سکونت 20 میلیون شهروند در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی، از سکونت 20 میلیون شهروند در بافت‌های فرسوده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدسعید ایزدی، افزود: در کل پهنه‌های شهری با مشکلات بی‌شماری از جمله فقر شهری، ناایمنی، تاب‌آوری پایین شهرها، مشکلات زیست محیطی، ناکارآیی سیستم حمل و نقل کشور و بحران هویت مواجه هستیم.

وی،گفت: این پدیده‌ها به ویژه در کلانشهرهای ما ظهور بیشتری دارد اما در برخی محدوده‌ها و محله‌ها این بحران به مرز هشدار رسیده که این مناطق به عنوان محدوده‌های هدف بهسازی و بازآفرینی شهری معرفی شده‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی،گفت: ساکنان حدود پنج هزار و 500 هکتار محدوده نابسامان در شهر تهران از ناایمنی و معضلات زیست محیطی رنج می برند.

وی،گفت: اینکه گفته می‌شود 20 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم صحیح نیست و این جمعیت در بافت‌های تاریخی، میانی، بخش‌های روستایی و سکونتگاه‌های رسمی کشور سکونت دارند.

ایزدی، این محدوده‌ها را در پنج پهنه طبقه‌بندی کرد و ادامه داد: محدوده مرکزی شهری که بافت‌های قدیمی را شکل می‌دهد، نخستین منطقه هدف بازآفرینی است که تاکنون 21 هزار هکتار از آن‌ها را در 168 شهر شناسایی کرده‌ایم و این محدوده‌ها به عنوان بافت‌های تاریخی در شورایعالی معماری و شهرسازی نیز به تصویب رسیده است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، درباره بافت‌های میانی که پیش از این با عنوان بافت‌های فرسوده شناسایی می‌شد، گفت: در 495 شهر، محدوده‌های بافت میانی شناسایی شده است که بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی محسوب نمی‌شود و کارآیی لازم را ندارد، این محدوده‌ها 53 هزار هکتار است.

وی، اعلام کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی نیز محدوده‌هایی است که خارج از برنامه رسمی شهر ساخته شده‌ است و در 91 شهر مطالعاتی برای شناسایی آن‌ها انجام شده است.

54 هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی در کشور وجود دارد که بخش عمده آن در حاشیه کلانشهرهاست اما در داخل شهر نیز می‌توان چنین سکونتگاه‌هایی یافت که اسلام‌آباد در حاشیه بزرگراه چمران نمونه‌ای از آن‌هاست.

ایزدی، گفت: وجه تشابه واحدهای مسکونی واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی را می‌توان نداشتن سند دانست زیرا ساکنان آن مناطق، زمین را تصرف کرده‌ و خانه ساخته‌اند. البته ممکن است در طول زمان عده‌ای سند قولنامه‌ای و به تدریج سند رسمی دریافت کرده باشند اما عمدتا بدون سند و خارج از برنامه رسمی شهر ساخته شده‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: علاوه بر سه دسته‌ای که از آن نام برده شد گروه دیگری نیز شامل روستاهای پیرامون شهرهاست که به واسطه توسعه شهرنشینی به درون محدوده شهر انتقال یافته است و برای مثال در شهر تهران می‌توان به ده ونک، ده چیذر و ده جماران اشاره کرد. این گروه قبلا در محدوده 54هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده بود اما از آن‌جایی که نحوه ساماندهی آن‌ها متفاوت است در گروهی جداگانه بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پنجمین پهنه هدف بهسازی اراضی با کاربری ناهمگون را زندان‌ها و پادگان‌ها نام برد، این مناطق نیز می‌تواند در برنامه نوسازی نقش داشته باشد و در تهران نیز به آن‌ها اراضی ذخیره نوسازی می‌گویند، در شهر تهران پنج هزار و 300 هکتار از این اراضی وجود دارد.

ایزدی، درباره جمعیت ساکن در این مناطق توضیح داد: 20 میلیون نفر در تمامی این محدوده‌ها زندگی می‌کنند که این نسبت در شهرهای گوناگون متفاوت است. برای مثال در شهر تهران مجموع بافت‌های تاریخی، میانی و بخش‌های روستایی 3 هزار و 268 هکتار است.

وی، ادامه داد: در مجموعه شهری تهران بالغ بر سه هزار و 400 هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی داریم که در شهر تهران این مساحت دو هزار و 200هکتار است، حدود پنج هزار و 500 هکتار محدوده نابسامان در شهر تهران داریم که متاسفانه ساکنان این مناطق از فقر ایمنی، بحران هویت، معضلات زیست محیطی و مسائلی از این دست رنج می‌برند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره اینکه آیا ممکن است این پنج پهنه در مناطقی با یکدیگر همپوشانی داشته باشد، گفت: این بافت‌ها در تعریف جدیدی که در این دوره ارائه کرده‌ایم کاملا از یکدیگر تفکیک شده‌ است اما در بررسی‌هایی که در دوره‌های قبلی ارائه شده بود شاهد همپوشانی 20 درصدی این بافت‌ها بودیم. در گذشته دو گروه مختلف، سکونتگاه‌‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده را شناسایی می‌کردند و زمانی که نقشه‌های این مناطق را با هم تطبیق می‌دادیم شاهد بودیم که برخی محدوده‌ها دو بار محاسبه شده‌ است در حالی که ماهیت این دو بافت‌ از یکدیگر متفاوت است. بر اساس آن‌چه در سند ملی بازآفرینی آمده این بافت‌ها از یکدیگر مجزاست و همپوشانی ندارد.

ایزدی، درباره موضوع اعطای مالکیت به خانه‌های واقع در این بافت‌ها نیز گفت: در تمام پهنه‌ها ممکن است زمین‌های دولتی وجود داشته باشد که مردم به نوعی در آن‌ها سکونت دارند و زمین‌های دولتی نیز به زمین‌هایی اطلاق می‌شود که سازمان ملی زمین و مسکن مالکیت آن‌ها را دارد.

طبق توافقنامه‌ شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن قرار است ساکنان این مناطق دیون خود را به دولت پرداخت و وام دریافت کنند و به نوسازی واحدهای خود بپردازند تا مالکیت این زمین ها به آن‌ها داده شود.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، درباره اینکه در برخی رسانه‌ها اعلام شده بود ساکنان تمامی خانه‌های قولنامه‌ای می‌تواند سند دریافت کند، گفت: اولا باید اراضی اشغال شده متعلق به دولت و سازمان ملی زمین و مسکن باشد، دوم این‌که اعطای سند مشروط به شرایطی است که باید رعایت شود و نکته بعدی این که باید در این فرایند نوسازی خانه‌ها نیز صورت بگیرد.

وی، گفت: در واقع با این توافقنامه دو جریان اعطای مالکیت خانه‌ها و بهسازی و نوسازی بافت‌ها مورد توجه قرار گرفته است و در نهایت خانه‌هایی نو تولید می شود و شهر نیز وضع بهتری پیدا می کند. همه این موارد در حالی است که تامین مسکن بدون دخالت مستقیم دولت صورت بگیرد.

ایزدی، درباره چگونگی روند دریافت تسهیلات و سند مالکیت، گفت: متولی تمام این اتفاقات وزارت راه و شهرسازی است و نماینده ما در این فرایند ادارات راه و شهرسازی استان‌ها هستند. در تمامی استان‌ها اداره عمران و بهسازی شهری وجود دارد که متقاضیان می‌توانند به آن مراجعه کنند. متقاضیان دریافت تسهیلات نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوط در فرایند دریافت وام و سند مالکیت ثبت نام کنند.

وی، ادامه داد: ثبت نام کنندگان در نوبت دریافت تسهیلات وارد می‌شوند و با توجه به درخواستی که برای اعطای مالکیت می‌دهند در در اولویت پرداخت قرار می‌گیرند.

401401

کد خبر: 572030

وب گردی

وب گردی