احتمال فروش "صدها" تانک فرانسوی به عربستان سعودی/ نگرانی آلمان

وزارت دفاع فرانسه با استناد به اطلاعات رسیده از یک شرکت تسلیحاتی اعلام کرد که عربستان می‌خواهد، صدها تانک از این شرکت فرانسوی بخرد. این خبر نگرانی‌هایی را در آلمان برانگیخته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه‌وله، وزرات دفاع فرانسه از تمایل عربستان سعودی به خرید "چند صد" دستگاه تانک لکلر (Leclerc) از این کشور خبر داد.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد، اطلاعات خود را از شرکت تسلیحاتی فرانسوی نکستر به دست آورده است.

این شرکت در تابستان گذشته به شرکت تسلیحاتی کراوس ـ مافی وگمن آلمان ملحق شد و وزارت اقتصاد آلمان نیز این طرح را در دسامبر سال ۲۰۱۵ تأیید کرد.

دو شرکت نکستر و کراوس ـ مافی وگمن به ترتیب سازنده تانک‌های جنگی لکلر و لئوپارد هستند. منتقدان بیم دارند که ادغام این دو شرکت زمینه دور زدن مقررات کنترل صادرات تسلیحاتی آلمان را فراهم کند. ‌

ارسال تانک‌های جنگی به عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سا‌ل‌هاست که در آلمان مورد مناقشه است. منتقدان می‌گویند، در مناطق بحران‌زده و کشورهایی با سیستم استبدادی ممکن است این تسلیحات علیه مخالفان داخلی به کار گرفته شوند.

عربستان سعودی و قطر در بهار سال ۲۰۱۱ با اعزام تانک و سرباز به سرکوب اعتراض‌های بحرین کمک کردند. علاوه بر این، ریاض همواره در مقابله با اعتراض‌های داخلی به زور متوسل می‌شود.

منتقدان همچنین به وضعیت حقوق بشر در عربستان اعتراض دارند و می‌گویند، حقوق بشر در این کشور به شدت پایمال می‌شود.

از این‌ها گذشته، این کشورها در رقابت با ایران از بهار سال گذشته تا کنون در یمن مداخله نظامی کرده‌ و علیه شورشیان شیعه‌ حوثی وارد عمل شده‌اند.

301301

کد خبر: 573271

وب گردی

وب گردی