خرید دستگاه رادار نفوذی زمین(GPR); نخستین گام برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی ژئوتکنیک لرزه‌ای

به منظور راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی ژئوتکنیک لرزه ای در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان دستگاه های مورد نیاز برای تکمیل آزمایشگاه‌های این مرکز خریداری شد.

به گزارش ایسکانیوز، دستگاه رادار نفوذی زمین برای بکارگیری در مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای به سایر تجهیزات موجود در مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان افزوده شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با اشاره به خرید این دستگاه ها گفت: «رادار نفوذی زمین یا GPR دستگاهی است که برای مشخص کردن لایه های سطحی زمین کاربرد دارد که بر اساس ایجاد و ارسال امواج الکترو مغناطیس با فرکانس بالا کار می کند.

نادر رهبر افزود: روش کار در این دستگاه بر اساس تولید و ارسال امواج با گستره فرکانسی بالا در مرز طبقات و لایه های مختلف زمین با ضریب تراوایی دی الکتریک متفاوت برای ایجاد پراکندگی و در نتیجه بازتاب و دریافت امواج برگشتی است.

وی گفت: این دستگاه ساخت شرکت Mala کشور سوئد است که شامل گیرنده و فرستنده سیگنال (Antena) و بخش اصلی (Control Unit) و نمایشگر (Monitor) است و برای مصارف زمین شناسی و اکتشاف معادن، مهندسی عمران در تعیین قطر آسفالت، بتن، برف، مطالعات زیست محیطی و حتی مطالعات باستان شناسی کاربرد دارد.

رهبر همچنین گفت: با این دستگاه می‌توان اطلاعاتی نظیر موقعیت و مرز لایه‌های عمقی زمین، تشخیص عمق موادی نظیر لوله‌های مدفون و جنس محیط را بدست آورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: «این دستگاه از محل بودجه پژوهشی دانشگاه و با هزینه یک میلیارد و 700 میلیون ریال خریداری شده است.»

رهبر افزود: این دستگاه ضمن کاربرد در مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای، در کارگاه های رشته های تحصیلی مهندسی عمران و مهندسی محیط زیست نیز کاربرد آموزشی دارد.

وی بر آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برای عقد قرارداد مشارکت با سازمان‌هایی نظیر آزمایشگاه مکانیک خاک و سازمان عمران و سایر سازمان‌های خصوصی و دوایر دولتی و مراکز صنعتی برای استفاده از خدمات آزمایشگاه و کارگاه‌های این واحد دانشگاهی تاکید کرد.

20101

کد خبر: 571382

وب گردی

وب گردی