افزایش مراکز پرستاری در منزل برای مراقبت از بیماران مزمن

مدیرکل دفتر ارتقا سلامت، خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از افزایش و ساماندهی مراکز پرستاری در منزل، تدوین بسته خدمات پرستاری سالمندی، سند عرضه و تقاضای پرستار و ایجاد بانک اطلاعات پرستاری کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا احمد نجاتیان روز یکشنبه در همایش مدیران پرستاری سراسر کشور گفت: بمنظور افزایش کیفیت خدمات پرستاری و دسترسی بیشتر مردم به خدمات با کیفیت مراقبتی، کارگروه های مختلفی با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه پرستاری تشکیل شده و بزودی بانک اطلاعات نخبگان پرستاری نیز در وزارت بهداشت ایجاد می شود و انتظار داریم حداقل نام 600 نفر از صاحبنظران این حوزه را در این بانک داشته باشیم.
او ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه پرستاری، نداشتن آمار دقیق از تعداد پرستاران کشور و ترکیب سنی، جنسی و تحصیلی آنان است، به همین علت هر کس آ مار مورد نظر خود را اعلام می کند، برنامه وزارت بهداشت این است با جمع آوری اطلاعات همه بیمارستان های کشورف آمار دقیق تری از وضعیت پرستاری کشور جمع آوری شود تا در برنامه ریزی ها مورد استفاده قرار گیرد.

تدوین سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار
مدیرکل دفتر ارتقا سلامت،خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت افزود: سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار نیز در وزارت بهداشت در حال تدوین است و مطابق آن، استاندارد پرستار بر اساس بیمار، تخت بیمارستانی و جمعیت مشخص شده و از این پس پذیرش دانشجوی پرستاری و استخدام نیرو در بیمارستان ها و برنامه ریزی برای آینده بر اساس این سند انجام می شود.
نجاتیان همچنین از معرفی نرم افزار جدید برای کمک به شیفت بندی پرستاران در بیمارستان ها خبر داد.

افزایش مراکز پرستاری در منزل
مدیرکل دفتر ارتقا سلامت،خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت افزود: توسعه مراقبت های پرستاری در جامعه و خارج از بیمارستان و تدوین بسته پرستاری سالمندی نیز از برنامه های دیگری است که بزودی جزئیات آن اعلام می شود.
او همچنین با اشاره به لزوم افزایش مراکز پرستاری در منزل گفت: آیین نامه مراکز پرستاری در منزل قدیمی و مربوط به 15 سال قبل است و اکنون به ازای هر 275 هزار نفر یک مرکز وجود دارد، بنای وزارت بهداشت این است که با ابلاغ آیین نامه جدید، تعداد این مراکز حداقل چهار برابر بشود و به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل داشته باشیم.
نجاتیان گفت: مراقبت از بیماران صعب العلاج و مزمن در شرح وظایف مراکز پرستاری در منزل قرار می گیرد. تعرفه خدمات این مراکز نیز بازنگری و اعلام می شود. تمام مراکز پرستاری در منزل اعتباربخشی و رتبه بندی می شوند و تحت نظارت مستقیم دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرند.
مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت، خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: ارتقای کیفیت خدمات پرستاری در کشور یکی از دغدغه های جدی است که البته کار مشکلی است به همین منظور شاخص های ملی کیفیت خدمات پرستاری در برنامه توسعه ششم کشور گنجانده می شود.
او افزود: در گذشته هر دانشگاه علوم پزشکی یکسری شاخص هایی را برای ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری در نظر داشت و حدود 70 شاخص در دانشگاه های علوم پزشکی وجود داشت که با ارزیابی این شاخص ها و نظرخواهی از افراد صاحبنظر، به حدود 20 شاخص کیفیت خدمات پرستاری به عنوان شاخص های ملی رسیدیم.
نجاتیان گفت: این شاخص ها بعد از اخذ نظر افراد صاحبنظر جمع بندی و نهایی می شود و پس از آن برای هر کدام از شاخص های کیفیت خدمات پرستاری یک برنامه ارتقا تدوین و اجرا می شود و در تابستان سال 95 می توانیم اولین گزارش وضعیت شاخص های کیفیت خدمات پرستاری را در کشور اعلام کنیم.

105105

کد خبر: 571406

وب گردی

وب گردی