قطارهای برقی به حومه تهران می‌رسند

پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی برای توسعه و گسترش قطارهای حومه‌ای به‌طور خاص در پایتخت برای کاهش بار ترافیک جاده‌های پرتردد باعث شده تعدادی از این طرح‌ها با سرعت بالایی ادامه پیدا کند، هر چند منابع مالی محدود باعث کند شدن روند ساخت آنها شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، در طول چند ماه گذشته با پیگیری‌های آخوندی تعدادی از شهرهای حومه‌ای تهران با فناوری‌های نوین به سمت استفاده از قطارهای حومه‌ای رفتند که در این میان شاید راه‌آهن برقی تهران – هشتگرد یکی از اصلی‌ترین این پروژه‌ها باشد.

طرحی که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا سال 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید و می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیک شهرهای اطراف تهران را کاهش دهد.

این مسیر که طول آن 25 کیلومتر بوده و گلشهر را به هشتگرد متصل می‌کند در حال حاضر پیشرفتی 82 درصدی داشته و برای آن هزینه‌ای 300 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

با وجود این پیشرفت قابل توجه اما گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در حال حاضر دو معضل آوردن کارگاه‌ها از زیر زمین به روی زمین و البته تامین منابع مالی سرعت پیشروی این کار را کاهش داده است.

براین اساس هرچند حدود 17 کیلومتر از این راه‌آهن ریل‌گذاری شده و گام‌های مثبتی در راستای آن برداشته شده است، اما در صورتی که 260 میلیارد تومان منابع مالی جدید تامین نشود، طرح برای افتتاح در زمان وعده داده شده احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

هرچند تمرکز دولت بر حمایت از راه‌آهن در طول ماه‌های گذشته بارها نشان داده شده، اما محدودیت‌های اعتباری کار این صنعت دشوار را مشکل کرده تا جایی که حتی تردید‌هایی نسبت به نقش این صنعت در برنامه ششم توسعه نیز مطرح شده است.

باید دید آیا تاکیدات همیشگی آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر لزوم توسعه قطارهای حومه‌ای که نتیجه اصلی آن بالا رفتن رفاه مناطق حومه‌ای، کاهش قابل توجه ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد بود، می‌تواند منابع مالی لازم برای این پروژه‌ها را تامین کند یا شرایطی سخت اقتصادی دولت گریبان قطارهای حومه‌ای را نیز خواهد گرفت.

401102

کد خبر: 572219

وب گردی

وب گردی