منتقدان منتظر دیدن کدام فیلم ها هستند؟

با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر گمانه زنی های فراوانی وجود دارد که امسال کدام فیلم ها می توانند نظر منتقدان را جلب کنند. از میان 25 فیلمی که در بخش سودای سیمرغ حضور دارند شاید بتوان 12 فیلم را نام برد که می توانند تنور جشنواره امسال را داغ کنند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، فیلمسازانی که امسال در بخش سودای سیمرغ حضور دارند، از کارگردانانی هستند که در سال های گذشته کارنامه قابل قیولی از خود در فجر ارائه داده اند.
شاید اگر قرار باشد از میان 25 فیلمی که در سودای سیمرغ با هم رقابت می کنند 12 فیلم را برای تماشا پیشنهاد داد به ، «بادیگارد»، «کفش هایم کو»، «امکان مینا»، «لانتوری»، «دختر»، «اژدها وارد می شود»، «خشم و هیاهو»، «مالاریا»، «آخرین بار کی سحر را دیدی»، «ایستاده در غبار»، «به دنیا آمدن» و «ابد و یک روز» بتوان اشاره کرد.
اما چرا احتمال آن می رود که این فیلم ها با استقبال منتقدان مواجه شوند؟
زوج رضایت بخش حاتمی کیا-پرستویی
ابراهیم حاتمی کیا امسال پس از سال ها باز هم پرویز پرستویی را به عنوان بازیگر در کنار خود انتخاب کرده است. مخاطبان در فیلم «بادیگارد» باز هم شاهد همکاری پرستویی-حاتمی کیا خواهند بود. تجربه فیلم های اخیر ابراهیم حاتمی کیا نشان داده که در کنار هم بودن این دو معمولا رضایت بخش بوده است.
پیش بینی کاندیدای بازیگری مرد از هم اکنون
هر چند در کارنامه هنری کیومرث پوراحمد فیلم های ضعیف هم به چشم می آید اما حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان و مجید مظفری سطح توقعات از «کفش هایم کو»، آخرین ساخته پوراحمد را بالا برده است هرچند پوراحمد در دوره های مختلفی از جشنواره فیلم فجر توانسته جوایز متعددی را هم به دست آورد. به نظر می رسد از همین الان بتوان یکی از کاندیدیاهای بازیگری مرد را هم پیش بینی کرد.
همکاری فرهاد توحیدی و کمال تبریزی موفقیت آمیز خواهد بود
شاید تنها فیلمی که از کمال تبریزی آنچنان که باید نه به مذاق منتقدان و نه مخاطبان خوش آمد نبود، فیلم «طعم شیرین خیال» باشد که سال گذشته در جشنواره سی و سوم به نمایش درآمد، این فیلم در اکران هم موفق نبود. شاید یکی از دلایل ضعف «طعم شیرین خیال»، سفارشی بودن آن باشد. اما امسال با همکاری فرهاد توحیدی در مقام نویسنده و کمال تبریزی در مقام کارگردان این احتمال وجود دارد که «امکان مینا» یکی از فیلم های موفق جشنواره سی و چهارم باشد.
فیلم ضعیف در کارنامه میرکریمی وجود ندارد
«دختر» یکی دیگر از فیلم هایی است که منتقدان انتظار دیدن آن را در جشنواره می کشند. فیلمی به کارگردانی رضا میرکریمی که تقریبا فیلم ضعیفی در کارنامه فیلمسازی اش دیده نمی شود. او در اکثر فیلم هایی که ساخته است وظیفه نویسندگی فیلم را هم بر عهده داشته اما در «دختر» مهران کاشانی فیلمنامه را نوشته است. میرکریمی با «امروز» نماینده ایران در مراسم اسکار 2015 بود که نتوانست جواز حضور در این رقابت بزرگ سینمایی را به دست آورد.
«به دنیا آمدن» احتملا مورد توجه قرار می گیرد
«به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب هم از آن فیلم هایی است که احتمالا در جشنواره مورد توجه منتقدان قرار گیرد، در این فیلم بازیگرانی چون هدایت هاشمی و الهام کردا ایفای نقش می کنند که از بازیگران مطرح تئاتر کشور هم هستند. محسن عبدالوهاب با فیلم های «گیلانه» و «خون بازی» نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرده است.
پرویز شهبازی معمولا دست پر به خانه می رود
پرویز شهبازی اما سال گذشته به عنوان نویسنده «خانه دختر» در جشنواره سی و سوم حضور داشت. فیلمی که نتوانست امکان اکران پیدا کند. او در دوره های مختلفی که در جشنواره حضور داشته جوایز متعددی را با خود به خانه برده است. شهبازی در سال 91 با فیلم «دربند»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد. شهبازی معمولا از جشنواره فجر دست پر به خانه می رود.
فرزاد موتمن امسال با ژانر پلیسی می آید
«آخرین بار کی سحر را دیدی» به کارگردانی فرزاد موتمن یکی دیگر از فیلم هایی است که امسال در جشنواره، منتقدان منتظر دیدنش هستند، فرزاد موتمن سال گذشته با «خداحافظی طولانی» در جشنواره حضور داشت، موتمن فیلمسازی است که در کارنامه هنری او فیلم های ضعیف کمتر به چشم می آید با این حال او تقریبا ژانرهای مختلفی را در فیلمسازی تجربه می کند. گویا «آخرین بار کی سحر را دیدی» موضوعی پلیسی دارد.
کارگردان مطرح تئاتر در «اژدها وارد می شود»
«اژدها وارد می شود» ساخته مانی حقیقی است. در کارنامه مانی حقیقی بیش از آن که کارگردانی به چشم آید، بازیگری خودنمایی می کند اما با وجود تعداد فیلم های کمی که حقیقی ساخته است باز هم توانسته آثار قابل توجهی از خود به نمایش گذارد. در «اژدها وارد می شود» همایون غنی زاده، کارگردان مطرح تئاتر ایران بازی می کند. احسان گودرزی نیز از نویسندگان و کارگردان جوان و آینده دار تئاتر است که در این فیلم به ایفای نقش می پردازد. از حاشیه های این فیلم می توان به حضور مسعود بهنود در آن اشاره کرد.
حاشیه ها یکی از دلایل تماشای «لانتوری»
رضا درمیشیان که فیلم پیشین او با نام «عصبانی نیستم» در جشنواره سی و دوم به نمایش درآمد، هیچگاه نتوانست اکران عمومی شود. «لانتوری»، سومین فیلم درمیشیان در مقام کارگردان است. فیلم «بغض» این کارگردان توانست نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کند. اما شاید یکی از دلایل انتظار مخاطبان برای دیدن «لانتوری»، حاشیه های باشد که برای فیلم «عصبانی نیستم» به وجود آمد.
«خشم و هیاهو» جنجال برانگیز می شود
«خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی است، این کارگردان سال گذشته با فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در 6 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود. شنیده ها حکایت از آن دارد که «خشم و هیاهو» فیلمی جنجال برانگیز در جشنواره سی و چهارم باشد.

«ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» فیلم اولی های موفق
اما در میان فیلم اولی هایی که به بخش سودای سیمرغ نیز راه یافته اند، «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» به نظر می رسد که نظرات مثبتی را به خود جلب کرده اند.
سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز»، پیش از این فیلم های کوتاه بسیاری ساخته و از جشنواره های داخلی و خارجی جایزه های فراوانی را نصیب خود کرده است. پیمان معادی در «ابد و یک روز» بازی می کند. احتمال می رود نام این فیلم از روی فیلمی ساخته کارگردان فقید یونانی تئو آنجلوپلوس برداشته شده باشد.
«ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسن مهدویان تنها فیلم جشنواره امسال است که مستقیما به موضوع دفاع مقدس می پردازد. مهدویان بعد از مجموعه موفق «آخرین روزهای زمستان» که به شهید باقری می‌پرداخت، در اولین تجربه سینمایی‌اش سراغ بخشی از زندگی شهید احمد متوسلیان از سرداران دوران دفاع مقدس رفته است و به نظر می‌رسد روایتی شبیه به کار تلویزیونی‌اش دارد و بر اساس صدای واقعی این شهید در جبهه، تصاویر بازسازی شده‌اند.
503502

کد خبر: 571603

وب گردی

وب گردی