واحد علوم و تحقیقات در جمع 10 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در حوزه علوم انسانی پس از دانشگاه‌های اصفهان، تربیت مدرس، شهید بهشتی و فردوسی مشهد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از جهت کمیت علم تولید شده در رتبه‌ 7 قرار گرفته است. گفتنی است دانشگاه های شیراز و خوارزمی در این ربته بندی پس از واحد علوم و تحقیقات قرار گرفته اند. 

به گزارش ایسکانیوز، دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به انتشار بیش از 100 هزار مقاله پژوهشی توسط پژوهشگران علوم انسانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این تعداد شامل ۳۴ درصد از کل پژوهش‌هایی است که در مجلات علمی - پژوهشی و ترویجی در سطح ملی منتشر شده‌اند و بیش از ۲۰ درصد پژوهش‌های ثبت شده در پایگاه استنادی آی. اس. آی در ۲۵ سال گذشته متعلق به حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سهم علوم انسانی و هنر به تنهایی حدود ۸ درصد از کل اطلاعات نمایه شده در این پایگاه است.

دکتردهقانی با اشاره به اینکه بالحاظ کردن این واقعیت که رشته‌های تحصیلی ازیک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است گفت: سهم پژوهشی دانشگاه‌ها از علوم انسانی یکسان نیست و در بررسی پژوهش‌های علوم انسانی تنها نباید به کمیت علم تولید شده بسنده کرد بلکه کیفیت پژوهش‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها در سطح جامعه علمی نیز از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: بررسی معتبر‌ترین مجلات علمی - پژوهشی و ترویجی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۴درصد پژوهش‌های علوم انسانی کشور در دانشگاه تهران و 7 درصد در دانشگاه علامه طباطبایی صورت می گیرد.

دهقانی افزود: میزان اثرگذاری پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. 24 درصد استنادهایی که به حوزه علوم انسانی کشور صورت گرفته متعلق به علوم انسانی دانشگاه تهران است و دانشگاه علامه طباطبایی بعد از دانشگاه تهران در جایگاه دوم قرار دارد به طوری که این دانشگاه بیش 8 درصد از استناد‌ها را دریافت کرده هر چند دانشگاه تربیت مدرس از لحاظ کمیت تولید علم در جایگاه چهارم قرار گرفته، اما از لحاظ تعداد کل استنادهای دریافت شده در حوزه علوم انسانی در مرتبه سوم کشور قرار دارد و بعد از این دانشگاه، دانشگاه اصفهان قرار گرفته است.

وی افزود: این دانشگاه‌ها به ترتیب نزدیک به 8 درصد و بیش از 6 درصد از استناد‌ها را دریافت کرده اندو بعد از این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، خوارزمی و مازندران به ترتیب بیشترین میزان استناد‌ها در این حوزه را دریافت و میزان استنادهای آن‌ها بین ۲ تا ۵ درصد از کل استنادهایی است که به پژوهش‌های علوم انسانی کشور صورت گرفته است.

20101

کد خبر: 573061

وب گردی

وب گردی