برای سالم ماندن قلب خود چه کنیم؟

یک متخصص قلب و عروق گفت: روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا3، روغن زیتون، روغن دانه انگور، روغن کنجد و روغن کلزا باعث کاهش کلسترول بد خون شده و برای سلامت و عروق مفید است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سیده طوبی کاظمی عامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی را پدیده آترواسکلروز یا تصلب شرایین دانست، گفت:‌ کلسترول خون بالا، فشارخون بالا، دیابت، اضافه وزن و چاقی شکمی، سیگار، کم تحرکی و استرس از جمله بیماری‌های قابل کنترل و‌ درمان هستند.

او با بیان اینکه افزایش‌ کلسترول خون منجر به بروز بیماری قلبی می‌شود،‌ افزود: مصرف روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول توصیه شده می‌شود. زرده تخم مرغ غنی از کلسترول بوده و در افراد در معرض خطر باید به 3 عدد در هفته محدود شود.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه ‌روغن حیوانی چربی اشباع و کلسترول بالایی دارد و در بیماران قلبی توصیه نمی‌شود، گفت:‌ از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده شود. روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است، اما از این نوع روغن نیز نمی‌توان چندین بار برای سرخ کردن استفاده کرد.

او با اشاره به روغن‌هایی که باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شوند، افزود‌: روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا3، روغن زیتون، روغن دانه انگور، روغن کنجد و روغن کلزا باعث کاهش کلسترول بد خون شده و برای سلامت و عروق مفید است.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه در روز بیش از یک قاشق مرباخوری نمک مصرف نکنید، تاکید کرد: لبنیات کم چرب در پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی بسیار موثر بوده و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. لبنیات پرچرب هم زمینه ایجاد فشار خون و تنگ شدن رگ‌های اصلی قلب هستند. بنابراین لازم است از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز‌ کنید.

او با بیان اینکه مصرف غذاهای حاوی شکر و قندهای ‌ساده را به حداقل برسانید،‌ گفت: قند، شکر، نبات و نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کرده و آب، دوغ‌ کم‌نمک و شربت‌های خانگی کم شیرین، بهترین نوشیدنی‌ها هستند.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه مصرف ماهی نقش مهمی در حفظ و ارتقای سلامت قلب و عروق دارد‌،افزود: ماهی را به صورت کباب شده یا بخارپز بویژه انواع ماهی‌های روغنی نظیر آزاد، حلوا، کپور، شیر و کلیکا را هفته‌ای دوبار مصرف کنید.

کاظمی با بیان اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌های ضد سرطان، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند، گفت‌:‌ میوه‌ها و سبزی‌ها سبب متوقف کردن آسیب به دیواره رگ‌ها و در نتیجه کاهش کلسترول بد‌ خون و افزایش کلسترول خوب می‌شود. "سیر" نیز خون را تصفیه، جلوی چسبندگی و لخته شدن خون را گرفته و ذخیره خونی کافی را برای قلب فراهم می‌کند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه حبوبات در مقایسه با سایر مواد غذایی گیاهی حاوی پروتئین بیشتر و آهن و کلسیم هستند، افزود: نان‌های سبوس‌دارکاهش دهنده چربی خون و برای قلب مفید هستند. همچنین گردو از مغزهای بسیار مقوی‌ و سرشار از اسید چرب امگا 3 است.

کاظمی با اشاره به کلیدهای پیشگیری بیماری قلبی، خاطر نشان‌ کرد: کاهش استرس و داشتن استراحت کافی، ترک سیگار،‌ ورزش و فعالیت بدنی، ‌تغذیه سالم،‌ داشتن وزن ایده ال و کنترل منظم قند،‌ چربی و فشار خون از جمله راه‌های پیشگیری بیماری‌های قلبی است.

20106

کد خبر: 573432

وب گردی

وب گردی