6 گروه از مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه حذف!

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اعلام مخالفت نمایندگان کارگری با حذف شش گروه شغلی از لیست مشاغل سخت و زیان آور، ابراز امیدواری کرد: طرح مسکن اجتماعی به شکل کارشناسی شده و با انسجام و پختگی کامل به اجرا درآید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هادی ابوی درباره تصمیم سازمان تامین اجتماعی برای حذف شش گروه شغلی از لیست مشاغل سخت و زیان آور گفت: نمایندگان کارگران در سازمان تامین اجتماعی با کلیات این طرح مخالفند و تلاش می کنند تا به تصویب کمیته های بررسی کننده نرسد.

او گفت: این موضوع به دلیل تغییر ساختار در برخی مشاغل سخت و زیان آور مشکل ایجاد می کند البته قبول داریم که گروههای شغلی مذکور به لحاظ آلایندگی یا ابتلا به امراض و بیماری، مشکلاتی برای نیروی کار ایجاد می کنند ولی نباید یک طرفه این مشاغل را حذف کرد چون در آینده شغلی و بازنشستگی آ‌نها تاثیرگذار است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: بر اساس قانون، مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه تقسیم می شوند دسته اول مشاغلی که صفت سخت و زیان آوری در آنها با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی مناسب از سوی کارفرما، سخت و زیان آوری آنها را حذف کرد و گروه دوم مشاغلی هستند که ماهیتا سخت و زیان آور بوده و به کارگیری تمهیدات ایمنی، فنی و بهداشتی از سوی کارفرما، مانع حذف سخت و زیان آوری آنها نمی‌شود.

ابوی متذکر شد: بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون، کارفرمایان‌ کلیه‌ کارهای‌ سخت‌ و زیان آور مکلفند حداکثر تا دو سال نسبت به ایمن‌سازی‌ عوامل‌ و شرایط‌ محیط‌ کار بر طبق استانداردهای‌ مشخص‌ شده‌ در قانون‌ کار و آیین‌نامه‌های‌ مصوب‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ فنی‌ اقدام کنند اما متاسفانه بسیاری از کارفرمایان از این کار سرباز می زنند و سلامت جسمی و روحی کارگران خود را به خطر می اندازند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه طرح مسکن اجتماعی را طرح مفید و مطلوبی عنوان کرد و گفت: در این طرح اتحادیه ها و تعاونی‌های مسکن باید فعال شوند.

او گفت: بسیاری از تعاونی‌های مسکن پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ عملکرد خوب و مثبتی داشتند و به دلیل در اختیار قرار دادن زمین رایگان و تشکیل ستاد توزیع مصالح بسیار فعال بودند و نقش موثری در صاحبخانه شدن اکثر مردم داشتند.

ابوی گفت: امروز مسکن مهر صدها متولی پیدا کرده و خانه‌هایی که قرار بود با آورده 5 میلیون تومان مردم را صاحبخانه کند با آورده بالای 30 میلیون تومان هم تحویل مردم نشده است.

این مقام مسوول کارگری در پایان اجرای طرح‌های ناپخته و کارشناسی نشده را به زیان مردم و کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: طرح مسکن اجتماعی و مسکن کارگری با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق جامعه آماری به شکل کارشناسی شده و با انسجام و پختگی کامل به اجرا درآید.

شش گروه شغلی که طبق تصمیم شورای عالی حفاظت فنی قرار است از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف شوند، شامل کارگران شاغل در دامداری ها، معادن، نساجی‌ها و جوشکاری‌ها، کارگران آسفالت کار و کارگران روده پاک کنی و دباغی هستند.

20102

کد خبر: 573376

وب گردی

وب گردی