در رونمایی سی دی کوشکی و دلبر مطرح شد:تخیل و تصویرسازی کودکان ضعیف است

سی دی کوشکی و دلبر، قصه‌ای زیست محیطی که برای کودکان منتشر شده است، شب گذشته با حضور عوامل فنی و نویسندگان اثر، 22 دی‌ماه در شهر کتاب مرکزی رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز کاووس سیدامامی، مدیر عامل موسسه حیات وحش میراث پارسیان در این مراسم گفت: متاسفانه مردم از طریق ساخت و ساز، کشتن حیوانات به صورت بی‌رویه، تخریب مناطق، بهره‌برداری برای کارهای جدید و ... به محیط زیست صدمه می‌زنند. با دیدن این اتفاقات گاهی از خودم می‌پرسم چرا مردم چنین رویکردی به محیط زیست‌شان دارند و تنها همین جواب به ذهنم می‌رسد که چون هیچ‌کس ما را برای احترام به محیط زیست آماده نکرده است و درواقع تربیت نشده‌ایم.

او اضافه کرد: فرهنگ و احترام به محیط زیست باید به کودکان منتقل شود. همین امروز، دو برادر از مناطق جنوب هرمزگان به دفتر من آمده بودند و می‌خواستند کاری برای محیط زیست منطقه‌شان انجام دهند، برایم جالب بود که علاقه‌شان از کجا نشات می‌گیرد. آنها گفتند این‌طوری تربیت شده‌اند و مادرشان حتی وقتی وضو می‌گرفت، تشتی زیر دستش می‌گرفت و پای درخت می‌ریخت که حتی آن میزان آب هم هدر نرود.

مدیر عامل موسسه حیات وحش میراث پارسیان همچنین گفت: فکر می‌کنم سی دی کوشکی و دلبر، اثر خوبی شده و می‌تواند سرمشقی برای نسل جدید باشد که با عشق به طبیعت و حیات وحش زندگی کنند.

سیامک انصاری، روایت‌گر این سی دی نیز اظهار داشت: یکی از دلایلی که این کار را قبول کردم، این بود که در کودکی برایم قصه‌های زیادی تعریف می‌کردند در حالی که بچه‌های نسل جدید ما قصه کم می‌شنوند هرچند که بچه‌ها نسبت به کودکی ما، تغییرهای زیادی کرده‌اند، راحت گول نمی‌خورند و از کودکی با شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری درگیر هستند.

رضا مشکات، نویسنده اثر با بیان اینکه اثر صوتی نسبت به آثار تصویری مثل انیمیشن، چالش بیشتری برای کودکان ایجاد می‌کند، اظهار داشت: حتماً با این موضوع مواجه شده‌اید که وقتی از یک کتاب، منبع اقتباس یک اثری سینمایی می‌شود، به مذاق‌مان خوش نمی‌آید برای اینکه ما با خواندن، ابتدا تصویر و صورت آدم‌ها را در ذهن‌مان ساخته‌ایم به همین دلیل هم ما به فضاسازی توجه ویژه‌ای کردیم.

او ادامه داد: وقتی می‌خواستیم قصه این سی دی را بنویسیم، فکر کردیم که باید مثل کودکان بیندیشیم نه مثل بزرگسالی که مثل کودک فکر کند برای همین هم هر یک داستانی را که می‌نوشتیم، به بچه‌ها نشان می‌دادیم و آنهایی را که بازخورد مثبت نداشتند، حذف می‌کردیم.

مشکات همچنین تاکید کرد: تصمیم گرفته‌ایم به ازای هر یک سی‌دی که به فروش رود، یک سی دی به بچه‌هایی دهیم که در مناطق زیستی یوز ایرانی زندگی می‌کنند.

رضا یزدانی، دیگر نویسنده کوشکی و دلبر هم گفت: در تولید سی دی‌های دیگر این مجموعه، شخصیت‌هایی را که مورد توجه قرار می‌گیرند، نگاه می‌داریم به خصوص که داریم عکس‌العمل بچه‌ها را ثبت می‌کنیم و نظر بچه‌ها خیلی برای‌مان اهمیت دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه کودکان امروز با وجود هوش بالایی که دارند، تخیل بالایی ندارند چون همه چیز را با تصویر می‌بینند درحالیکه بچه‌های نسل ما از این منظر قوی‌تر بوده و هستند و ما همین حالا هم قبل از خواب، رویاهای‌مان را تصویرسازی می‌کنیم به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم تصویرسازی و فضاسازی خوبی در کنار داستان صوتی داشته باشیم.

ملکوتی، تهیه کننده این سی دی نیز با بیان اینکه جای آثار صوتی در میان کالاهایی که برای کودکان تولید می‌شود، خالی است، گفت: علاقه‌مان به طبیعت، باعث شد به تهیه این اثر فکر کنیم به اضافه اینکه همیشه حس می‌کردم دیدگاه مردم نسبت به حیوانات گوشتخوار از کودکی منفی است و این نگاه تدافعی و تهاجمی، به محیط زیست صدمه می‌زند و یک اثر فرهنگی می‌تواند این رویکرد را متعادل کند.

او افزود: اما اینکه چرا ابتدا سراغ یوز رفتیم، به این دلیل بوده که به هرحال به یک پشتوانه مالی نیاز داشتیم و حس کردیم شاید اگر با یوز ایرانی شروع کنیم، بهتر باشد ولی بعدها فهمیدم که کسی حتی از یوز هم حمایت مالی نمی‌کند.

هومن جوکار، مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز ایرانی نیز با حضور در این مراسم گفت: به واسطه کارم، بیش از دیگران با تخریب‌های زیست محیطی مواجه هستم و می‌بینم که بزرگسالان علاقه‌ای به حیوانات ندارند درحالی که این بزرگسال در راس کارهایی هستند که می‌توانند حیات محیط زیست و حیوانات را در معرض خطر قرار دهند.

او اضافه کرد: به نظرم به کودکان این مملکت اجحاف بزرگی کرده‌ایم و فقط ریاضی و علوم را یادشان داده‌ایم بی‌آنکه معرفت و اخلاق را به آنها آموزش دهیم؛ شاید وقت آن باشد که با تهیه این نوع سی دی‌ها در این مسیر گام برداریم و این جای خالی را پر کنیم.

504502

کد خبر: 572237

وب گردی

وب گردی