اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

یک فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: به لحاظ نقش تاثیرگذار مساله ژنتیک در داشتن یک جامعه سالم، مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

دکتر مسعود دهدشتیان گفت: ژنتیک یکی از عوامل مهم ابتلای نوزادان به ناهنجاری‌های مادرزادی است، بنابراین توجه به این مساله از سوی خانواده‌ها و زوج‌های جوان بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: در استان خوزستان علت عمده شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان، ازدواج‌های فامیلی است. البته علاوه بر ناهنجاری‌های مادرزادی، برخی بیماری‌های متابولیک که زمینه وراثتی دارند نیز با ازدواج‌های فامیلی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند.

این فوق تخصص نوزادان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: توصیه می‌شود جوانان پیش از ازدواج، برای انجام مشاوره ژنتیک به مراکز بهداشت ارائه‌ دهنده این مشاوره‌ها حتما مراجعه کنند. جوانان در کنار انجام مشاوره ژنتیک، با مهارت‌های زندگی نیز بیشتر آشنا می‌شوند.

دهدشتیان با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای مادران گفت: با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در دوره نوزادی و نقش آن در حفظ سلامتی کودک، بهتر است باورهای غلط را در این زمینه بشناسیم؛ یکی از باورهای غلط در میان مردم این است که بند ناف نوزاد را پانسمان می‌کنند تا بهبودی کامل یابد که توصیه می‌شود والدین از انجام این کار پرهیز کنند.

او گفت: همچنین ممکن است موادی را برای بهبود سریع‌تر روی ناف نوزاد بمالند. باید توجه داشته باشید که این کارها موجب انتقال عفونت به بدن نوزاد می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان گفت: یکی دیگر از توصیه‌های بهداشتی به مادران این است که برای واکسیناسیون کودک خود حتما طبق برنامه ارائه شده به مراکز بهداشت مراجعه کنند. در خانه نیز از تجمع اطراف نوزاد باید به شدت اجتناب کرد، زیرا نوزاد به راحتی با تنفس و تماس دچار بیماری می‌شود.

20102

کد خبر: 572128

وب گردی

وب گردی