حضور پررنگ خودروهای خودران در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس‌وگاس

کمپانی فورد عرضه خودروهای خودران خود را در اواخر سال 2016 پیش‌بینی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، به گفته مدیرعامل فورد بعد از آن‌که آمریکایی‌ها اسب‌هایشان را با ماشین عوض کردند، مهم‌ترین و شاخص‌ترین تغییر در صنعت حمل‌و‌نقل ظهور خودروهای خودران خواهد بود. مارک فیلدز، که در بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی جهان یعنی نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس‌وگاس (CES) صحبت می‌کرد، گفت زمانی فورد موستانگ را مترادف با آزادی معنی می‌کردند. «اما آیا نشستن در ترافیک لس‌آنجلس آزادی است؟ معنی آزادی در حال تغییر است. این روزها در پکن این طرف و آن طرف رفتن در یک ماشین خودران که شبیه پیله ابریشم است می‌تواند به معنای آزادی باشد.
گرفتن فرمان در دست همان‌قدر در حال از دور خارج شدن است که اسب‌‌سواری.» تمام خودروسازانی که در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند از جمله تویوتا، فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و فیات کرایسلر، همگی خودروهای آینده‌گرایانه‌ای را برای عرضه آورده‌اند که بیشتر به لحاظ نرم‌افزاری قابل توجه هستند تا سخت‌افزار و ظاهرشان. این ماشین‌ها که با هدف خودران بودن ساخته شده‌اند، مملو از نمایشگر‌های لمسی هستند و به طور پیوسته به اینترنت متصل‌اند. فیلدز همچنین از قرارداد مشترک با آمازون برای نصب سیستم‌های تشخیص صدای الکسا و اکو در خودروهای فورد خبر داد و رانندگان قادر می‌کند تا به سیستم‌های مستقر در منزل خود متصل شوند و از ماشین بخواهند که در گاراژ را باز کند، موتور را به راه بیندازد یا چراغ سر در خانه را روشن کند. او همچنین هدف جاه‌طلبانه عرضه یک خودروی خودران را تا پایان سال 2016 مطرح کرد، اما درباره همکاری با گوگل برای مبادله نرم‌افزار و متخصصان خودرویی چیزی نگفت. دراگوس ماسیوکا، یکی از مدیران پیشین اپل که درحال‌حاضر شعبه دره سیلیکون فورد را اداره می‌کند، گفت دشوارترین مساله این بود که مقامات فورد در دیترویت دوره هفت‌ساله را به عنوان عمر مفید یک خودروی جدید در نظر می‌گیرند، حال آن‌که محصولات تولیدشده در دره‌سیلیکون عمری یک‌ساله دارند. «این نقطه عطفی در خودروسازی است. به نظر من این چیز وحشتناکی نیست ولی شکی نیست که ما تلاش خود را می‌کنیم.» کمپانی‌های فعال در زمینه تکنولوژی، از جمله اپل، اوبر و گوگل همگی در حال توسعه تیم‌های خود هستند تا بتوانند خودروسازان دیترویتی را در مسابقه خودروهای کاملا خودکار شکست دهند. «تصور ما این است که اپل در تلاش است خودرویی به بازار بفرستد و شکی نیست که این ماشین از نرم‌‌افزار بسیار مناسبی برخوردار خواهد بود. اما وقتی شما با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در بزگراه رانندگی می‌کنید، نمی‌توانید خودروی خود را ریبوت کنید!» فورد بر این باور است که کمپانی‌های تکنولوژی‌محور تخصص لازم برای تولید خودرو را دست کم می‌گیرند. راج نائیر، مدیر فنی فورد در این باره می‌گوید: «اگر بخواهیم درباره درک گوگل از تولید خودرو صحبت کنیم، بی‌آن‌که قصد توهین داشته باشیم، باید بگوییم تولید یک ماشین با تلفن هوشمند فرق دارد.» در سال 2015 خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری در ایالات متحده فروش داشتند و اکنون ارزش صنعت خودروسازی به 2.3 تریلیون دلار رسیده است. اما ارزش صنعت حمل‌و‌نقل 5.4 تریلیون بود. فیلدز با اشاره به سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی، تاکسی‌ها و اشتراک‌گذاری خودروها گفت «ما هیچ سهمی از آن نداریم». دکتر گیل پرت، مدیرعامل انیستیوی تحقیقاتی تویوتا که اخیرا افتتاح شده است که اندکی محتاط و گوش به‌زنگ به نظر می‌رسد. وی گفت: «ما تا اتمام کامل خط‌تولید خودروهای خودران فاصله‌ زیادی داریم. این کار ساده است، اما دشواری‌هایی هم در مسیرمان وجود دارد.» برنامه‌ریزی یک ماشین به‌نحوی است که به‌طور خودکار با سرعت ثابت در بزرگراه حرکت کند یا پشت چراغ قرمز بایستد، کار ساده‌ای است. اما به‌گفته او مشکل زمانی آغاز می‌شود که می‌خواهیم در مورد واکنش یک خودرو به افتادن محموله یک کامیون در وسط جاده بیندیشیم. پرت که پیش از این در بخش پژوهشی وزرات دفاع آمریکا کار می‌کرد، می‌گوید که به باور او چهار سال زمان می‌برد تا مشتریان بتوانند از ماشین‌های تمام خودکار بهره ببرند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که امکان پذیرش کامل خودروهای خودران تا سال 2030 فراهم نمی‌شود.

منبع: دنیای خودرو

20101

کد خبر: 572012

وب گردی

وب گردی