تب، سرفه‌ های مکرر وخلط خونی را دست‌کم نگیرید

یک فوق تخصص ریه با اشاره شرایط سرایت بیماری سل در میان افراد، گفت: علائمی مانند تب، سرفه‌های مکرر، درد در قفسه سینه و یا وجود خلط خونی را دست‌کم نگیرید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حانیه راجی دراین باره گفت: سل، عفونت مزمنی است که به وسیله باکتری ایجاد می‌شود و اغلب ریه را درگیر می‌کند، ولی تقریبا هیچ کدام از دستگاه‌های بدن از عوارض بیماری سل در امان نیستند.

او ادامه داد: فردی که دچار عفونت فعال سل باشند، هنگام عطسه و سرفه باید همیشه برای پوشاندن دهان و بینی خود از دستمال استفاده کنند و پس از آن، دست‌های خود را با دقت بشویند.

این فوق تخصص ریه افزود: علایم اولیه سل، ممکن است بسیار عادی باشد و توجه را جلب نکند؛ یک فرد مبتلا به سل مانند شخصی است که دچار سرماخوردگی یا مدتی لاغر و ضعیف است و یا گاهی تب می‌کند و دچار سرفه‌های مکرر می‌شود و چنانچه در این مرحله به پزشک مراجعه نکند، علایم شدیدتری بروز می‌کند. همچنین علایمی مانند درد تیزی در ناحیه قفسه سینه که با نفس کشیدن و سرفه ایجاد و تشدید می‌شود و یا وجود خلط خونی را نیز نباید برای این بیماری دست‌کم گرفت.

راجی با بیان این‌که میکروب سل در بدن بسیاری از مردم وجود دارد ولی مبتلا به بیماری سل فعال نیستند،گفت: علایم سل می‌تواند شبیه علایم سایر بیماری‌های ریوی مانند ذات‌الریه، تومورها و عفونت‌های قارچی باشد. بیماری سل به وسیله قطره های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و اغلب افرادی که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار باشند، در معرض ابتلا به آن هستند.

او ادامه داد: با این شرایط، همه اعضای خانواده فرد بیمار، در معرض ابتلا به این بیماری هستند. بنابراین فرد بیمار یا باید به بیمارستان منتقل شود و با خانواده زندگی نکند و یا تحت درمان صحیح قرار گیرد. البته این به آن معنا نیست که فرد مبتلا به سل باید قرنطینه شود بلکه رعایت نکات بهداشت فردی در این زمینه در پیشگیری از ابتلا به بیماری سل بسیار موثر است.

20106

کد خبر: 573536

وب گردی

وب گردی