دولت های نهم و یازدهم  تفنگداران خارجی را چگونه آزاد کردند؟/عکس

با نگاهی به نوع آزادی و اتفاقاتی که در بازداشت تفنگداران انگلیسی در سال 86 در دولت نهم اتفاق افتاد و از سوی دیگر با توقیف دو فروند شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی در خلیج فارس که امروز رخ داد به خوبی می توان نوع دیپلماسی تاثیر گذار را در روند آزادی این تفنگداران دریافت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه شنبه از توقیف دو فروند شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد.

این در حالی است که در سوم فروردین سال ‏1386‏ ‏پانزده تفنگدار و ملوان ناو جنگی اچ ‏.‏ام ‏.‏اس ‏.‏ کورنوال متعلق به نیروی دریایی انگلیس توسط نیروهای مرزی سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی در آبهای ساحلی ایران در شمال خلیج فارس دستگیر شدند‏.

با نگاهی به نوع آزادی تفنگداران که در این دو اتفاق مشابه در دولت نهم و یازدهم افتاد به خوبی می توان نوع دیپلماسی تاثیر گذار دو کشور را در روند آزادی این تفنگداران دریافت.

در حالی که بعد از بازداشت تفنگداران ناو جنگی اچ ام اس متعلق به نیروی دریایی انگلیس در سال 86 واکنش دولت کارگری تونی بلر به این حادثه فراخوانی سفیر ایران در لندن به وزارت خارجه بریتانیا بود امروز ما شاهد ان بودیم که برای آزادی تفنگداران امریکایی مستقیما جان کری وزیر امور خارجه امریکا با محمد جواد ظریف تماس برقرار می کند و می گوید تعرض قایق‌های آمریکایی به حریم دریایی کشورمان غیرعمدی بوده و به دلیل مشکلات فنی رخ داده است.

به خوبی می توان تفاوت در نوع برخورد دو کشور را در یک اتفاق مشابه دریافت برخورد انگلیسی ها در زمان دولت نهم از موضع بالا با ایران بوده است در حالی که برخورد ظریف با وزیر امور خارجه آمریکا امروز دست بالا بوده و از وی می خواهد که امریکا از بابت این اتفاق از ایران عذر خواهی کند. همچنین اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از وزیر خارجه آمریکا به دلیل تعامل دیپلماتیکش با ایران که به بازگشت فوری نیروها منجر شد تشکر کرد. وی گفت از حل و فصل به موقع مسئله تقدیر می‌کنیم.

از طرف دیگر از نوع آزادی و بدرقه تفنگدران هم می توان به نوع تفاوت دولت ها در این مورد مشابه با متجاوزین پی برد؛ دولت نهم تفنگدران انگلیسی را با کادو ، تحفه و سوغاتی راهی مقصد می کند در حالی که در خبر آزادی ملوانان آمریکایی امروز دیدم که سپاه اعلام کرد آنها در آب‌های بین المللی رها شدند.

201/201

کد خبر: 572332

وب گردی

وب گردی