جلوگیری از ورود مواد محترقه به کشور/ارز فروشی در خیابان جرم مشهود است

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اولویت اصلی نیروی انتظامی اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سردار محمدرضا مقیمی صبح امروز در حاشیه همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مقر ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، توضیحاتی را درباره قرارگاه تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کرد و گفت: از 21 آبان ماه پارسال تا 21 آبان ماه امسال برای مبارزه با قاچاق کالا برنامه ریزی‌هایی انجام شده و اقدامات مقابله‌ای در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه اولویت در این دوره مبارزه با قاچاق سوخت بود افزود: در همین راستا مقدار قابل توجهی از سوخت که به طور مشخص از استان‌های جنوبی کشور خارج می‌شد که ناجا موفق به مقابله با آن شد. متاسفانه برخی از خودروها باک‌های اضافه سوخت داشته یا سهمیه اضافه سوخت خود را به فروش می‌رساندند که در این زمینه طرح‌های مختلف عملیاتی در دستور کار قرار گرفته و با این خودروها نیز برخورد شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه برخی از قاچاقچیان نیز اقدام به لوله گذاری در کف زمین برای قاچاق سوخت کرده بودند، گفت: در این زمینه نیز توفیقات خوبی به دست آوردیم.

مقیمی با بیان اینکه اولویت پلیس آگاهی برای مقابله با قاچاق کالا جلوگیری از ورود آن به کشور است و نه کشف آن، افزود: اولویت ما این است که اصلا کالای قاچاقی وار کشور نشود که ما بخواهیم آن را کشف کنیم بنابراین در مبداء با قاچاق و قاچاقچیان برخورد خواهیم کرد که در این زمینه دستور العمل‌هایی نیز وجود دارد.

قاچاق سلاح بسیار کم است

او در پاسخ به سوالی در باره قاچاق اسلحه به کشور گفت: عمده سلاح‌ها از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود که در این زمینه اقدامات مقابله‌ای نیز صورت گرفته اما با توجه به مقرون به صرفه نبودن اختلاف قیمت ارز، قاچاق سلاح در کشور ما بسیار کم است. بنابراین دغدغه ما قاچاق سلاح نیست اگرچه با آن با جدیت برخورد کرده و سلاح نیز جزو کالاهای ممنوعه محسوب می‌شود.

مقیمی درباره قاچاق پول افزود: در بحث قاچاق کالا پشتیبان مالی نیز باید مدنظر قرار بگیرد. گاهی قاچاقچیان به صورت نقدی پول را انتقال می‌دهند که در این شرایط طبیعی است مقداری پول و ارز را در مرزها کشف و ضبط کنیم.

رئیس پلیس آگاهی با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین اولویت‌های پلیس جلوگیری از خروج کالای قاچاق از کشور بوده است گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و مناسب جلوی خروج غیر مجاز کالا از کشور را گرفتیم.

تمدید فعالیت قرارگاه تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز

مقیمی از تمدید فعالیت قرارگاه تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: پس از آن که مدت یک ساله فعالیت این قرارگاه به پایان رسید با دستور فرمانده ناجا فعالیت این قرارگاه نیز تمدید شده و دستور العمل‌های لازم به صورت کلی برای همه کالاها در نظر گرفته شد.

او در بخش دیگری از سخنانش به عرضه ارز در کشور اشاره کرد و افزود: با هماهنگی انجام شده میان بانک مرکزی و سازمان تعزیرات حکومتی اقدامات مناسبی در برخورد با ارز فروشان خیابانی و صرافی‌های غیرمجاز انجام شد.

ارز فروشی در خیابان جرم مشهود است

او با بیان اینکه ارز فروشی خیابانی به عنوان جرم مشهود است و با آن برخورد می‌شود گفت: همچنین صرافی‌های غیرمجاز نیز پلمب خواهند شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره اینکه نحوه شناسایی صرافی‌های مجاز و غیر مجاز چگونه است؟ افزود: این موضوع توسط بانک مرکزی انجام شده و این بانک مرکزی است که در این زمینه تعیین تکلیف می‌کند. سپس با لیستی که ارائه می‌شود پلیس نیز وارد عمل می‌شود و با تخلفات برخورد می‌کند.

مقیمی با بیان اینکه هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای برخورد با صرافی‌های غیرمجاز از ماه‌های گذشته آغاز شده بود، تاکید کرد: اما طرح عملیاتی آن طی دو سه روز گذشته کلید خورده و در بعد از ظهر دیروز نیز سه واحد صنفی غیرمجاز در حوزه ارز پلمب شده‌ است.

مقیمی در ادامه سخنانش به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: رویکرد ما در مبارزه با قاچاق کالا شناسایی و برخورد با باندهای بزرگ و اصلی است که این ماموریت از مبادی اصلی ورودی به کشور تا سطح شهرها و عرضه ادامه خواهد داشت. در 9 ماهه امسال ما شاهد افزایش 26 درصدی کشفیات قاچاق کالا بوده‌ایم، 29 درصدی نیز در کشفیات لوازم منزل و اقلام صوتی و تصویری کشفیات داشته و در حوزه قاچاق پارچه نیز در این مدت افزایشی 58 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که این نشاندهنده جدیت پلیس در مبارزه با قاچاق است.

مقیمی درباره تعداد پرونده‌های متشکله در حوزه قاچاق طی این مدت ادامه داد: پرونده‌های ما در طول 9 ماه از نظر عددی تغییر نداشته است اما از نظر کیفی پرونده‌ها کلان‌تر شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی همچنین از کاهش کشفیات در حوزه قاچاق سوخت و لوازم آرایشی خبر داد و گفت: این کاهش نشان دهنده آن است که جلوی ورود کالای قاچاق به کشور گرفته شده است و اقدامات ما در مرزها و مبادی ورودی نتیجه داده است.

افزایش کشف باندهای بزرگ قاچاق

او در بخش دیگری از سخنانش از تشکیل سه کارگروه در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت:‌ در جلساتی که با حضور فرمانده ناجا یا جانشین فرمانده ناجا برگزار می‌شود گزارش این کارگروه‌ها به آنان ارائه می‌شود.

مقیمی از افزایش شناسایی و کشف باندهای بزرگ قاچاق کالا و ارز در 9 ماهه امسال خبر داد و افزود: گرچه این آمار افزایش داشته اما اختلاف عددی نسبت به سال گذشته در آن دیده نمی‌شود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات پلیس برای جلوگیری از ورود مواد محترقه به کشور تاکید کرد: از ابتدای سال یا به عبارتی در تمام ماه‌های سال طرح‌های عملیاتی برای جلوگیری از ورود مواد محترقه به کشور انجام می‌شود اما با توجه به نزدیک شدن به ایام چهارشنبه پایان سال، از ابتدای بهمن ماه در قالب طرح‌های عملیاتی مقابله با ورود مواد محترقه به کشور تشدید خواهد شد.

او افزود: البته در این حوزه نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بوده‌ایم اما همانطور که گفتم از ابتدای بهمن ماه طرح‌های عملیاتی تشدید شده و مجرمان و گروه‌هایی که در این حوزه اقدام به فعالیت و قاچاق کرده بودند رصد خواهند شد.

20106

کد خبر: 573758

وب گردی

وب گردی