70 درصد مکمل‌های ورزشی مخدر هستند 

رئیس کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ۷۰درصد مکمل‌های ورزشی تقلبی و مخدر هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از عدم ساماندهی مکمل‌های ورزشی برای استفاده جوانان و ورزشکاران گفت: درباره میزان قاچاق داروهای مکمل آمار دقیقی ارائه نمی‌شود و ترس از ارائه آمار نشان می‌دهد که ضریب و حجم بسیار بالایی از داروهای پرورش اندام و مکمل‌های ورزشی از طریق قاچاق تامین می‌شود و حتی بعضا توزیع‌کنندگان اذعان دارند که خود این افراد مکمل‌ها را به طرز غیرقانونی بسته‌بندی و توزیع می‌کنند.

او با اشاره به سود کلان ماهانه که به جیب دلالان بازار مکمل‌های دارویی می‌رود، اظهار داشت: طبق آماری که اعلام می‌شود ۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است. طلا ادامه داد: متاسفانه بازار گسترده‌ای برای فروش این محصولات از طریق قاچاق در داخل کشور وجود دارد و عرضه مکمل‌های ورزشی تقلبی حتی در عطاری‌ها به راحتی ارائه می‌شود. عدم نظارت به گونه‌ای است که پاساژ پنج طبقه در خیابان مروی بخش زیادی از محصولاتش از طریق قاچاق تامین می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارائه داروهای مکمل بدنسازی در سال ۹۱ ممنوع شده بود اما دوباره عرضه این داروها از طریق باشگاه‌ها مشاهده می‌شود، گفت: متاسفانه آیین‌نامه مدونی در این خصوص وجود ندارد که همین مساله منجر به بی‌سامانی و در هم ریختگی در این بخش شده است و مشخص نیست که این داروها باید از طریق مبادی وزارت بهداشت و درمان و داروخانه‌ها ارائه شود یا اینکه فروش به صورت مستقیم از طریق باشگاه‌ها ایرادی ندارد و این مساله نشانه ضعف نظام توزیع در کشور ماست.

طلا افزود: معضلی که بر موضوع قاچاق داروهای بدنسازی افزوده شده است، توزیع پودرهای ورزشی در برخی باشگاه‌ها با سود بالاست. در حقیقت برخی از باشگاه‌ها که باید مروج سلامت برای ورزشکاران باشند مصرف داروهای غیراستاندارد و قاچاق را دامن می‌زنند، لذا اگر قرار است این کالا در باشگاه‌ها نیز عرضه شود این کار باید با نظارت علمی و دقیق صورت گیرد.

او با بیان اینکه ضعف نظارت در این مورد به قدری بالاست که آمار دقیقی از میزان قاچاق و سایر مسائل مربوط به مصرف داروهای مکمل وجود ندارد، تاکید کرد: هیچ نظارت دقیقی درباره واردات، تولید، توزیع و تجویز مکمل‌های بدنسازی و ورزشی صورت نمی‌گیرد و فقدان نظارت به فرصت طلبان اجازه می‌دهد اجناس غیرمجاز و تقلبی را عرضه ‌کنند.

رئیس کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خطر هیچ‌گاه جدی گرفته نشده تا عزمی جدی‌تر برای قانونمند کردن واردات یا مصرف علمی آن پیدا شود، تصریح کرد: اینکه بگوییم مکمل‌ها را وارد، مصرف یا توزیع نکنیم چرا که مضر هستند، مشکلی را رفع نمی‌کند و عملا در سال‌های گذشته دیدیم که مشکل برطرف نشد. آیا دستگاه‌های نظارتی و وزارتخانه‌های مرتبط، این‌گونه به فکر سلامت مردم و جوانان ما هستند؟ اوادامه داد: اشتباه دیگری که رایج شده بحث مکمل و داروهاست.

در حال حاضر مکمل‌های ورزشی که نوعی مکمل غذایی محسوب می‌شود را در داروخانه‌ها عرضه می‌کنند و بنابراین، مکمل و داروهای استروئیدی را در یک گروه قرار می‌دهند که این اشتباه است، چون داروهای استروئیدی دوپینگ محسوب می‌شوند و مصرف آن ممنوع و مضر است، در حالی که مصرف مکمل‌های ورزشی نه ممنوع و نه مضر است.

طلا با اشاره به طریقه سودجویی دلال‌های بازار مکمل‌های ورزشی، توضیح داد: اکثر مکمل‌های ورزشی به صورت قاچاق وارد می‌شود. سودجویان، مکمل‌های تاریخ مصرف کم را به صورت مزایده‌ای خریداری و تاریخ جدیدی را روی آن درج و از راه قاچاق وارد کرده و در نهایت، به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.

به گزارش مهر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تناقض در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دستگاه‌ها مرتبط، گفت: برخی تناقضات نیز در دستورالعمل‌ها وجود دارد. برای مثال از طرف وزارت ورزش و جوانان، عرضه و فروش مکمل‌های ورزشی در اماکن ورزشی ممنوع اعلام می‌شود، اما از سوی دیگر در اکثر مسابقات ورزشی، نمایندگی‌های فروش و عرضه مکمل‌های ورزشی به عنوان اسپانسر حضور پیدا می‌کنند.

105105

کد خبر: 571380

وب گردی

وب گردی