بیش از 80 درصد معتادان به روان‌درمانی نیاز دارند/روان درمانی ضامن کاهش و کنترل اعتیاد به مواد مخدر در کشور است

یک استاد دانشگاه علوم اعصاب و روان گفت: برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر در مرحله اول باید به روان درمانی معتادان پرداخت، زیرا این امر ضامن کاهش و کنترل اعتیاد در کشور است.

به گزارش ایسکانیوز امیر مسعود محبیان افزود: معتاد یک بیماری است که مانند یک ویروس واگیردار منجر به همه گیری بیماری می شود، برای جلوگیری از افزایش مصرف کنندگان مواد مخدر ، باید تسهیلات حمایتی ویژه برای روان درمانی معتادان تخصیص داد تا این بیماری را با انجام اقدامات تکمیلی درمان کنترل کرد.

او با بیان اینکه الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به مواد مخدر صنعتی تغییر یافته است ، گفت: این مواد اثراتی بر مغز می‌گذارد و با داروهایی که در حال حاضر در اختیار داریم قابل درمان نیست، در درمان معتادان به مصرف مواد مخدر صنعتی ، اساس درمان روانکاوی و روان‌درمانی است و بیمار برای درمان به همکاری خانواده و حمایت‌های اجتماعی نیاز دارد.

محبیان با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد معتادان به روان‌درمانی نیاز دارند،گفت: با توجه به اینکه عوامل تهیه و تولید موادمخدر مشغول به کار هستند و روز به روز مواد جدیدتری روانه بازارها می کنند، تا زمانی که در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیش از اجرای شیوه های درمانی کار جدی انجام نشود، نمی توان انتظار داشت که اتفاق جدی در خصوص کنترل و مهار موادمخدر در کشور بیفتد.

این استاد دانشگاه تاکیدکرد: انجام اقدامات تکمیلی درمان اعم از مشاوره درمانی، گروه درمانی، کار درمانی، ورزش درمانی، گفتار درمانی، ایمان درمانی و در نهایت خانواده درمانی علاوه بر دارو درمانی، کاهش اعتیاد و عدم بازگشت معتاد به چرخه مصرف مواد مخدر را منجر می شود.

محبیان ادامه داد: مصرف انواع مواد مخدر موجب تغییر حالت در مصرف کننده و ایجاد نوعی لذت کاذب و زودگذر شده، خوشی کاذبی که از مصرف انواع مواد حاصل می‌شود به تدریج زایل و در مراحل پیشرفته اصولا لذتی به مصرف کننده دست نمی دهد، بلکه صرفا بخاطر کاهش آلام و رنجهای ناشی از خماری، استعمال می‌گردد.

او اضافه کرد:خوش بینی مفرط اولین حالتی است که در مصرف کنندگان مواد مخدر ایجاد می‌شود، این حالت در لحظات اولیه زائل شدن آثار مصرف، تبدیل به بدبینی شدید شده و این امر با پیشرفت اعتیاد گسترش می‌یابد به حدی که بدبینی، به دوری و نفرت از اطرافیان منجر می‌شود.

به گفته محبیان، معتاد خود را فهیم‌تر از دیگران می‌داند و این حالت در زمان خماری هم ادامه می‌یابد، بخصوص اینکه درحالت خماری خود را محق می‌داند و از همه متوقع و طلبکار است، با پیشرفت مصرف، تغییرات زیادی در جسم، رفتار و شخصیت فرد پیش می‌آید.

او افزود: موادی که باعث اعتیاد می شود مکانیزم های مغزی و فرآیند انتقال، دریافت و تفسیر اطلاعات در سلول های عصبی را مختل می کند. بعد از مصرف مکرر مواد این چرخه عصبی نیاز بیشتری به مواد دارد تا بتواند سلول‌ها را تحریک کند، این فرد اکنون وسوسه چیزی می شود که به طور مداوم در زندگی او بوده است.

محبیان گفت:با توجه به مطالب یاد شده ، تصحیح افکار و اعتقادات افراطی از طریق بحث های شناختی ، روان درمانی و آموزش مهارت های اجتماعی به منظور توانا ساختن بیمار در برخورد مناسب با موقعیت های اجتماعی ضرورتی انکار ناپذیر است .

105105

کد خبر: 571576

وب گردی

وب گردی