سه توافق مشارکتی با خودروسازان آلمانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در مذاکراتی که امروز با شرکت های آلمانی داشتیم سه توافق مشارکت انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه جلسه دیشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران،افزود: البته شاید ظرف دو تا سه ماه برای تبدیل شدن به قرارداد زمان نیاز داشته باشد، اما چارچوب های آن مشخص شد.

وی،گفت: براساس این توافقات، آورده سرمایه گذاری خارجی در یک قرارداد 30 درصد، در قرارداد دیگر 49 درصد و در یک قرارداد 51 درصد خواهد بود، ضمن اینکه قرار بر این شد که در زمینه تولید خودروهای تجاری با آلمانی ها همکاری کنیم.

نعمت زاده، افزود: تاکید بر این است که نوع موتور و مشخصات فنی خودرویی که در ایران ساخته خواهد شد، موتور پایه گازسوز یا دیزلی بر مبنای یورو 5 باشد.

وی، با اشاره به سفر پیش روی رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا، گفت: در حوزه خودروسازی همکاری هایی در حوزه ساخت خودرو و ارتقای فناوری ها با کشورهای خارجی پیگیری شده است که امیدواریم بتوانیم آنها را در شرایط جدید اقتصاد ایران به نتیجه برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره امضای قرارداد با شرکت پژو فرانسه برای تولید خودرو در سفر پیش روی رئیس جمهور، افزود: برای دریافت پاسخ این سئوال یک هفته دیگر باید صبر کنیم، اما در مجموع قراردادهای جدیدی که در حوزه خودروسازی امضا خواهند شد، کاملا مورد تایید دولت و مطابق با سیاستهای جدیدی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین کرده و بر اجرای آنها نظارت می کند.

نعمت زاده گفت: چندین اصل در این قراردادها دیده شده که مهمترین آنها مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم متقاضیان حضور در صنعت خودروسازی ایران است به نحوی که حداقل آورده بخش خارجی 50 درصد و سهم طرف ایرانی نیز 50 درصد باشد البته در برخی موارد سهم خارجی ها درآورده سرمایه بیش از 50 درصد خواهد بود، ضمن اینکه حداقل یک سوم تولیدات باید به خارج کشور صادر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت،گفت: بر این اساس کیفیت و استانداردهای تولیدخودرو باید در سطحی باشد که بازارهای خارجی آن را بپذیرند، ضمن اینکه موضوع آلایندگی باید در تولیدخودروها مطابق با آخرین استانداردهای خارجی باشد و همکاری های لازم در طراحی و مهندسی برای طراحی خودروهای جدید میان شرکت های ایرانی و خارجی صورت گیرد.

قرارداد ساخت تراکتور با کشور چک توسط بخش خصوصی

وی، در پاسخ به پرسشی درباره علت قرارداد ساخت تراکتور با کشور چک با وجود تراکتورسازان قوی در ایران،گفت: قرارداد دولتی منعقد نشده است و اگر بخش خصوصی اقدام کرده باشد اطلاعی ندارم البته در این باره اتاق بازرگانی باید پاسخگو باشد.

نعمت زاده، افزود: ما صنعت تراکتورسازی خوبی در ایران داریم که شرکت های خارجی و به ویژه صاحبان صنعت چک می توانند با طرف های ایرانی مشارکت کنند.

وی، اضافه کرد: احتمال دارد توافق نامه امضا شده برای تراکتورهای فوق سنگین باشد، اما صرف توافق نامه تا اینکه به قرارداد و اجرا برسد فاصله دارد.

401401

کد خبر: 573799

وب گردی

وب گردی