فردا شب؛ تلاش دوباره‌ی SpaceX برای فرود موشک روی اقیانوس

شرکت فضایی SpaceX یک ماه پیش موشک فالکون 9 خود را با موفقیت پرتاب کرد و پیشران‌اش را سالم به زمین نشاند. این شرکت می‌خواهد فردا هم دوباره یک فالکون 9 را پرتاب کند. ماموریت فردا قرار است ماهواره‌ی Jason-3 ناسا را به مدار زمین بفرستد. با این حال، جالب‌ترین بخش پرتاب فردا، فرود پس از آن خواهد بود. شرکت SpaceX می‌خواهد تا موتور و قسمت نگهدارنده‌ی سوخت موشک فالکون 9 را فرود بیاورد.

به گزارش ایسکانیوز، تفاوت بزرگ پرتاب فردا، محل فرود آن است. برخلاف دفعه‌ی قبل که موشک را روی زمین فرود آوردند، قرار است موشک فردا روی یک کشتی و وسط دریا فرود بیاید. فرود روی دریا می‌تواند در ذخیره‌ی سوخت به SpaceX کمک کند و این شرکت می‌خواهد تا چند پرتاب آینده‌اش را روی اقیانوس فرود بیاورد.

فرود روی اقیانوس، بسیار سخت‌تر از فرود روی زمین است. برای مثال، کشتی‌ها روی سطح آب شناور هستند. کشتی‌هایی که SpaceX استفاده می‌کند 300 فوت (90 متر) طول دارند که در مقایسه با فرود روی زمین، سطح فرود زیادی به آن‌ها نمی‌دهد. شرکت SpaceX ترجیح می‌دهد تا موشک‌های‌اش را روی زمین فرود بیاورد، اما اگر بتواند از پس فرود روی اقیانوس هم بر بیاید، خود را برای موقعیت‌های سخت‌تر هم آماده کرده است.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت SpaceX، گفته است که ساخت یک فالکون 9 حدود 60 میلیون دلار هزینه دارد، در حالی که سوخت‌گیری دوباره‌ی آن تنها 200 هزار دلار خرج بر می‌دارد؛ در نتیجه بهتر است که موشک‌ها را فرود بیاورند و دوباره از آن‌ها استفاده کنند.

منبع: The Verge

20101

کد خبر: 572820

وب گردی

وب گردی