلات تکمیلی یک تقاضای اجتماعی همراه با منزلت خواهی اجتماعی است.

وی یا بیان اینکه وظیفه ذاتی دانشگاه ایجاد اشتغال نیست، خاطر نشان کرد: اما دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می داند برای اشتغال فارغ التحصیلان برنامه ریزی کند در این زمینه اجرای طرح شفا و تاسیس مراکز رشد در واحدها زمینه سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان است.

دکتر میرزاده افزود: در جوامع پیشرفته بیش از 55 درصد از از جمعیت کشور دارای تحصیلات آموزش عالی هستند این در حالی است که در ایران و پس از توسعه هایی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی رخ داد تنها 14.4 درصد از جمعیت کشور دارای تحصیلات آموزش عالی هستند.

وی با تاکید بر اینکه با بالا رفتن سطح علمی جامعه سطح فرهیختگی جامعه نیز بالا می رود، گفت: به تبع بالا رفتن سطح فرهیختگی سطح فرهنگی جامعه نیز بالا می رود و نتیجه این امر کاهش ناهنجاری های اجتماعی و کاهش هزینه های ملی خواهد شد.

دکتر میرزاده در ادامه اضافه کرد: بررسی ها حاکی از آن است که میزان تاثیر پذیری دانشجویان از اساتید 70 درصد است، بنابراین یک استاد حق التدریس که حضور چندساعته در دانشگاه دارد نمی تواند مانند یک استاد تمام وقت موثر باشد، بنابراین تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید استاد تمام وقت استخدام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بتواند با تلاش و کوشش به یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود.

واحدهای دانشگاهی تبدیل علم به ثروت را از اهداف اصلی خود قرار دهند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه علم نافع و تبدیل علم به ثروت از تاکیدات مقام معظم رهبری است، از مسئولان واحدهای دانشگاهی خواست که این موضوع را از اهداف اصلی خود قرار دهند.

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به طرح شفای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در اجرای طرح شهرک های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کلیه موارد علمی، پژوهشی، تجاری، صنعتی و خدماتی و مسکونی در نظر گرفته شده همچنین پیش بینی شده که در این اراضی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه نیز مسکن ساخته شود.

در ادامه این جلسه، با موافقت اعضا میزان شهریه دانشجویان این استان به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد شهریه ثابت دانشجویان موجود در رشته های غیر پزشکی در سال 95 افزایش پیدا نکرده و شهریه دانشجویان ورودی های جدید (به جز رشته های پزشکی) تا 15 درصد می تواند افزایش یابد و این اختیار به کمیسیون دائمی هیات امنای استان داده شد تا براساس میزان تقاضای رشته های استان افزایش شهریه را کمتر از ١٥درصد می توانند در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است بودجه استان گیلان از حیث درآمد و هزینه 200 میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف بیش از 260 میلیارد تومان مورد تایید اعضای هیات امنای این استان قرار گرفت. همچنین سند توسعه واحدهای دانشگاهی استان مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه ششم استان با اصلاحاتی تصویب شد و مقرر شد اصلاحاتی که مدنظر جلسه بود در کمیسیون دائمی هیات امنای استان مطرح شود، تایید کمیسیون دائمی هیات امنا به منزله مصوبه هیات امنا باشد و به استحضار اعضای هیات امنا برسد.

گزارش عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان

در ابتدای جلسه دکتر علیرضا امیرتیموری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با ارائه گزارشی از عملکرد واحدهای استان، گفت: این استان دارای 15 واحد و مرکز دانشگاهی، 49هزار و 498 دانشجو و 865 عضو هیأت علمی است.

وی با اشاره به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، گفت: راه اندازی مرکز رشد در واحد رشت، اخذ موافقت اصولی مرکز رشد لاهیجان، ساماندهی ساختمان ستاد هماهنگی سابق و تبدیل آن به مرکز رشد واحدهای فناور، راه اندازی آزمایشگاه همکار آزاد(ساها) و جذب و صدور حکم کارگزینی برای 68 عضو هیات علمی جدید از جمله عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان بوده است.

وی با ارائه آماری از وضعیت پیشرفت سامانه ساها در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، گفت: در این زمینه حساب جداگانه ای در همه واحدهای استان به نام ساها افتتاح شد همچنین تعداد 5 هسته فناور مصوب، 5 هسته فناور در حال تصویب در مرکز رشد واحدهای فناور واحد رشت و 6 هسته فناور در مرکز رشد لاهیجان مسقر است.

امیر تیموری همچنین گزارشی از وضعیت پیشرفت طرح شفا و پیشرفت طرح های عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان ارائه داد.

وی در ادامه بیان کرد: توسعه کیفیت از طریق بهبود هرم هیات علمی، توسعه رشته های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه و ویژگی های استان گیلان، تربیت نیروی ماهر کارآفرین، ایجاد و بکارگیری روزآمد ترین نظام های آموزشی و پژوهشی، تامین هیات علمی مورد نیاز واحدهای دانشگاهی از میان نخبگان و فارغ التحصیلان با کیفیت و ارتقای فعالیت های علمی در دانشگاه از جمله راهبرهای کلی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان است.

20101

کد خبر: 571212

وب گردی

وب گردی