عباس عبدی: رد صلاحیت‌ها شکاف عظیمی در ساختار سیاسی ایجاد می‌کند

عباس عبدی در رابطه با تاثیر رد صلاحیت‌ها در میزان مشارکت افکار عمومی در انتخابات گفت: فکر نمی‌کنم با توجه به اوضاع منطقه افکار عمومی بخواهد انتخابات را پس بزند، اما معتقدم مساله رد صلاحیت‌ها اینطور باقی نخواهد ماند چون در غیر این صورت بحران ساز خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ، این فعال سیاسی اصلاح طلب درنشست علمی افکار عمومی جامعه ایران در آستانه انتخابات از سلسله نشست‌های عصر گفت‌وگو که در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) برگزار شد، با بیان اینکه سیاست‌مداران اصلاح طلب به دلیل تجربه سال 88 و اوضاع منطقه، انتخابات را پس نخواهند زد، اظهار کرد:‌ موضوع رد صلاحیت‌ها شکاف عظیمی در ساختار سیاسی ایجاد می‌کند و به نظر من فقط برگرداندن افراد رد صلاحیت شده این مشکل را حل نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران نهاد انتخابات مورد پذیرش تعداد قابل توجهی ازمردم است گفت: حتی اگر نهاد برآمده از انتخابات از نظر مردم کارایی لازم را نداشته باشد افکار عمومی خود انتخابات را موثر می‌داند.

این پژوهشگر و محقق اجتماعی همچنین در رابطه با این پرسش که آیا افکار عمومی به درستی و اعتبار آراء خوانده شده اعتقاد دارند، گفت: معتقد نیستم که همه دراین مورد اتفاق نظر داشته باشند. چون وقتی فرایند انتخابات به شدت دو قطبی می‌شود گاهی شاید شاهد رفتارهای معکوس نیز در انتخابات باشیم.

وی همچنین در مورد این که افکار عمومی ، نهاد برآمده از انتخابات را دارای کارایی می‌دانند یا خیر تصریح کرد: در این رابطه با قاطعیت کمتری می توان پاسخ مثبت و یا منفی داد؛ چرا که موضوع موفقیت و کارآمدی یک نهاد نسبی است.

این فعال سیاسی به نظرسنجی‌های انجام شده در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات این دوره مجلس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد رغبت برای شرکت در انتخابات بالاتر از گذشته است و اعتماد بیشتری به وجود آمده است، البته این موضوع تا قبل از بحث رد صلاحیت‌ها بوده است و به نظر من موضوع رد صلاحیت‌ها اثرات منفی خواهد داشت.

عبدی در رابطه با علل بالارفتن میزان مشارکت برای این دوره توضیح داد: از جمله دلایل آن ضعیف شدن نظریه توطئه، از بین رفتن الگوی قالبی و اوضاع منطقه است که مردم را محتاط کرده است ؛چرا که روش‌های مدنی را از روش‌های دیگر بهتر می دانند.

وی همچنین با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این دوره از انتخابات خبرگان با دوره‌های گذشته متفاوت باشد و کمی رقابتی تر شده است یادآورشد: هر چند میزان اعلام مشارکت برای حضور در انتخابات خبرگان کمتر از مجلس ابراز شده است، اما در کل این دوره از انتخابات خبرگان رقابتی ‌تر خواهد بود و با توجه به نظر سنجی‌های انجام شده آقای حسن خمینی با فاصله‌ی بسیار زیاد نسبت به دیگر کاندیداها درهر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب رای بالایی دارد.

این پژوهشگر و محقق اجتماعی به بررسی تفاوت جامعه ایران با جوامع توسعه یافته پرداخت و افزود: یکی از موضوعات برای بررسی این مساله موضوع آزادی و دموکراسی است که در این زمینه جامعه ما با جوامع دموکراتیک فرقی ندارد گرچه نمی‌توانیم جامعه ایران را بر مبنای عرف دموکراتیک تلقی کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر برای بررسی تفاوت جامعه ایران با جوامع دموکراتیک موضوع اهمیت افکار عمومی است که در جامعه ما نیز افکار عمومی اهمیت بالایی دارد البته لازم به ذکر است که در جوامع پوپولیستی هم افکار عمومی برای حکومت اهمیت دارد.

عبدی با بیان این که عنصر فردیت از دیگر موضوعاتی است که در تفاوت جوامع توسعه یافته با جامعه ایران می‌توان مورد بررسی قرار داد گفت: موضوع فردیت با انقلاب در جامعه ما جایگاه خود را پیدا کرد و انقلاب فردیت ما را به خودمان برگرداند.

عبدی با بیان این که مهمترین فرق ما با جوامع توسعه یافته در مورد وضعیت رسانه در جامعه ایران است ،تصریح کرد: رسانه جامعه ما وضعیت نیمه انحصاری و دو قطبی پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که با آمدن ماهواره و اینترنت انحصار رادیو و تلویزیون ایران به کلی ازبین رفت، گفت:‌ امروز کمتر از 50 درصد مردم ایران از رادیو و تلویزیون ایران کسب خبر می‌کنند و در میان جوانان تحصیلکره این رقم به 17 درصد می‌رسد پس انحصار رسانه‌ای شکست خورده است البته در جوامع پیشرفته هم انحصار رسانه‌ای وجود ندارد اما رسانه‌ها مسئولیت دارند. در حالی که درایران به غیر از مطبوعات این موضوع مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که رسانه غیر مسئول برای افکار عمومی فاجعه است خاطر نشان کرد:‌ تنوع رسانه‌ای غرب پشتوانه‌ی مسئولیت پذیری را دارد، اما نبود این موضع در رسانه ایران بسیار خطرآفرین است، چون آزادی رسانه به این معنی نیست که هر کسی هر کاری توانست انجام دهد.

این پژوهشگر و محقق اجتماعی با اشاره به اهمیت سه ضلع نخبگان سیاسی و مدنی و مردم در افکار عمومی جامعه و فضای انتخاباتی گفت: اگر رسانه‌ها همگن باشند این سه گروه ارتباط خوبی با یکدیگر و ارتباط درون گروهی خوب و سازندهای خواهند داشت اما درایران ارتباط نخبگان سیاسی و مدنی با مردم آنطور که باید وجود ندارد و حتی روابط درون گروهی نیز مخدو ش شده است.

وی با اشاره به این که افکار عمومی در ایران تحت تاثیر افکار قالبی و یا بسیار کم عمق است گفت: این موضوع به دلیل نبود روابط مناسب میان نخبگان مدنی و سیاسی جامعه با مردم و نبودن رسانه برای نخبگان مدنی است.

وی در ادامه به بالا رفتن سرعت انتشار اخبار در جوامع اشاره کرد و گفت: امروز به جایی رسیده‌ایم که دیگر روزنامه هم جای خبر نیست و باید جای تحلیل شود.

عبدی با بیان اینکه هر چه سرعت انتشار اخبار زیاد می‌شود قدرت کنترل آن نیز کمتر می‌شود تصریح کرد:‌وقتی سرعت انتشار اخبار زیاد می‌شود، حجم اطلاعات زیاد شده و کمیت آن کاهش پیدا می‌کند و افکار عمومی ناپایدار و غیر مرتبط می‌شوند و از منبع تولید کننده فکر تغذیه نمی‌شود.به طور مثال در ایران درکی از بودجه و منابع مالی دولت درافکار عمومی وجود ندارد و با تغییر قیمت نفت از 150 دلار به 20 دلار توقعات مردم تغییری نمی‌کند. چون شکل گیری افکار عمومی مبتنی بر فضای پوپولیستی و عام است که بیشترین ضرر را به دولت در معنای عام آن وارد می‌کند.

203/201

کد خبر: 573712

وب گردی

وب گردی