تحلیل پژویان ازصنعت خودروی ایران پس از برجام

رئیس سابق شورای رقابت، با اشاره به برجام ، گفت: به منظور جذب بازارهای جهانی باید خودروهایی تحت عنوان سرمایه گذاری مستقیم بین خودروسازان خارجی و داخلی تولیدشود که هم در مصرف انرژی بهینه و هم دارای کیفیت بالا باشند، بنابراین منعی برای حضور آمریکایی‌ها در بازار خودروی ایران وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، جمشید پژویان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سابق شورای رقابت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت صنعت خودرو بعد از برجام،گفت: پس از لغو تحریم ها به منظور توسعه صنعت خودروسازی کشور بایدخودروسازان خارجی به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری کنند، اما این سرمایه گذاری نباید مانند قراردادهای گذشته باشد، به طوری که خودروسازان خارجی دیگر به دنبال فروش خودروهای خارج از رده خود به ما نباشند.

پژویان، با تاکید بر سرمایه گذاری مستقیم مشترک خارجی،گفت: خودروسازان خارجی باید پس از قرارداد بستن با خودروسازان ایرانی تکنولوژی های پیشرفته خود را وارد ایران کنند تا بتوانند از مزیت بازار فروش چند صدمیلیونی ایران در منطقه استفاده کنند به طوری که خودروسازان خارجی با تولید مشترک خودرو در ایران، علاوه بر فروش تولیدات درمنطقه، بازار فروش محصولات را در خارج هم فراهم کنند.

پژویان، با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی همچنان خودروهای بی کیفیت و با هزینه بالا تولید خواهند کرد،گفت: خودروسازان ایرانی فقط می توانند با وجود سد گمرک و پایین بودن ارزش ریال بازار خرید خودروی خارجی را محدود کنند که معمولا بازار آن هم مجزا است به طوری که به غیر از خودروهای متوسط پایین خارجی آن بخش از خودروهایی که طی سال های گذشته عمدتا در ایران به فروش رفته خودروهایی با قیمت بسیار بالا بوده که متقاضیان این دسته ازخودروها بسیار متفاوت از مشتریان خودروهای داخلی هستند.

رئیس سابق شورای رقابت، با بیان اینکه ایران به دو دلیل داشتن انرژی و نیروی کار ارزان قیمت برای سرمایه گذاری بسیار مناسب تر از سایر کشورها است، تصریح کرد: خودروسازان خارجی باید پس از برجام سرمایه گذاری مستقیم و مشترک با خودروسازان ایرانی داشته باشند به طوری که با انتقال تکنولوژی های پیشرفته خودروهایی تولیدکنند که هم در داخل ایران و هم درخارج از کشور بفروشند، بنابراین به منظور جذب بازارهای جهانی باید خودروهایی تولیدشود که هم در مصرف انرژی بهینه و هم دارای کیفیت بالا باشند.

پژویان، در پاسخ به این سوال که خودرو پس از برجام ارزان می شود یا خیر؟ اظهارداشت: پس از برجام در قیمت خودرو تغییر قابل توجهی ایجاد نخواهد شد.

وی،با بیان اینکه ارزش خودروهای ایرانی به لحاظ کیفیت بسیار پایین تر از قیمت فروش آن ها است، ادامه داد: بازار خودروی ایران انحصاری است و هیچ گونه رقابتی در این بازار وجود ندارد، زیرا 95 درصد از خودروهای داخلی توسط دو کمپانی ایران خودرو و سایپا تولید می شوند.

پژویان، تصریح کرد: خودروهای این دو کمپانی بسیار نزدیک به هم هستند به طوری که از یک نوع موتور و شاسی ساخته شده اند، همچنین محصولات هر نوع کمپانی فقط به لحاظ شکل و ظاهر بدنه باهم تفاوت دارند، به طوری که خودروسازان با ایجاد یک تفاوت جزیی برروی خودروها اسامی متنوع گذاشته و به عنوان محصول جدید به بازار عرضه می کنند.

رئیس سابق شورای رقابت،اظهارداشت: خودروهای داخلی از نظر هزینه و کیفیت قابل مقایسه با خودروهای خارجی نیستند و اگر تا به امروز خودروسازان داخلی موفق به فروش خودروهای بی کیفیت خود با این قیمت ها شده اند به دلیل گمرک صددرصد و پایین بودن ارزش ریال است که متاسفانه ارزش ریال هر روز پایین تر می آید.

پژویان، درخصوص تداوم پیش فروش خودروها توسط خودروسازان، تصریح کرد: خودروسازان معمولا منابع مالی خود را در طرح هایی سرمایه گذاری می کنند که بازدهی و سود بالایی دارند بنابراین آنها همیشه متکی به وام های بانکی هستند در صورتی که یک تولیدکننده باید در وهله اول کالای خود را تولید کند و سپس بفروشد تا هزینه تولیدات بعدی فراهم شود نه اینکه بخواهد از طریق وام تولیدات خود را پیش برد.

رئیس سابق شورای رقابت،اظهارداشت: وام برای سرمایه گذاری و گسترش یک بنگاه استفاده می شود ولی خودروسازان ایرانی برای اینکه بتوانند از منابع مالی خود بهره برداری و استفاده بهتری کنند عادت کرده اند که از طریق پیش فروش یا وام هزینه های خود را تامین کنند.

پژویان، درخصوص این مطلب که همچنان تحریم ها در صنعت خودروی ایران پابرجاست،گفت: درحال حاضر تحریم ها لغو شده است و براساس توافقنامه خودروسازان اروپایی به راحتی می توانند در ایران سرمایه گذاری مستقیم کنند.

وی ادامه داد: به عقیده من منعی برای خودروسازان آمریکایی نیست که وارد بازار ایران شوند و سرمایه گذاری مستقیم کنند، هرچند که همیشه آمریکایی ها تمایل داشتند به جای سرمایه گذاری مستقیم خودروهای از رده خارج شده خود را به ما بفروشند.

رئیس سابق شورای رقابت، درخصوص همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت فولکس واگن، اظهارداشت: اطلاعی در این خصوص ندارم، اما بستن قرارداد با کمپانی هایی که خودروهایی با قیمت پایین تر تولید می کنند باید مشروط بر سرمایه گذاری مستقیم مشترک باشد نه اینکه 10 هزار فولکس واگن برای نسل قبل را بخواهیم بخریم و اینجا بفروشیم که به طورحتم این امر هیچ گونه توجیه مثبت اقتصادی برای صنعت خودروی ایران نخواهد داشت.

گفتگو از رویا ذوالفقاری

401102

کد خبر: 573821

وب گردی

وب گردی