آغاز عملیات ایمن‌سازی فلج اطفال بر روی 800 هزار کودک زیر 5 سال از فردا

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت با بیان اینکه عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در نیمه جنوبی کشور در بازه زمانی 26 تا 29 دی ماه انجام می‌شود، گفت: سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در نیمه شمالی کشور قرار دارند، نیز مناطق و گروه‌های پرخطر خود را که بالغ بر 250 هزار کودک زیر پنج سال می‌شوند، در طی اردیبهشت و خرداد واکسینه می‌کنند.

دکتر محسن زهرایی ضمن اعلام این خبر گفت: فلج اطفال یا پولیومیلیت یک بیماری ویروسی و مسری است. این بیماری معمولا در کودکان خردسال رخ می‌دهد ولی ممکن است در نوجوانان و بالغین نیز مشاهده شود.

او گفت: بیش از 99 درصد موارد عفونت با ویروس، بی علامت و خفیف بوده و در کمتر از یک درصد موارد منجر به فلج دائمی فرد می‌شود. به دنبال ریشه‌کنی آبله، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال را تصویب کرد که تاکنون موفقیت‌های زیادی داشته است. در حال حاضر تنها دو کشور همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان ) بومی این بیماری هستند.

زهرایی با اعلام اینکه آخرین موارد فلج اطفال در ایران در سال 1379 گزارش شدند و از آن تاریخ تاکنون، ایران عاری از فلج اطفال است، گفت: برای ریشه‌کنی فلج اطفال اقدامات متعددی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین این اقدامات، واکسیناسیون کلیه کودکان با واکسن فلج اطفال است. در ایران کودکان در بدو تولد دو، چهار، شش، 18 ماهگی و 6 سالگی واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن گفت: همچنین از شهریور 1394 یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در چهار ماهگی ( همراه قطره فلج اطفال ) به کودکان تجویز می‌شود.

زهرایی گفت: اقدام مهم دیگر، عملیات ایمن‌سازی تکمیلی است که با توجه به مرزهای گسترده با دو کشور بومی فلج اطفال و ترددهای فراوان بین ایران و این دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او همچنین گفت: در عملیات ایمن‌سازی تکمیلی که هر سال در ایران انجام می‌شود، کودکان زیر پنج سال بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی، مجددا دو نوبت قطره خوراکی فلج اطفال را با فاصله چهار هفته دریافت می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، نوبت اول این عملیات در 29-26 دی و مرحله دوم آن در 27-24 بهمن در نیمه جنوبی کشور در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های خراسان جنوبی، زابل، زاهدان، بم، جیرفت، ایرانشهر و هرمزگان به صورت سراسری (خانه به خانه) انجام خواهد شد.

زهرایی با بیان اینکه در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های کرمان ،فارس، فسا، جهرم، بوشهر، دزفول، آبادان، بهبهان و اهواز این عملیات درگروه‌ها و مناطق پرخطر انجام خواهد شد، ادامه داد: طبق برآورد انجام شده حدود 800 هزار کودک زیر پنج سال تحت پوشش این عملیات قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت،او گفت: سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در نیمه شمالی کشور قرار دارند، نیز مناطق و گروه‌های پرخطر خود را که بالغ بر 250 هزار کودک زیر پنج سال می‌شوند، در طی اردیبهشت و خرداد واکسینه می‌کنند.

20102

کد خبر: 572637

وب گردی

وب گردی