«بادیگارد» همکاری دوباره پس از 10 سال اختلاف

پس از گذشت ده سال از آخرین همکاری پرویز پرستویی و ابراهیم حاتمی کیا، این دو امسال اختلافات را کنار گذاشته و با فیلم «بادیگارد» باز هم کنار هم قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، آخرین فیلمی که پیش از «بادیگارد»، ابراهیم حاتمی کیا و پرویز پرستویی را کنار هم قرار داد «به نام پدر» بود که در سال 1384 ساخته شد. «به نام پدر» در میان فیلم های پرفروشی است که پرستویی در مقام بازیگر و حاتمی کیا در جایگاه کارگردان با هم کار کرده اند.
اما سابقه همکاری حاتمی کیا و پرستویی به فیلم «آژانس شیشه ای» برمی گردد، این فیلم در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در 12 بخش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین باشد که در نهایت 8 سیمرغ را به خانه برد. بسیاری معتقدند این فیلم کپی فیلم بعد از ظهر سگی است.
یک سال پس از «آژانس شیشه ای»، حاتمی کیا، پرویز پرستویی را برای بازی در «روبان قرمز» دعوت کرد. این فیلم در هفدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. «روبان قرمز» در ده بخش کاندید شد و توانست سه سیمرغ بلورین را در رشته های؛ بهترین کارگردانی (بخش بین الملل)، بهترین نقش اول زن («آزیتا حاجیان» بخش بین الملل) و بهترین تدوین بخش سینمای ایران را به دست آورد.
«روبان قرمز»، درباره زنی به نام محبوبه است، زن جوان و جنگ زده‌ای که پس از پایان جنگ تک و تنها به مزرعه ویران شده‌اش در جنوب می‌رود. داود مأمور خشن خنثی‌سازی مین‌های زمان جنگ، مانع ورود محبوبه به خانه‌اش می‌شود و...
«موج مرده»، سومین فیلمی است که باعث شد تا ابراهیم حاتمی کیا و پرویز پرستویی در کنار هم قرار گیرند.
داستان «موج مرده» درباره سردار مرتضی راشد از فرماندهان نیروی دریایی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارد، درصدد گرفتن انتقام از ناو آمریکایی وینسنس می باشد. حبیب فرزند وی که بعلت دوری از پدر در دوران جنگ و کمبود محبت پدری روحیاتی متفاوت با پدرش دارد و در حین فرار از مرز آبی کشور به همراه دختری محلی به اسم سلما توسط گارد ساحلی دستگیر می‌شود و پدرش او را جهت تنبیه به کشتش سوخته میان دریا منتقل می‌کند. فاطمه (همسر مرتضی) که به همراه سلما برای یافتن حبیب راهی کشتی شده بودند گرفتار طوفان می‌شوند که البته با نجات آن ها توسط نیروهای آمریکایی احتمال زنده بودن فاطمه و سلما قطعی می‌شود. راشد و یگان عملیاتی‌اش که در شب آخر تصدی وی بطور پنهانی قصد حمله به ناو ونیسنس را داشتند توسط نیروهای نفوذی از جمله عبدالله (برادر فاطمه) متوقف شده و عبدالله فرمانده پایگاه می‌شود. راشد که خود را در انجام عملیات تنها می‌بیند برای گرفتن انتقام با قایق حمله‌ور می‌شود.
اما «به نام پدر» چهارمین همکاری سینمایی حاتمی کیا و پرستویی پیش از «بادیگارد» است که در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به دست آورد. در بخش فیلمنامه نیز «به نام پدر»، برنده دیپلم افتخار شد.
فیلم درباره رابطه پدری بسیجی و دختر جوان اوست که مین‌های باقیمانده از دوران جنگ باعث مجروح شدنش شده است.
این دو البته در تلویزیون هم با هم همکاری داشته اند. سریال «خاک سرخ»، نام یک مجموعه تلویزیونی ۱۷ قسمتی به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
همکاری ابراهیم حاتمی کیا و پرویز پرستویی در سینما پس از فیلم «به نام پدر» دچار وقفه شد و اختلافاتی میان این دو به وجود آمد که پرستویی درباره علت اختلافات گفته است: اولا که آقای حاتمی کیا برای شهید چمران به من پیشنهاد نداد. با واسطه پیغام فرستاد. من لنگ این چیزها نیستم که بگویم آدم مهمی هستم و کارگردان باید خودش به من تلفن بزند ولی آقای حاتمی کیا سر «آژانس شیشه ای» به من تلفن زد و گفت شما این فیلمنامه را بخوان، اگر بازی کردی که بازی کردی، وگرنه من اصلا این نقش را به بازیگر نمی دهم. یک آدم از همین جنس می آورم که نقش را بازی کنم. خب ما رفتیم آن فیلم را کار کردیم. زمان گذشت و «روبان قرمز»، «موج مرده» و «به نام پدر» و آن سریال «خاک سرخ» را هم کار کردیم. بعد از اینها ایشان رفت و «دعوت» را کار کرد. خب من چرا باید در «دعوت» بازی می کردم؟ نخواستم در «دعوت» بازی کنم. من در بازیگری ادعا ندارم ولی در «نه گفتن» ادعا دارم. هیچ کس به صراحت من نمی گوید «نه».

بازی در فیلم «گزارش یک جشن» هم با اس ام اس به من پیشنهاد شد و من رد کردم. در کار «چ» هم آقای حاتمی کیا اصلا با من تماس نگرفت. آقای حبیب رضایی با من تماس گرفت و پیشنهاد داد. من هم گفتم با این تهیه کننده حاضر نیستم کار کنم چون قبلا در زمان پیش تولید سریال «خاک سرخ» مرا به خاک سیاه نشاند. این تهیه کننده بلایی سر من آورده که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم با این آدم کار کنم. باز هم می بینیدکه اشتباه نکردم. این تهیه کننده وسط همین فیلم دوباره رفت زندان و مجبور شدند کار را به شکل دیگری ادامه دهند.
حال پس از گذشت ده سال، حاتمی کیا و پرستویی دوباره کنار هم قرار گرفته اند تا «بادیگارد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.
در این فیلم علاوه بر پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، محمود عزیزی ، محمد حاتمی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، افسانه ناصری، سید احسان امانی، کامران نجف‌ زاده، امین میری، حمیدرضا سلیمانی، چنگیز نارویی، سیامک سالاری و کیمیا حسینی(بازیگر خردسال) با همراهی پریوش نظریه بازیگران اصلی این فیلم هستند.
503502

کد خبر: 572228

وب گردی

وب گردی