جلالی: روند رسیدن به روز برجام  بیانگر برداشتن  گام های اعتمادسازی‌ ایران است / غرب با جدیت بیشتری به تعهدات پسابرجام خود عمل کند

رییس مرکز پژوهش های مجلس توافق هسته ای و اجرای برجام را حاصل حمایت حداکثری نظام از آن دانست و گفت: غرب با جدیت بیشتری به تعهدات پسابرجام خود عمل کند.

به گزارش ایسکانیوز، کاظم جلالی در دیدار مارس دی بارتولومئو رییس مجلس لوکزامبورگ با اشاره به روند انجام مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، گفت : اصل توافق و انجام اقدامات به منظور اجرای برجام با حمایت رهبر معظم انقلاب، اکثریت نظام و مجلس شورای اسلامی اجرایی شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به روند پیشبرد توافقات پسابرجام تصریح کرد: ایران همواره به توافقات و تعهدات خود در زمینه هسته ای عمل کرده و گام های اعتمادسازی برداشته است و روند رسیدن به روز برجام نیز بیانگر این روند جمهوری اسلامی ایران است، لیکن غربی ها خصوصاً آمریکا با سابقه ای که در این زمینه دارند، نیاز است تا با جدیت بیشتری به تعهدات خود عمل نمایند.


وی با اشاره به انتخابات پیش روی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در حالیکه در منطقه اغلب حکومت ها غیرمردمی و فاقد فرایند مردم‌سالاری هستند روند برگزاری انتخابات دموکراتیک در ایران پس از انقلاب اسلامی بارها تکرار شده که همواره با حضور حداکثری مردم همراه شده است.

جلالی برگزاری انتخابات سالم پس از انقلاب اسلامی را یکی از دستاوردهای مردمسالاری دینی در ایران دانست و تأکید کرد: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در 7 اسفندماه برگ دیگری از مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران را رقم خواهد زد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتخابات در ایران یک رقابت سالم، فشرده، دشوار و کاملاً دموکراتیک است که با حضور و مشارکت حداکثری مردم همراه می شود.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به تلاشهای ایران برای مبارزه با قاچاق ترانزیت مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه های مادی و معنوی بسیاری را به منظور مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر انجام داده است، به طوری که در این مسیر بیش از 3700 جوان در مسیر مبارزه با ترانزیت مواد مخدر شهید شدند.

وی افزود: مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوی ایران در حالی صورت می گیرد که نهادهای حقوق بشری مجازات قاچاقچیان موادمخدر در ایران را به عنوان اقدامی ضدحقوق بشری برمی شمارند. در حالیکه این محکومان هزینه های مادی و معنوی بسیاری را بر ایران و حتی سایر کشورها تحمیل کرده اند.

وی با اشاره به روند رو به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و ترانزیت آن بر لزوم همکاری بیشتر کشورهای منطقه و فرامنطقه جهت مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تأکید کرد .

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در ادامه با اشاره به اقدامات تروریستی گروه های تکفیری همچون داعش در منطقه، تصریح کرد: داعش زاییده تفکرات مسموم و حمایت های غیرعقلانی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

وی با بیان اینکه نباید تروریست ها را به دو بخش خوب و بد تقسیم کنیم، ادامه داد: باید برای مقابله با گروه های تروریستی و اقدامات وحشیانه داعش، کشورهای دنیا و مجامع بین المللی به راهکار مبارزه صادقانه با تروریسم روی بیاورند.

جلالی، پیامبر اسلام (ص) را پیامبر رحمت دانست و تصریح کرد: داعش با اقدامات وحشیانه خود در منطقه و سایر کشورهای جهان تصویری دروغین به نام اسلام را به نمایش گذاشته است درحالیکه اساساً تفکر و عملکرد این گروه تروریستی – تکفیری بر خلاف موازین و اخلاق اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به روند مردمسالاری دینی در ایران یادآور شد: زنان در جامعه ایران اسلامی همواره مانند سایر اقشار در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اجرایی حضوری فعال دارند، به طوری که بیش از 50 درصد ظرفیت های دانشگاهی ایران به حضور زنان اختصاص دارد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس خاطر نشان کرد: حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و اجرایی ایران در حالی است که در بسیاری از کشورهای منطقه که مورد حمایت غرب نیز هستند هنوز زنان از پایین ترین حقوق خود از جمله حق حضور در انتخابات محروم هستند.
وی تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی حضور زنان در فعالیت های اجتماعی بسیار پررنگ و ویژه شده است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه با اشاره به روند فعالیت های این مرکز در راستای امور تقنینی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی مشورتی مجلس تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی قدم های مثبت و سازنده ای در مسیر قانونگذاری کارآمد بردارد.

وی افزود: مرکز پژوهشهای مجلس در کنار استفاده از توان علمی و پژوهشی کارشناسان و اساتید داخلی از تجربیات موفق سایر کشورها در حوزه پژوهش پارلمانی استفاده خواهد کرد.

رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پایان با اشاره به روند رو به رشد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران پسابرجام بر تقویت روابط دیپلماسی پارلمانی تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر پارلمان ایران و لوکزامبورگ شد .


مارس دی بارتولومئو رییس پارلمان لوکزامبورگ در این نشست با ابراز خشنودی از حضور در ایران تصریح کرد: در مدت حضورم با مقامات

دیدارهای خوب و سازنده ای داشته ام که امیدوارم این دیدارها به تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و لوکزامبورگ کمک کند.
وی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن برجام ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح به تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی به ویژه لوکزامبورگ منجر شود.

رییس مجلس لوکزامبورگ ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا را نگران کننده دانست و یادآور شد: ایران تلاش های خوب و سازنده ای در جهت مقابله با معضل قاچاق مواد مخدر به اروپا داشته است.

وی با محکوم نمودن اقدامات تروریستهای تکفیری – سلفی در منطقه تأکید کرد: ما بر این اصل قائل هستیم که اقدامات این تروریست ها ارتباطی با اسلام ندارد و آنها تخم نفاق و تفرقه را در منطقه می پاشند و اهداف شوم پنهان خود را دنبال می کنند.

مارس دی بارتولومئو رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با پارلمان ایران در پایان با تأکید بر لزوم تقویت دیپلماسی پارلمانی ایران و اروپا خواستار توسعه روابط دوجانبه شد.

203/201

کد خبر: 573582

وب گردی

وب گردی