تهران- ایسکانیوز: احمد شیرزاد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت عنوان می کند: از اینکه افراد جریان سیاسی فعال و پویایی داشته باشند استقبال می کنیم اما در ادامه خواهش می کنیم مدعی چیزی که نماینده اش نیستند، نشوند.

شیرزاد گفت: به عنوان یک اصلاح طلب نمی توانم دوستان را از اینکه به گروه های دیگری بپیوندند منع کنم. در بین اصلاح طلبان نیز پدیده ای با عنوان طرد کردن نداریم که بخواهیم عنوان کنیم چون این افراد راه خود را جدا کرده اند و به مسیر دیگری رفته اند و گروه جدیدی را تشکیل داده اند پس دیگر از اصلاح طلبان نیستند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه دیگر گونه به این مساله داشت گفت: افراد حق دارند که علایق خود را دنبال کنند. لازمه دموکراسی هم این است که افراد به آزادی بتوانند گروه و خواسته سیاسی و خط سیاسی خود را دنبال کنند.

این فعال سیاسی افزود: درباره گروه های جدید که در بین اصلاح طلبان ایجاد شده، مسائل جدید مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد می خواهند با نگاه جدیدی وارد صحنه سیاسی شوند.

شیرزاد تاکید کرد: تاکید می کنم افراد می توانند به آزادی حزب تشکیل بدهند، گروه ایجاد کنند و در وزارت کشور تشکل خود را به ثبت برسانند، هوادار جمع کنند اما نکته این است که در همه این مسائل اخلاق را رعایت کنند.

وی گفت: رعایت اخلاق به این معنی است که اگر تفکرشان در جایی با تفکر معمول اصلاح طلب ها تفاوت دارد به صراحت بیان کنند.

شیرزاد در ادامه گفت: اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند اگر دوستان خط و مشی متفاوت دارند تصور نکنند وظیفه تاریخی دارند که جریان اصلاح طلب را به سمت دیگری سوق دهند.

وی گفت: ادعای اینکه لیدر کل اصلاحات ها هستند درست نیست. ما در انتخابات مجلس هشتم نیز این موضوع را تجربه کردیم. برخی دوستان به نوعی مدعی جریان اصلاح طلبی شدند اما واقعیت این نبود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه این جریان در گذشته نیز چنین طیف هایی را در خود داشته است گفت: به طور مثال حزب مردم سالاری با دبیرکلی مصطفی کواکبیان با اندیشه بخش عمده ای از اصلاح طلبان تفاوت داشت، آنها اندیشه های خود را به صراحت بیان کردند و هیچ زمانی نیز از بین جریان کلی اصلاح طلبان طرد نشدند.

وی گفت: در مجلس نهم مسیر اصلاح طلبان عدم شرکت فعال در انتخابات مجلس بود، برخی دوست داشتند که در انتخابات حضور داشته باشند و کسی هم به آنها ایراد نگرفت.

شیرزاد در ادامه افزود: البته ریزش ها در بین گروه های سیاسی و احزاب امری طبیعی است .برخی از دوستان احساس می کنند که موانعی وجود دارد که باید از آن عبور کنند. ما مخالفتی نداریم. آسمان سیاست بر ایشان گشوده است و می توانند بخت خود را در این میان امتحان کنند.

وی تاکید کرد: نصیحت ما به گروه های جدید این است که سیاست مسیر پر مخاطره ای دارد،هرنوع کار عجولانه ای مخاطره آمیز است و منجر به عکس العمل هایی می‌شود که مد نظر آنها هم نیست. به همین دلیل گروه ها باید با طمانینه و صبر حرکت کنند و تلاش نکنند که یک شبه ره چند ده ساله را بروند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: کار سیاسی کار زمان بر و دشواری است. تشکل ایجاد کردن و نگهداری آن سخت است و خیلی ها در این مسیر حضور پرطمطراق داشتند اما توان ادامه را نداشتند.

وی گفت: لازم است که جریان های جدید اسم مشخص و معنی دار داشته باشند. هویت جریان مشخص باشد.به صراحت بیان شود که چه کسانی خواستار ایجاد تشکل جدید هستند و خط و ربط خود را نیز بیان کنند.

شیرزاد با اشاره به اینکه این گروه ها عنوان می کنند به دلیل فعالیت کم سایر اصلاح طلب ها خواستار ایجاد گروه جدید برای ایجاد تحرک در این جریان شده اند گفت: این اتهام را قبول نداریم. مسیر فعالیت احزاب را بسته اند. وقتی در حزبی پلمپ می شود و هیچ کس هم مسئولیت پلمپ را قبول نمی کند و فعالیت های حزبی در ترس و نگرانی پیش می رود چگونه دوستان این حرف ها را مطرح می کنند؟

وی گفت: ما نمی خواستیم بنای مخفی کاری داشته باشیم. دوست داشتیم به صورت حزبی آزاد فعالیت خود را علنی دنبال کنیم. انحلال مشارکت را نیز رسمی نمی دانیم اما موانع بسیار شدید است. با این وجود ما بهترین فعالیت را در سالهای اخیر داشته ایم و این فعالیت در 24 خرداد نمود عینی داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: برخی فکر می کنند اگر قالب جدید ایجاد شود بهتر می توانند مجوز بگیرند و فعالیت کنند. این امر قابل درکی است اما نیاز نیست که در این مسیر پیشینیان و خواستگاه سیاسی را نقص کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به اندازه کافی معارض و مخالف تریبون دار، دارند افزود: دیگر نیازی نیست جریانات جدید و نوظهور که خود را اصلاج طلب نیز می دانند، به این مساله دامن بزنند.

شیرزاد گفت: از دید من باید جایگاه افراد و موسسین اعلام شود. بگویند هیات موسس چه کسانی هستند. بیان نام نسل دوم اصلاح طلبان کافی نیست. به آقای خرازی نمی خورد که لیدر نسل دوم اصلاح طلبان باشد. فاصله محسوسی بین آقای خرازی و سایر دوستان تشکل ندا وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: اقای خرازی فعال سیاسی و دیپلمات بودند و به عنوان کارشناس سیاسی نظرشان محترم است . ایشان اخیرا انتقادات زیادی را نسبت به پرونده هسته ای دولت اعتدال مطرح کرده اند گرچه به نظر نمی آید که از گروه دلواپسان باشند.

وی گفت: تجربه کار سیاسی نشان از این دارد که فعالین عرصه دیپلماسی در فضای سیاست داخلی عملکرد خوبی ندارند.باز تاکید می کنم از اینکه افراد جریان سیاسی فعال و پویایی داشته باشند استقبال می کنیم اما در ادامه خواهش می کنیم مدعی چیزی که نماینده اش نیستند نشوند.
کد خبر: 57227

وب گردی

وب گردی