از واکنش‌ها تا رایزنی‌ها برای رد صلاحیت‌ها

روزنامه شرق در شماره سه شنبه 29دی در تشریح تیتر یک، نوشت: از آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی مطهری تا دری نجف آبادی دیروز به ماجرای رد صلاحیت های هیأت های نظارت واکنش نشان دادند. هاشمی باز هم از حق الناس گفت و دری نجف آبادی هم از احرازنشدن صلاحیت ها ابراز تعجب کرد! گفته شده است که علی لاریجانی هم قرار است دیداری با اعضای شورای نگهبان داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، از آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی مطهری تا دری‌نجف‌آبادی دیروز به ماجرای رد صلاحیت‌های هیأت‌های نظارت واکنش نشان دادند. هاشمی باز هم از حق‌الناس گفت و دری‌نجف‌آبادی هم از احرازنشدن صلاحیت‌ها ابراز تعجب کرد! گفته شده است که علی لاریجانی هم قرار است دیداری با اعضای شورای نگهبان داشته باشد. علی مطهری هم نقل‌قولی از پدر شهیدش در دفاع از آزادی انتخاب و مذمت مصلحت زوری گفته است. در صفحه اینستاگرام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز نوشته شد: «برخی رد صلاحیت‌ها، دستبرد به حق‌الناس است. اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسائل شخصی، مردم را از رأی‌دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با توجه به فتوای رهبری، در حق‌الناس دست برده است».

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی همچنین دیروز با ابراز تأسف از اعلام رد صلاحیت حدود ٦٠ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس در روز اول انجام برجام، گفت: «پس از موفقیت برجام ١ باید با حراست از دستاوردهای برجام و بازگذاشتن راه تحقیق و پژوهش و جدی‌گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و آزادی بیان و عقیده در برجام ٢ بتوانیم زمینه‌های توسعه و رشد و بالندگی کشور را فراهم کنیم».


شورای نگهبان بازنگری حکیمانه انجام دهد
قربانعلی دری‌نجف‌آبادی هم که زمانی وزیر اطلاعات بود و اکنون نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی است، به ایسنا گفت: شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت، در اسرع وقت بازنگری حکیمانه درخصوص ردصلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها و به‌ویژه تعیین تکلیف آنها داشته باشند و آنها که احراز صلاحیت نشده‌اند غربال شوند تا نتیجه نهایی مشخص و تکلیف داوطلبان احرازصلاحیت‌نشده مشخص شود. برخی بداخلاقی‌ها و رفتارهای ما قابل توجیه و دفاع نیست و باید اصلاح شود. در این موضوع همان‌گونه که رهبری فرمودند حق‌الناس مطرح است. درمرحله اجرا و نظارت برخی رد صلاحیت می‌شوند و در مورد برخی، عدم احراز صلاحیت عنوان می‌شود، باید دید احراز صلاحیت نشده یعنی چه؟». دری‌نجف‌آبادی با بیان اینکه دراین‌خصوص باید تدبیر شود، گفت: «به‌کاربردن عبارت عدم احراز صلاحیت به معنی رد صلاحیت است. این‌کارها بازی با آبروی مردم است. مسئله تشخیص موضوع مطرح است و مسئولان باید قدرت تشخیص موضوع را داشته باشند و اگر فرصت لازم است عنوان کنند تا حداقل آمار ٤٠ درصدی عدم احراز به ٢٠ درصد کاهش پیدا کند. این ‌کار فشار روحی و روانی را روی داوطلبان، روحانیت، خانواده‌ داوطلبان، مجریان انتخابات، طرفداران کاندیداها و دستگاه‌های نظارتی کاهش می‌دهد». دری‌نجف‌آبادی با تأکید بر اینکه درنهایت شورای نگهبان باید شرعا دراین‌خصوص اظهار نظر کند، گفت: «در این حوزه آبروی مردم مطرح است و این‌ها از هیچ‌کس سلب مسئولیت نمی‌کند؛ چراکه آبروی مردم دراین‌میان از همه چیز مهم‌تر بوده و حرمت مؤمن از حرمت کعبه هم باعظمت‌تر است».


در اسرع وقت بازنگری شود
او ادامه داد: «شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت، در اسرع وقت بازنگری حکیمانه درخصوص رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها و به‌ویژه تعیین تکلیف آنها داشته باشند و آنها که احراز صلاحیت نشده‌اند غربال شوند تا نتیجه نهایی مشخص و تکلیف داوطلبان احراز صلاحیت نشده مشخص شود. ممکن است از اینها گروهی تأیید صلاحیت شوند؛ دراین‌صورت بار هم از روی دوش شورای نگهبان برداشته می‌شود و هم بهانه دست دشمن نمی‌دهیم». دری‌نجف‌آبادی تأکید کرد: «افراد متدین در تمامی اقشار و جریان‌ها هستند و همه در سایه ولی فقیه انجام وظیفه می‌کنیم. ما در چارچوب نظامی که امام تأسیس کرده و رهبری سال‌هاست سکاندار اوست زندگی می‌کنیم. باید همت‌مان را به کار بگیریم و با یک جهاد بزرگ از این فرصت استفاده کنیم. با پشتوانه ایمان و اخلاق انجام وظیفه کنیم. اگر کسی نظام را قبول ندارد هم باید در انتخابات شرکت کند. همه باید در عظمت این کشور سهم ایفا کنیم».


درخواست لاریجانی از شورای نگهبان
محمدرضا تابش نماینده مجلس هم دیروز گفت: «رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای شورای نگهبان درخواست خواهد کرد کارگروهی برای استماع صحبت‌های نمایندگان معترض تشکیل شود. ما امروز با رئیس مجلس در این زمینه صحبت کردیم و تشکیل این کارگروه منوط به مذاکره رسمی رئیس مجلس با شورای نگهبان است. آقای لاریجانی قول این رایزنی را داد و گفت در حال صحبت درباره این موضوع است. اگر این اتفاق بیفتد مکانیسمی مشخص می‌شود تا حرف معترضان به شورای نگهبان برسد و این نهاد می‌تواند دلایل آنها را بشنود». تابش اظهار امیدواری کرد شورای نگهبان به دور از فضاسازی‌ها بتواند کار قانونی خود را انجام دهد و موارد ردصلاحیت‌شده از موضوع مورد نظر مطلع شوند. او تأکید کرد: «مطمئن هستم بسیاری از افرادی که رد صلاحیت شده‌‌اند اگر مکانیسمی به کار گرفته شود و با افرادی که پرونده آنها را بررسی می‌کنند، گفت‌وگو کنند، تأیید صلاحیت می‌شوند».


انتقاد شهید مطهری از مصلحت‌‌ورزی
علی مطهری هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد ازجمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیأت‌های نظارت استان‌ها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به‌صرف منتقدبودن، ردصلاحیت کرده و با محروم‌نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند». او به نقل جملاتی از شهید آیت‌الله مطهری درباره انتخاب وکیل، نوشت: «از جمله مواردی که رشد و پیشرفت و تکامل مردم در این است که در آن کار آزاد و مختار باشند و اگر مصلحتِ آنها را به‌زور به آنها بدهیم هیچ‌گاه صلاحیت استفاده از مصالح خود را پیدا نمی‌کنند، موردی است که مردم باید با اراده و میل خود وکیل صالح خود را انتخاب کنند و خودشان برسند به حدی که وکیل صالح انتخاب کنند. تحمیل وکیل - ولو صالح - اثرش این است که هیچ وقت استعداد اجتماعی مردم به فعلیت نمی‌رسد و تجربه اجتماعی و عقل تجربی اجتماعی پیدا نمی‌کنند». (یادداشت‌های استاد مطهری، ج ١/ ص ٨٦)
رئیس‌جمهوری با شورای نگهبان مذاکره می‌کند
رد صلاحیت بالای اصلاح‌طلبان از سوی هیأت‌های نظارت در شرایطی است که نبی حبیبی، دبیرکل مؤتلفه دیروز گفت این حجم از رد صلاحیت مانع رقابت این جریان با اصولگرایان نخواهد شد. او گفت: «شورای نگهبان براساس معیارهایی که دارد و با تطبیق‌دادن شرایط هر کاندیدا با آن معیارها، نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. تا آنجا که ما اطلاع داریم اصلاح‌طلبان خود را به اندازه کافی برای یک رقابت جدی با اصولگرایان آماده کرده‌اند و ردصلاحیت برخی از آنها مانع رقابتشان با اصولگرایان نخواهد شد». الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری هم گفت: رئیس‌جمهور با شورای نگهبان مذاکره خواهد کرد تا اگر اشتباهی اتفاق افتاده از ردصلاحیت‌شده‌ها اعاده حیثیت کند. راه دیگر که حق قانونی رد صلاحیت شده‌هاست مربوط به اعتراض به رد صلاحیت‌شان است. آنها ٢٠ روز فرصت دارند به رأی شورای نگهبان اعتراض کنند. تأکید رئیس‌جمهور بر پیگیری احقاق حقوق رد صلاحیت‌شده‌ها با پیگیری بیشتر و مذاکره صورت خواهد گرفت.

بیانیه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره میزان ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: در این برهه تاریخی اصلاح‌طلبان برای برداشتن گام دوم متحد شدند تا بار دیگر در راستای ماهیت مردمی جمهوری اسلامی و اجرای سفارش مقام معظم رهبری برای حضور همه نظرها و سلیقه‌ها (حتی مخالفان نظام) در انتخابات، مردم را به طور گسترده به مشارکت در این اقدام بزرگ ملی دعوت کنند. توفیق دولت تدبیر و امید که با گام اول اصلاح‌طلبان فرصت تصدی کار یافت، در به‌سرانجام‌رساندن برجام بهترین خبر شادی‌بخش سالیان اخیر بود و امید به رونق اقتصادی را در مردم زنده کرد، ولی عدم احراز یا رد صلاحیت گسترده کاندیداهای مجلس دهم اسباب تأثر و تأسف جامعه و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌آورد. در این بیانیه ابراز نگرانی شده است که روند رد صلاحیت‌های کاندیداها موجب کاهش مشارکت مردم شود و مجلس دهم که باید نماد و ارگان جمهوریت و دربرگیرنده افکار و سلیقه‌های گوناگون و تبلور آرای یک ملت باشد، نتواند به وظیفه خطیر خود درست عمل کند. شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پایان تصریح کرده است: در شرایط کنونی از ردصلاحیت‌شدگان می‌خواهیم در فرصت باقی‌مانده از طریق مراجع قانونی اعتراض کنند. از شورای محترم نگهبان انتظار می‌رود با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری با معیارقراردادن قانون اجرای انتخابات و قانون اساسی در وضعیت تأیید صلاحیت‌ها تجدیدنظر کنند و از رئیس‌جمهور محترم- که مسئول اجرای قانون اساسی است- و دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار نظام می‌خواهیم با تعامل با مقام‌های تصمیم‌گیرنده، در راستای اصلاح مشکل کنونی و رفع آثار سوء و جبران‌ناپذیر آن اقدام کنند. امیدواریم مسئولان محترم با تجدید نظر در روند کنونی، برای تقویت پایه‌های نظام، زمینه مشارکت حداکثری و جلب آرای عمومی را فراهم کنند.

کسانی که نظام را قبول ندارند می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده شرکت کنند
نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی مستعفی شورای نگهبان در گفت‌وگو با ایلنا درباره ماده ۲۸ که برخی داوطلبان به استناد آن رد صلاحیت می‌شوند، گفت: این ماده چند بند دارد که بند یک آن گفته انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایطی، از جمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. در واقع همه اینها چند شرط است که در یک بند آمده و ممکن است برخی اعتقاد به اسلام داشته باشند، اما التزام عملی نداشته باشند یا به نظام اعتقاد داشته باشند، اما در عمل این موضوع احراز نشود. ضمنا عدم احراز صلاحیت یک فرد به استناد این بند با رد صلاحیت او متفاوت است. عدم احراز صلاحیت، یعنی شورای نگهبان درباره اینکه فرد دارای شرایط مربوط به این بند است به دلایل قانونی نرسیده است. عضو شورای نگهبان درباره اینکه فکر نمی‌کنید عملکرد شورای نگهبان در راستای فرمایش‌های رهبری مبنی بر اینکه حتی کسانی که نظام را نیز قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، نیست، گفت: اینکه عملکرد شورای نگهبان مطابق قانون بوده یا خیر بحث جداگانه‌ای است. درباره فرمایش‌های رهبری نباید مغالطه کرد. رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند. ایشان نفرمودند ماده ۲۸ نادیده گرفته شود. کسانی که نظام را قبول نداشته باشند، می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده در انتخابات شرکت کنند. به نظر می‌رسد مراد رهبری این است که این عده می‌توانند به عنوان رأی‌دهنده شرکت کنند، اما به عنوان یک داوطلب باید شرایط قانونی برای آنها احراز شود. چطور ممکن است ما اجازه بدهیم کسانی که نظام را قبول ندارند، بیایند در مجلس حاضر شوند. چنین مسئله‌ای منطقی نیست». ابراهیمیان ادامه داد: «استعفای من صرفا بر اثر یک اختلاف سلیقه اداری است. بررسی صلاحیت‌ها جزء وظایف قانونی است و در اصل رعایت قانون اختلافی میان اعضای شورای نگهبان وجود ندارد، اگرچه ممکن است در سلیقه‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، بنابراین اقدام اخیر من صرفا در جهت روان‌ترسازی مسائل اداری بود».

201/201

کد خبر: 573715

وب گردی

وب گردی